SSL sertifikat – hvordan velge riktig?
Skrevet av: Jon Eivind Malde

De siste årene har vi sett en eksplosiv økning i etterspørselen av SSL sertifikat. Dette er kanskje forståelig med økt fokus på sikkerhet i forbindelse med at det stadig dukker opp nye tilfeller av hacking og andre typer angrep. Google og nettlesersamfunnet har også bidratt til dette med stadig strengere krav til bruk av SSL og at manglende bruk straffes ved at det vises advarsel i nettleseren. Vi får tilnærmet daglig disse spørsmålene fra våre kunder:

Hva er et SSL sertifikat?

SSL sertifikat blir brukt for å opprette sikre forbindelser på nettet slik at informasjonen som sendes mellom partene ikke kan avlyttes eller endres av andre. Kort og godt sikker kommunikasjon. Er det snakk om nettsteder så vil du se det i bruk i form av at det er en S i starten av adressen i nettleseren ved at det står https:// i stedet for kun http://.

SSL sertifikat benyttes ikke bare på web servere, men i alle typer tjenester der det er nødvendig med sikker kommunikasjon slik som e-post, FTP (FTPS) og mange andre tjenester. Det er imidlertid typisk SSL sertifikat som benyttes på nettsteder du legger merke til ettersom nettleserne tydelig viser hvorvidt det er et sikkert nettsted du befinner deg på.

SSL sertifikat har også en annen funksjon. Sertifikatene utstedes av sertifikatutstedere (CA – Certificate authority). Disse utstederne har faste regler for hva som må være oppfylt for at et sertifikat skal kunne utstedes – på samme måte som at det er regler for hvem som kan få et pass eller et førerkort for eksempel.

Det finnes per i dag 3 nivåer av SSL sertifikat og hvert nivå krever at kravene fra forrige nivå er oppfylt i tillegg til ytterligere krav. Kravene verifiserer kontroll over og eierskap av domene. Hvert nivå skal gi økt tillit for sluttbruker om at du er den du utgir deg for å være. Ettersom hvert nivå krever at mer informasjon skal verifiseres er det typisk dyrere for hvert nivå.

Nivåene er:
1. Domenevalidert (DV)
2. Organsasjonsvalidert (OV)
3. Utvidet validering (EV)

  1. Domenevalidert (DV – Domain validation)

De enkleste sertifikatene å få utstedt er domenevaliderte sertifikater. Det eneste som valideres er at du har kontroll over domenet, noe som kan gjøres via e-post, DNS og fil. Denne delen utfører vi automatisk for alle kunder som bestiller sertifikater og velger å installere dem på våre webhotell. SSL sertifikatet Basis SSL som GRATIS medfølger samtlige av våre webhotell er også av dette nivået. Disse sertifikatene tar kun noen sekunder å utstede dersom alt går som det skal.

Slik ser et DV sertifikat ut i en nettleser:

Domenevalidert SSL sertifikat i nettleser

Forskjellen på et gratis Basis SSL sertifikat og et betalt DV sertifikat er følgende:

  • Du får ikke med sidesegl som er inkludert i nesten samtlige betalte sertifikat. Du kan imidlertid legge til et sidesegl til ditt gratis Basis SSL noe rimeligere enn å kjøpe et betalt SSL sertifikat. Hvis du lurer på hvordan et sidesegl ser ut på en nettside kan du ta en kikk nederst på proisp.no. Dersom du klikker på ikonet vil du få mer informasjon om nettstedet og hva som er verifisert. Sidesegl benyttes for å tydelig vise at eier av nettstedet har sikret nettsiden og tydelig vise hva tredjepart har verifisert. På denne måten vil besøkende som kanskje aldri har besøkt nettsiden før, raskere etablere nok tillit til nettstedet til at de tar kontakt via kontaktskjemaet ditt eller kjøper noe i nettbutikken din. Sideseglene som medfølger sertifikatene inneholder typisk mer informasjon jo høyere nivå sertifikatet er, og typisk også jo dyrere. Vårt sidesegl er blant de med mest verifisert informasjon på markedet, samt fra verdens mest gjenkjent merke for sikkerhet på nettet.

Norton side segl

  • De betalte sertifikatene har en garanti som utsteder dekker opptil dersom utsteder har delt ut sertifikatet til svindlere og utsteder burde ha visst bedre. Sluttbruker er da dekket av garantien. Garantien er altså ment å være enda et insentiv for at besøkende skal ha tillit til nettstedet.
  • Ca. 5% av våre kunder nektes Basis SSL av sertifikatutsteder på grunn av informasjon på domenet, domenenavnet eller kontaktdata som anses som mistenkelig. I disse tilfellene kreves det en manuell gjennomgang av utsteder og da er du dessverre nødt til å kjøpe et betalt sertifikat i stedet.

2. Organisasjonsvalidert (OV – Organization validation)

Organisasjonsvaliderte SSL sertifikater må i tillegg til å domenevalideres også validere informasjon om organisasjonen/bedriften. Privatpersoner kan med andre ord ikke kjøpe disse. Kort oppsummert må det dokumenteres at organisasjonen:

  • Eksisterer
  • Eier/drifter domenet
  • Drives fra korrekt adresse
  • Kan kontaktes via offentlig tilgjengelig kontaktinformasjon

I nettleser ser adresselinjen ut nøyaktig som for DV sertifikat, men om du er mer enn gjennomsnittlig interessert kan du finne ut hvilken organisasjon og tilhørende adresse sertifikatet er utstedet til i selve sertifikatinformasjonen som vist under.

OV sertifikat i Chrome nettleser

Sideseglet for OV sertifikatene inneholder typisk litt mer informasjon (firmanavn), garantiene er noe høyere og du får kanskje noen ekstra funksjoner som skadevareskanning og PCI skanning i tillegg. Ettersom det er en del mer å verifisere for sertifikatutsteder så tar det typisk 1-2 dager fra du har bestilt til du får utstedt OV SSL sertifikater. Dette gjenspeiles naturlig nok også i pris.

3. Utvidet validering (EV – Extended validation)

EV SSL sertifikat krever mest validering av alle sertifikat før de blir utstedt. I bunn og grunn valideres mye av det samme som for OV sertifikat. Forskjellen er at færre kilder er godkjent som valideringsgrunnlag, samt sjekkene er grundigere og det kreves litt mer dokumentasjon. I forhold til OV sertifikat er det jevnt over noe mer på alle punkter. Den største og mest klare forskjellen ser du i nettleseren. Slik ser for eksempel vår adresse ut i nettleseren:

EV SSL sertifikat i Chrome nettleser

Du ser av eksempelet tydelig hvem som eier nettstedet ved at firmanavnet står ved siden av adressen.

Ettersom det er en del mer å verifisere for sertifikatutsteder så tar det typisk 2-7 dager fra du har bestilt til du får utstedt EV SSL sertifikater. Disse sertifikatene er typisk også dyrest.

Hvorfor trenger jeg SSL sertifikat?

  • Sikker kommunikasjon
    I dagens samfunn med stort fokus på både personvern og sikkerhet er det essensielt med sikker kommunikasjon for å ivareta begge deler.
  • Høyere rangering i søkeresultater
    Søkemotorer har lagt til SSL som en del av ranking algoritmen sin og det anslås at nettsteder med SSL har ca. 5% bedre resultater enn nettsteder uten.
  • Raskere lasting av nettsider
    Nettlesere har valgt å kun støtte den nye HTTP/2 protokollen ved bruk av SSL/TLS. HTTP/2 kan redusere lastetiden med 20-30%. Alle våre webhotell støtter HTTP/2, men det er først når du har et SSL sertifikat at nettsiden din benytter HTTP/2 i stedet for den eldre HTTP/1.1 protokollen.
  • Unngå advarsler i nettlesere
    Fra og med oktober i år vil nettlesere gi advarsel om at siden ikke er sikker dersom du begynner å taste inn data i et felt i et skjema og nettsiden ikke benytter SSL. Planen er til slutt å vise en slik advarsel for alle nettsider som ikke benytter SSL.
  • Øk antall konverteringer
    En konvertering er at en besøkende utfører en ønsket handling på siden din. Dette kan være å foreta et kjøpe, registrere seg eller annet. Alle betalte SSL sertifikat inneholder en rekke konvertingsfremmere som sidesegl, garanti, skadevareskanning og fremheving i søkeresultater. Disse er med på å øke tillit til nettstedet ditt samtidig som de tydelig viser at du tar sikkerhet på alvor.
  • Firmanavn synlig i nettleser
    EV SSL sertifikat viser tydelig hvem som eier nettstedet og at det er verifisert fra en sikker tredjepart. Det er et tydelig tegn på at du har gått igjennom den mest grundige sjekken og gir deg høyest tillit hos sluttbrukere.

Hvilket SSL sertifikat bør jeg velge?

Hvilket SSL sertifikat som passer deg kommer selvsagt an på hvilket nettsted du har og hvordan det skal brukes. Mange har gjerne flere domener og nettsteder med forskjellig bruk og behøver derfor en rekke forskjellige sertifikater.

På generell basis anbefaler vi at du tenker på hvem som er brukerne av nettsiden og hva du ønsker at brukerne skal gjøre på nettsiden. Disse spørsmålene bør du ha et svar på:

  • I hvor stor grad vil brukerne legge merke til om siden er sikret?
  • Hvor mye vil det bety for brukerne å se at du har sikret siden din?
  • Vil bruk av virkemidler for å vise at siden er sikret, eller som viser at du er den du er, øke tilliten til nettstedet ditt for disse brukerne?
  • Vil økt tillit til nettstedet øke sannsynligheten for at brukerne gjør det du ønsker?

Dersom brukerne i liten grad vil legge merke til om nettsiden er sikret, og det ikke vil ha noen økt sannsynlighet for at brukerne gjør det du ønsker, så behøver du ikke noe mer enn vårt gratis SSL sertifikat eller Start SSL (RapidSSL). Selv om det kanskje ikke betyr så mye, så vil det hvertfall ikke være negativt om du legger inn sideseglet du får med sertifikatet på nettsiden din.

Noen anbefalinger nedenfor vil være wildcard (pluss) og multi-domene sertifikater. Disse kan du lese mer om i «SSL sertifikater som dekker mer enn en adresse».

SSL anbefalinger for:

SSL anbefalinger for diverse tenkte behov.

Enkelt personlig nettsted

Typisk er dette enkle blogger med personlig informasjon eller svært enkle nettsteder med få nettsider. For å unngå advarsler i fremtiden om at siden ikke er sikker er det et minimum å benytte SSL. Siden det ikke er noe behov for å øke tillit er det likevel ikke noe behov for å betale for sertifikat med mindre gratis ikke kunne utstedes til deg.

Anbefaling:

Enkelt nettsted for firma

Et lite nettsted med informasjon om firma og gjerne et kontaktskjema kan ha varierende behov for SSL. Avhengig av hvilken type kunder (relatert til IT og sikkerhet eller ikke relatert til IT som f. eks. murer og lignende) har vi ulike anbefalinger.

Anbefalinger for firma som ikke har kunder relatert til IT og sikkerhet:

Anbefalinger for firma som har kunder relatert til IT, sikkerhet, nettbutikk og lignende:

Større nettsted for firma

Et større nettsted med informasjon om firma og gjerne blogg, nettbutikk og tilsvarende.

Anbefaling:

 

Flere nettsteder for firma på flere domener

Her gjelder samme anbefalingene som over. Du bør vurdere hvert nettsted separat på samme måte som over.

Det er som regel best å bestille sertifikat for hvert enkelt nettsted, men har du god kontroll over domenene kan det lønne seg å vurdere Premium SSL multi-domene. Har du ikke behov for økt tillit anbefal/ssl-sertifikat/geotrust-true-businessid-ev-multi-domain/er vi Comodo Positive multi-domene SSL.

Dersom du ønsker sertifikat for aliasdomener på samme webhotell må du som nevnt benytte et multi-domene sertifikat for disse. Dette gjelder alle andre underdomener og domener som peker mot samme mappe på webserveren. Les mer om SSL sertifikat som dekker mer enn en adresse.

SSL sertifikat som ikke skal brukes på nettsted

SSL sertifikat som ikke skal benyttes på nettsider benyttes ofte på e-posttjenester. De brukes gjerne også på andre tjenester som FTP, API-er/apper og alle andre tjenester som krever SSL. Felles for dem alle er at samtlige kun behøver sikkerheten SSL medfører. Det er dermed ikke noe behov for bedre sertifikat enn DV sertifikater.

Ettersom du kun får benytte gratis basis SSL med våre webhotell betyr dette at du i de fleste tilfeller vil måtte kjøpe et DV sertifikat som Start SSL som dekker ett domene.

 

Har du noen spørsmål?

Vi håper denne informasjonen vil hjelpe deg å finne rett SSL sertifikat for din bruk. Skulle du fremdeles være usikker på hvilket sertifikat du bør bruke er det viktigst at du faktisk benytter SSL – ikke hvilket sertifikat du benytter.

Send oss gjerne tilbakemeldinger eller spørsmål. Er noe uklart eller om du har andre bruksområder enn det som er nevnt her er det bare å ta kontakt med oss.

Nettsidebygger – lag profesjonelle nettsider enkelt!
Skrevet av: Isabelle

Nettsidebyggeren gjør det mulig å lage profesjonelle nettsider enkelt og raskt. Den sørger for at nettsiden din ser like bra ut på mobil, nettbrett og desktop med responsiv design. Velg mellom over 400 forskjellige designmaler for å tilpasse nettsiden for ditt behov.

nettsidebygger

Passer nettsidebyggeren for meg?

Ja, Nettsidebyggeren passer for alle som ønsker å lage én nettside. Du velger design, legger inn tekst (og bilder om du ønsker) og deretter kan du publisere nettsiden din.

I tillegg til de 400 designmalene du kan benytte for å tilpasse nettsiden til ditt behov finnes det ett stort utvalg av utvidelser som du kan legge til. Du kan sette inn bildegalleri, kalender og kontaktskjema blant annet.

Hvordan komme i gang?

Avhengig av ditt behov velger du Lite eller Pro for nettsidebyggeren. Både Nettside Lite og Pro gir deg tilgang til alle designmalene mens antall utvidelser er begrenset i Nettside Lite og ubegrenset i Nettside Pro.

Etter du har bestilt (bestillingsguide) vil du finne en link til nettsidebyggeren under webhotellet ditt. Denne linken vil sende deg til kontrollpanelet slik du kan begynne å lage din nettside.

Det første du gjør er å velge en designmal. Her kan du velge mellom 400 forskjellige og disse kan sorteres etter kategori for å gjøre det enklere å finne én som passer for deg eller din bedrift.

Guiden «Hvordan bruke nettsidebyggeren» tar deg gjennom steg for steg.

nettsidebygger

Etter du har valgt design har du mulighet for å endre farger og skrifttyper. Når designet er klart kan du begynne å sette inn din egen tekst og bilder. Du kan benytte egne bilder eller velge fra det store utvalget som finnes i verktøyet. Så snart du har lagt til tekst og bilder så er du klar for å publisere nettsiden for besøkende.

nettsidebygger

Anbefalte utvidelser

Dersom du har Nettside Lite kan du legge til et begrenset utvalg utvidelser mens for Nettside Pro kan du legge til så mange du ønsker. Det finnes flere typer utvidelser å velge mellom, nedenfor er noen eksempler:

Facebookside
Har du én Facebookside som du ønsker å knytte til nettsiden din bør du benytte utvidelsen «Facebook Side». Denne kan bidra til at besøkende på nettsiden din også velger å følge deg på Facebook.

Del
Ønsker du at besøkende på nettsiden din deler innholdet kan du benytte utvidelsen «Del» som gjør deling på ulike sosiale medier enkelt.

Søk
Gi besøkende mulighet for å søke på nettsiden din. Denne utvidelsen anbefales for nettsider med større mengder innhold og spesielt for nettsider med artikler eller produkter.

Google Kalender
Viser arrangementer for dine besøkere og kan enkelt knyttes til din eksisterende Google kalender.

nettsidebygger

 

Få hjelp med din bestilling

Ønsker du hjelp med bestilling av Nettside Lite eller Nettside Pro? Ta kontakt med oss på support@proisp.no eller ring oss på 51 20 08 70 (man-fre 09-15).

Bestill nettsidebygger og kom i gang med din nettside i dag!

iOS Push Notifications
Skrevet av: Morten Malde

Serverene våre har blitt oppdatert til cPanel versjon 64. Med denne oppdateringen kom det flere nyheter og funksjoner som du kan lese om i dette innlegget. En annen nyhet som er kommet er iOS Push Notifications for epost på Apple produkter. Dette er blitt testet og er nå tilgjengelig på samtlige cPanel servere hos oss.

iOS Push Notifications

Med denne teknologien vil du kunne forbedre batterilevetiden på iOS enhetene dine og motta epost raskere.

For å starte å ta i bruk Push Notifications må du lukke epostprogrammet eller ta en restart av enheten. Se denne guiden for hvordan du kan lukke programmet på din iPhone, iPad eller iPod. Etterpå vil push for epost satt opp mot våre servere fungere umiddelbart. Epost som da blir levert vil gjøre at enheten vil vibrere når en ny epost mottas.

Denne teknologien er kun tilgjengelig hvis epost adressen er satt opp som IMAP. Bruker du POP3 så vil ikke dette fungere. Den fungerer i tillegg kun på Apple sin epost applikasjon.

Få skjermvarsler

Nye eposter vil ikke automatisk vises på den låste skjermen. Det er derimot mulig å konfigurere slik at man får varsler når spesifikke avsendere har sendt deg epost. Da må man gjøre følgende:

1. Åpne Mail app (programmet).
2. Trykk på «Postkasser» oppe i venstre hjørne.
3. Trykk på «i» symbolet til høyre for VIP menyen.
4. I VIP-liste så trykker du «Legg til VIP..»
5. Velg kontaktene som du ønsker skal vise på den låste skjermen når du får epost fra dem.

cPanel versjon 64
Skrevet av: Morten Malde

cPanel vil i løpet av de kommende ukene bli oppgradert til cPanel versjon 64 på samtlige servere. Slike oppdateringer utfører vi ett par ganger hvert år når disse blir testet og tilgjengelig. En slik oppdatering inneholder mye forskjellig, og i denne artikkelen vil du kunne lese litt om de viktigste forbedringene som vil ha innvirkning for våre kunder.

cPanel versjon 64

Fast Email Searching (IMAP Full Text Search)

Denne teknologien (Solr) vil bli aktivert på alle våre servere og vil fungere for alle som bruker epost med IMAP hos oss. Teknologien vil fungere på iOS enheter, Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird og samtlige webmail leserene vi tilbyr.

Hvordan fungerer det?
Når du søker etter en epost med tekst eller annet så vil serveren indeksere hele epost kontoen. Første gang du søker vil det gå litt tregere, men alle dine neste søk vil gå lynraskt i forhold til tidligere da den ble indeksert hver eneste gang ett søk ble utført.

Denne teknologien vil kreve litt mer ressurser fra serveren som CPU og diskplass. Dette vil ikke gå på diskplassen til kundene, men direkte på serveren.

Tidy Mailboxes

Det vil bli tilgjengelig ett nytt ikon i kontrollpanelet som vil gjøre det enklere å få oversikt over antall eposter og diskplass for de forskjellige epost kontoene. I tillegg blir det mulig å rydde opp i epost kontoene i form av:
– Fjerne eposter som er eldre enn 1 år i en bestemt mappe
– Fjerne alle eposter i en mappe som er mer enn 30MB i størrelse
– Fjerne alle epostene i en bestemt mappe

Se etter ikonet «Email Disk Usage» under kategorien «E-post».

Optimaliseringer

På servernivå blir det en del forbedringer når det gjelder epost serverene også.
Det vil i hovedsak gjøre at sending/mottak av epost vil gå raskere og i tillegg redusere batteri forbruket på iOS enheter.

Nye stiler (hvit/svart)

Samtlige kunder har gått over til Paper Lantern tema inne i kontrollpanelet. Nå er hvit og svart stil tilgjengelig for dem som ønsker å endre til dette.

cPanel versjon 64

Programvare

Viktigste og en svært etterlengtet oppdatering denne runden er phpMyAdmin som vil bli oppdatert fra versjon 4.0.10 til 4.6.6. Nåværende versjon (4.0.10) ble sluppet i 2013 og den nye er fra 2017. Fremtidige versjoner vil bli hyppigere oppdatert fremover.

SSL proxy subdomains

Nå blir det mulighet for å ta i bruk eget SSL på proxy subdomener (f.eks webmail.dittdomene.net / cpanel.dittdomene.net). Har du wildcard SSL sertifikat fra før kan du installere dette på disse subdomenene inne i cPanel.

DMARC

I sone editor er det nå mulig å legge til DMARC oppføringer i grensesnittet istedenfor manuelt.

cPanel versjon 64

WHD – World Hosting Days 2017
Skrevet av: Morten Malde

27.-31.mars deltok PRO ISP  på World Hosting Days i Rust, Tyskland.

Hva er World Hosting Days (WHD)?

Messen arrangeres i Europa-Park som er Europas største fornøyelsespark. Hvert år vokser messen og utvides med flere utstillere,foredrag og bedrifter. Årets WHD samlet over 6500 deltakere og hadde over 120 foredrag. 2500 bedrifter fra 84 forskjellige land deltok.

whd

Våre samarbeidspartnere

Mye av tiden PRO ISP er på messen brukes på møter med våre leverandører og deres kontakter for å diskutere nåværende løsninger såvel som fremtidens løsninger og utfordringer. Ut fra disse samtalene så får vi en bedre oversikt over planer våre leverandører har for sine tjenester og produkter.

whd whdwhd

7 tips for raskere nettside og lavere lastetid
Skrevet av: Morten Malde

Hastighet og lastetid for nettsider er ekstremt viktig og påvirker nettsidens trafikk i stor grad. Google legger stor vekt på hastighet når nettsider rangeres og i tilfeller med to ulike nettsider med det samme innholdet vil Google foretrekke den hurtigste av de to. Lastetiden av nettsiden din har i tillegg stor betydning for dine besøkende og dine potensielle kunder.

Fluktraten er mye større for trege nettsider enn for raske nettsider. PRO ISP er lidenskapelig opptatt av hastighet og lastetid på nettsidene til våre kunder. Vi gir deg derfor noen enkle og raske tips som vil kunne gi deg en raskere nettside.

Før du følger noen av tipsene våre kan det være interessant å se hvilken forskjell de utgjør. Under finnes det noen enkle verktøy som kan måle hvor «rask» nettsiden er idag:
Pingdom Tools (velg Stockholm før du kjører testen)
GTMetrix (du får ikke valgt lokasjon den skal teste fra uten å være registrert)

raskere nettside

Tips 1 – PHP versjon

Det kommer hele tiden nye versjoner av PHP. Disse har forbedringer for å redusere forbruk av ressurser som kreves for å drive en nettside som er bygget opp i PHP.

Det er flere fordeler ved å endre til nyere og høyere PHP versjon:
– De krever mindre ressurser og er mer effektive.
– Nettsiden vil ha kapasitet til mer trafikk og laste raskere.
– Sikkerheten er aktivt støttet. På PHP 5.6 så utgår sikkerhetstøtten 31 Desember 2018.
(På alle våre servere kjører vi «HardenedPHP» slik at eldre PHP versjoner holdes sikre.)

Versjonen kan endres frem og tilbake så mye du ønsker for å teste og se hvilken som fungerer best for din nettside. Det er selvfølgelig viktig at koden/skriptet du kjører på nettsiden ikke er utdatert, da kan du få problemer med nyere PHP versjon.

Så lenge alt holdes oppdatert i WordPress/Joomla! og andre skripter så kan de fleste idag kjøre PHP 5.6, men hvis nettsiden fungerer fint i PHP 7.0 eller høyere så er det enda bedre.
PHP versjon kan enkelt endres via cPanel (kontrollpanelet).

raskere nettside

Tips 2 – Komprimering av innhold

Det meste av innhold kan komprimeres før det sendes ut til den besøkende fra serveren. Ved komprimering vil det redusere hvor mye som må overføres til den besøkende og kraftig redusere lastetiden av nettsiden. Dette er noe som er tilgjengelig på alle våre servere og kan enkelt settes opp i .htaccess filen eller ved å aktivere det inne i cPanel slik denne guiden viser.

raskere nettside

Tips 3 – Cache (mellomlagring)

Det finnes flere måter og typer av cache, men i dette tipset så tar vi for oss cache av selve nettsiden på serveren. Ved cache aktivert på en nettside så vil data bli mellomlagret slik at nye forespørsler av samme nettside og innhold blir hentet ut fra cache og ikke selve webserveren. Det reduserer lastetiden betraktelig og gjør nettsiden betydelig raskere.

Ettersom en stor andel av våre kunder benytter WordPress på nettsidene så tar vi utgangspunkt i dette skriptet, men gjelder for alle andre typer skripter (Joomla!, Drupal og Magento) også.

Inne i WordPress så finnes plugins (utvidelser på Norsk). Der kan du laste ned og installere flere forskjellige cache plugins. Hvis ditt webhotell er plassert på en LiteSpeed server så kan du benytte deres cache plugin som også er raskest i våre tester.

Andre cache plugin som vil fungere bra er disse:
WP Super Cache
W3 Total Cache
Comet Cache
WP Fastest Cache

Når du har installert og aktivert en av disse så finnes det mange innstillinger og for de fleste er det ikke nødvendig å gjøre endringer på disse. Har du en nettside som ikke har mye besøk så kan det være smart å endre (TTL) for cache til høyere enn standard. Sett den gjerne til 432000 (12 timer).

raskere nettside

Tips 4 – Hold ting oppdatert og fjern ting som ikke er i bruk

Veldig mange installerer skripter på webhotellet og plugin/moduler i skriptene. Disse blir ofte «glemt» eller ikke tatt i bruk etter at de er testet. Selv om kanskje tanken er at de skal brukes senere så er det bedre å fjerne dem og heller installere når det skal tas i bruk.

Alt av plugin, theme/tema, extensions og moduler som ikke brukes er også en sikkerhetsrisiko i tillegg til at de bruker unødvendige ressurser og diskplass. Ved å alltid holde ting oppdatert så er man bedre beskyttet mot hackere og andre angrep. Skulle en oppdatering feile så kan man gjenopprette fra vår eksterne backup.

raskere nettside

Tips 5 – Optimaliser bilder

Bilder er en av de tyngre elementene på ett nettsted. Derfor er det viktig at disse blir optimalisert så godt som mulig. Googles egen Google PageSpeed fungerer bra til å analysere hva som kan forbedres og her får du også optimaliserte bilder i en .zip fil som du kan laste ned og bytte ut eksisterende bilder med.

For WordPress så finnes det plugins som fjerner overflødig informasjon fra bildene (kamera type etc.) som reduserer størrelsen og optimaliserer bildene. Ved å ta i bruk en plugin som er nevnt nedenfor vil disse kunne optimalisere samtlige bilder som er lagt ut på nettsiden idag:
LiteSpeed Cache
WP Smush
ShortPixel Image Optimizer
Imagify Image Optimizer
TinyPNG

raskere nettside

Tips 6 – SSL og HTTP/2

HTTP/2 er siste versjon av HTTP protokollen og vil for typiske nettsteder forbedre lastetiden betraktelig i forhold til 1.1 versjonen. Det er verdt å være klar over at alle de store nettleserne har valgt å kun støtte HTTP/2 over SSL (HTTPS), noe som innebærer at du må ta i bruk et SSL sertifikat på nettstedet ditt for å kunne benytte HTTP/2.

Samtlige av våre webhotell inkluderer et gratis SSL sertifikat som vil dekke minimumskravene i forhold til kryptering og HTTP/2. Du kan installere dette enkelt som vist i guiden Konfigurasjon av Basis SSL. Selv om vi tilbyr dette gratis alternativet anbefaler vi alle seriøse sider å gå for et betalt SSL sertifikat som har en rekke tilleggsfunksjoner for å øke tilliten til nettstedet ditt og derav også øke konverteringer (ønskede handlinger).

Alle våre servere støtter HTTP/2 så lenge SSL benyttes.

Tips 7 – Bruk LiteSpeed webserver

Fordelene ved å benytte LiteSpeed fremfor Apache servere:

  • Statisk innhold serveres opptil 5x raskere enn Apache
  • Dynamisk innhold serveres opptil 40x raskere enn Apache
  • HTTPS 3x raskere enn Apache
  • Bruker mindre av serverens ressurser, som medfører det skal mer til før CloudLinux sine grenser nås = det skal mer til før ressursbruken til siden din begrenses
  • Støtter LiteSpeed sin cache plugin til WordPress
  • LiteSpeed var den første kommersielle webserveren på markedet. Erfaringsmessig ser vi at ny funksjonalitet lanseres raskt og at det stadig gjøres forbedringer på ytelse.

Våre Apache servere benytter en modul som er basert på LiteSpeed (mod_lsapi) så forskjellene er ikke så dramatiske som nevnt over for våre webhotell, men de er fremdeles betydelige nok til at LiteSpeed absolutt anbefales fremfor Apache.

SSL sertifikat som dekker mer enn et domene
Skrevet av: Jon Eivind Malde

Wildcard SSL sertifikat

Dersom du har webhotell hos oss er det ikke bare nettsiden du bør tenke på i forhold til SSL. Du benytter i så fall høyst sannsynlig også e-post og kanskje andre tjenester som du ikke er klar over hvor det kan være greit å benytte SSL. Dette gjelder spesielt dersom det er mange brukere av disse tjenestene. Følgende adresser er nyttige å sikre med SSL på våre webhotell utenom selve nettsiden på eksempelvis dittdomene.net:

  • webmail.dittdomene.net
    Du kan koble til på http://webmail.dittdomene.net uten problem usikret, men vi anbefaler at du alltid benytter med https i stedet på den alternative adressen du har fått oppgitt. Den er imidlertid noe mer vanskelig å huske. Fordelen med SSL på webmail.dittdomene.net er at du da kan benytte den adressen med https og at den er lett å huske for alle e-postbrukere på domenet.
  • mail.dittdomene.net
    Denne adressen brukes typisk i epostklienter som vertsnavn når du setter opp epostadresser. Dersom du ikke har et sertifikat på denne adressen vil brukerne få opp en advarsel vedrørende SSL sertifikatet som ikke vil stemme med adresse. Den vil ikke vise dersom du har installert gyldig sertifikat og du unngår da en del forvirring hos epostbrukere. Vær imidlertid oppmerksom på at du like gjerne kan benytte dittdomene.net som vertsnavn i epostklienten. Årsaken til at mange fremdeles benytter mail.dittdomene.net er sannsynligvis at denne adressen tradisjonelt har blitt benyttet til dette.
  • cpanel.dittdomene.net
    Dette er adressen du kan logge inn i cPanel med. Dersom du ikke har sertifikat på denne adressen anbefaler vi at du alltid benytter med https i stedet på den alternative adressen du har fått oppgitt. Fordelen med SSL på cpanel.dittdomene.net er at du da kan benytte den adressen med https og at den er lett å huske.
  • ftp.dittdomene.net
    Mange benytter denne adressen til FTP (opp-/nedlasting av filer) tjenesten. Flere FTP klienter benytter nå SSL/TLS automatisk i utgangspunktet og disse vil da gi en advarsel i forhold til feil på sertifikatet med mindre du benytter eget sertifikat.

For mange av adressene over er det er ikke mulig å installere sertifikat som kun gjelder den enkelte adressen. Det finnes imidlertid en type SSL sertifikat som vil dekke samtlige av adressene over og som cPanel setter opp til å dekke alle adressene med; Wildcard SSL sertfikat.

Et slikt sertifikat dekker alle underdomener av domenet som sertifikatet gjelder for og vil i tilfellet over være *.dittdomene.net. Du vil med andre ord kunne bruke det på alle adressene over, samt andre underdomener som du måtte opprette som f.eks. nettbutikk.dittdomene.net, intranet.dittdomene.net eller annet.

Når bør du vurdere å benytte wildcard SSL sertifikat?

Vi anbefaler dette i to tilfeller:

  • Dersom du har mange underdomener du ønsker å sikre ettersom det blir både enklere å håndtere færre sertifikat, samt billigere enn mange enkeltsertifikat.
  • Dersom du har mange brukere som benytter webmail, e-postklienter, cPanel eller FTP ettersom du slipper en del forvirrende feilmeldinger, samt kan benytte enklere adresser for å nå tjenestene.

Vær oppmerksom på at det ikke finnes wildcard sertifikat for EV sertifikater.

Multi-domene SSL sertifikat

Som betegnelsen indikerer dekker multi-domene sertifikat flere adresser. Typisk dekker et slikt sertifikat totalt 3 eller mer adresser i utgangspunktet og det er mulig å kjøpe flere i tillegg. Fordelen med dette sertifikatet fremfor wildcard sertifikat er at du kan dekke flere forskjellige domener og underdomener i samme sertifikat. Eksempelvis kan du dekke følgende i ett og samme sertifikat:

  • dittdomene.net
  • abc.proisp.no
  • proisp.eu

Du kan normalt sett dekke opptil 100 adresser i ett og samme sertifikat (enda mer i visse tilfeller også).

Når bør du vurdere å benytte multi-domene SSL sertifikat?

Vi anbefaler dette i følgende tilfeller:

Samme anbefalingene som for wildcard sertifikat dersom det kun er noen få underdomener som skal sikres.

cPanel hindrer at du kan installere mer enn ett sertifikat på domener og subdomener som peker mot samme mappe i webserveren. Typisk møter våre kunder denne problematikken i forbindelse med aliasdomener hvor du kanskje har mittfirmanavn.no, mittfirmanavn.com, mittfirmanavn.se som peker mot samme mappe. Da må du benytte et multi-domene sertifikat for å dekke alle disse domenene – hvis ikke er det kun mulig å dekke ett av dem.

Når du ønsker å dekke flere (under)domener med et EV sertifikat.

Dersom du har god kontroll over dine domener vil et slikt sertifikat være veldig praktisk. I mange tilfeller ser vi imidlertid at det oppstår problemer i forbindelse med utstedelse, nyutstedelser og fornyelser dersom du har mange domener i ett sertifikat. Årsak kan være feil i informasjon registrert på ett domene, en konfigurasjon som kan ha blitt endret eller annet og at det dermed drar ut i tid.

På grunn av dette anbefaler vi at du unngår bruk av multi-domene sertifikat med mindre du:

  • Har god kontroll over domenene
    Ikke har problemer i forhold til mange adresser som peker samme sted på webserveren.

Har du veldig mange domener og underdomener? Det finnes også wildcard multi-domene SSL sertifikater også!

Digital markedsføring – hvordan bruke det?
Skrevet av: Isabelle

Digital markedsføring omgir oss alle i hverdagen via mobil eller nettbrett. Med et tastetrykk er all verdens informasjon tilgjengelig for alle og utav dette ble digital markedsføring skapt.

Hva er egentlig digital markedsføring?

Det å treffe dine kunder på rett sted og på rett tidspunkt er hva markedsføring handler om. Enkelt sagt er digital markedsføring et samlebegrep for all markedsføring som gjøres på nett, enten det er via sosiale medier, Google, epost eller egne nettsider for eksempel.

Fordeler med digital markedsføring:

•  Resultatene av din innsats vises i sanntid uansett om du er et stort eller lite selskap.
• Bruk av innhold på nettsider kobler deg til besøkende på nett 24/7.
• Mulighet for å følge kundenes handlemønster fra de besøker nettsiden.
• Oppnå høyere ROI sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsstrategier.
• Sanntidsdata gir mulighet for å kunne tilpasse og respondere raskt.
• Mulighet til å samhandle med mobilkunder når de bruker sine smarttelefoner eller andre mobile enheter.

Du behøver ikke et stort budsjett, spesielt dersom du har en egen nettside fra tidligere. Bruk av SEO, bygging av innhold eller bruk av sosiale media krever ikke store budsjetter. Imidlertid vil bruk av en SEO spesialist  og eventuell annonsering på nett medføre kostnader (eksempelvis Google AdWords). Fokuset bør være på å skape innhold som er relevant for dine kunder.

digital markedsføring

Skap relevant, nyttig og tilpasset innhold

Innhold spiller en viktig rolle i den digitale markedsføringen og bør fungere som en støtte underveis i kjøpsprosessen. Du må kjenne til de ulike kjøperne, identifisere hvilke mål og preferanser de har og skape innhold som er tilpasset. Kunder av en bilforhandler er gjerne interessert i artikler og videoer om bilpleie, mens en nettbutikk som selger skjønnhetsprodukter har sannsynligvis kunder som interesserer seg for skjønnhetstips.

Anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder er et eksempel på innhold som vil være relevant for alle dine kunder. Dette innholdet vil støtte nye kunder i kjøpsprosessen og derfor være verdifullt innhold både for kunden og for deg som avsender. Et eksempel er PRO ISP, som benytter Trustpilot og gir alle mulighet for å se hvilke vurderinger tidligere kunder har gitt dem.

Tilpasset innhold er også viktig i forhold til hvilke medier kundene dine bruker. Dersom mye av trafikken din kommer fra mobil, er det essensielt at du har en nettside som er mobiltilpasset. Dersom du er usikker på hvor mange av dine besøkende som ser nettsiden din via mobil eller datamaskin kan du enkelt sjekke det via for eksempel Google Analytics (les mer om dette her).

Taktikker for å øke salget

For de aller fleste bedrifter er som regel målet å øke salget av deres produkter eller tjenester. For å oppnå dette finnes det flere taktikker:

• Søkemotor optimalisering (SEO) – en metode for å optimalisere innhold slik at nettsiden rangeres høyere på søkemotorer (les mer om SEO her).

• Markedsføring på sosiale media – en markedsføringsmetode for å nyttiggjøre seg av sosiale media til å fremme merkebevissthet, samt øke trafikken til nettsiden og generere mer salg.

• Assosiert markedsføring – annonsering som baserer seg på at andre sider reklamerer for produktet mot provisjon.

• Betalt pr klikk (PPC) – det mest kjente eksempelet er Google AdWords, hvor selskaper betaler en formidler for hvert klikk deres annonse får.

• Automatisk markedsføring – dette er programvarebasert for å gjennomføre automatiske markedsføringsaktiviteter hver dag, som epost og andre funksjoner på sosiale media.

• Ordinær markedsføring – dette er reklame som er avhengig av innhold og som regel presenteres sammen med ikke betalt innhold.

• PR på nett – mange likheter med tradisjonell PR, men på den digitale arena; selskaper betaler for dekning på blogger, andre digitale publikasjoner og innholdsbaserte nettsider

• Epost markedsføring – selskapet benytter epost markedsføring for å kommunisere med sine kunder for å promotere hendelser, innhold og rabatter.

Uansett hvilken taktikk du velger for din bedrift, tenk på at det skal tilpasses dine kunder. Det vil gjøre markedsføringen mer effektivt, kostnads- og tidsbesparende.

Viktige forskjeller mellom B2B og B2C

Mens digital markedsføring fungerer bra for alle typer bedrifter, er det ulike måter det kan implementeres. Avhengig av om din bedrift er B2B (bedrift til bedrift) eller B2C (bedrift til kunde), må det lages ulike strategier.

B2B medfører at man markedsfører produktene til andre organisasjoner for videresalg til sluttbruker. Dette gjelder også markedsføring av produkter til bruk i produksjon av andre produkter. For B2B bør strategien for digital markedsføring fokusere på å skape «leads» på nett. Å skape konverteringer (salg) gjennom bedriftens nettside og andre kanaler som for eksempel LinkedIn. Dersom du er et B2C selskap er det å tiltrekke seg besøkende og gjøre dem til kunder hovedmålet. Dette krever ofte sterkere «call to action» for å handle enn B2B og sosiale media blir nødvendig.

digital markedsføring

Google Analytics – 5 enkle og gode tips
Skrevet av: Isabelle

Google Analytics er et utmerket verktøy for å optimalisere nettsiden din. Den gir deg muligheten til å overvåke hvordan kundene dine bruker nettsiden din. Rapporter om hvor de kommer fra, hvilke sider som er mest besøkte, hvor lenge de befinner seg på nettsiden din og mange flere rapporter er enkelt tilgjengelig i Google Analytics. Her er 5 enkle tips for hvordan bruke Google Analytics.

Dersom du ikke benytter Google Analytics kan du følge denne steg-for-steg guiden for oppsett av konto.

1. Motta viktige data enkelt

Oversiktspanelet gir deg større mengder informasjon på en oversiktlig og enkel måte. Det vil være det første du ser når du logger inn. Hvilke data som vises er opptil deg og du kan opprette flere paneler om du ønsker. For å opprette oversiktspanel velg Oversiktspanel – Nytt oversiktspanel. Legg deretter til de modulene, segmentene og filtrene du måtte ønske. Du bestemmer også hvilke perioder du ønsker å se data fra.

I eksempelet nedenfor er det lagt inn moduler og segmenter for å vise informasjon om nettsidens besøkende. Vi kan se hvor mange besøkende som har vært innom siden mellom 20.september – 20.oktober og hvordan de blant annet fordeler seg mellom nye og tilbakevendende besøkende. Til venstre for kartet ser vi også sidevisninger pr måned, fluktfrekvens (bounce rate), gjennomsnittlig antall sider og minutter pr besøk. Kartet gir en oversikt over hvor de besøkende befinner seg og nederst ser vi hvilke enheter de har besøk nettsiden fra.

Dette er data som er interessant for de aller fleste nettsider uavhengig av bransjer og formål. Dersom du har behov for mye data på oversiktspanelet vil det være lurt å lage flere av disse.

proisp google analytics

2. Lær mer om kundene dine

Desto mer kunnskap du har om kundene dine, desto enklere er det å kommunisere med dem. Med Google Analytics vil du få økt kunnskap om hvordan kundene dine er og hvordan de bruker nettsiden din. Hvilke rapporter som er viktig for deg avhenger av hvilken type nettside du har. Skal den selge, informere eller engasjere? Inneholder den mange produkter eller artikler?

Noen eksempler på rapporter som kan være nyttige:
– Lokasjon for dine besøkende/kunder
– Alder
– Språk
– Hva søker dine besøkende/kunder
– Hvordan fant de frem til nettsiden din
– Hvor beveger de seg på nettsiden din

Nedenfor ser du en rapport som viser fordelingen på de besøkende ut i fra hvilket land de kommer fra. Det er også mulig å velge by, kontinent og subkontinent. I tillegg til hvor de besøkende befinner seg kan vi blant annet se antall økter, fluktfrekvens og transaksjoner.

proisp google analytics

3. Har du innhold som fenger?

«Content is king». Et uttrykk som er like aktuelt nå som i 1996 da Bill Gates snakket om dette. Innholdet på nettsiden din gjør at kundene dine enten blir værende eller forsvinner. Se på statistikken for nettsiden din og for de enkelte sidene. Velg Atferd – Nettstedinnhold – Alle sider. Identifiser hvilke sider som holder på kundene (gjennomsnittlig tid på side) og hvilke som gjør at kundene flykter (fluktfrekvens).

Lær deg hvilket innhold kundene dine foretrekker. Skreddersy innholdet for å øke tiden kundene tilbringer på nettsiden eller kvitt deg med sider som gjør at de flykter. Sjekk gjerne om kundene dine finner det de søker og bruk «call to action». På denne måten ender de opp hvor du ønsker, enten det er å skrive seg på et nyhetsbrev eller kjøpe et produkt.

4. Øk konverteringene dine

Dersom målet for nettsiden er salg av produkter og/eller tjenester er det viktig at det er enkelt for kundene å gjennomføre kjøp på nettsiden. Bruk Traktvisualisering for å se hvor kundene eventuelt avbryter kjøpet under kjøpsprosessen. Er det et høyt antall kunder som avbryter kjøpet ved betaling bør du gjøre denne siden mer brukervennlig. Om kundene avbryter før de har bekreftet bestillingen er det derimot dette steget som bør optimaliseres. Denne typen forbedringer i kjøpsprosessen er et enkelt tiltak for å øke antall salg.

proisp google analytics

5. På mobil

Mange lurer på om de burde ha en mobiltilpasset versjon av nettsiden sin. Svaret på om du burde ha dette finner du enkelt under Målgruppe – Mobil. Denne rapporten gir deg en oversikt over hvilke enheter som brukes for å besøke nettsiden din.

I rapporten bør du se på gjennomsnittlig øktvarighet og fluktfrekvens. Dersom gjennomsnittlig øktvarighet er lav og fluktfrekvens er høyere enn totalen mister du mye av trafikken som kommer via mobil.

Kundeundersøkelsen 2016 – resultater
Skrevet av: Isabelle

Kundeundersøkelsen for 2016 ble besvart av over 800 kunder og vi takker alle som har deltatt. Resultatene er et viktig verktøy for fremtidig utvikling og forbedring av PRO ISP. Vi lærer mer om kundene, hva vi gjør som er bra og hva burde vi gjøre bedre.

Fordeler

Å vite hvorfor dine kunder velger deg og hva som gjør at du skiller deg ut er veldig viktig. Dette forteller oss hvilke fordeler vi har og hva vi må fortsette å være konkurransedyktige og flinke på. Vi spurte kundene våre om «hvorfor velger du PRO ISP?». Nedenfor ser du de ordene som ble mest brukt om PRO ISP:

kundeundersøkelsen

Informasjonskanaler

I dag finnes det flere kanaler vi kan benytte for informasjon. Det viktigste for oss er å benytte kanalene kundene våre ønsker og nå så mange som mulig. Vi ønsket derfor å vite mer om hvilke kanaler kundene ønsket at vi benyttet for å sende dem informasjon.

kundeundersøkelsen

Grafene viser at det epost som er den foretrukne kommunikasjons metoden, både for nyheter og driftsmeldinger fra oss til kundene våre.

Kommunikasjonskanaler

Kundene våre har mulighet for å kontakte oss via flere kanaler. Vi ønsket å vite mer om hvilke kanaler som er foretrukket for å forbedre disse og gjøre de mer tilgjengelig. Som det vises på grafen er epost og live chat de foretrukne kanalene foran telefon og Facebook.

kundeundersøkelsen

Er kundene våre fornøyde?

For å få mer detaljert informasjon om hvor fornøyde kundene våre er stilte vi spørsmål om produktene og tjenestene våre. Dette gir oss bedre innsikt og en god pekepinn på hva vi skal fokusere på å videreutvikle og gjøre mer tilgjengelig i fremtiden.

kundeundersøkelsen

Klikk på bildet for større visning.

Enkelt å gi tilbakemelding

Vi ønsket å gjøre det enkelt og tilgjengelig for kundene våre å gi sin tilbakemelding. Du kan derfor fortelle hva du mener om PRO ISP på Trustpilot. Her kan du se vår gjennomsnittlige vurdering og andres tilbakemeldinger.

proisp_trustpilot

Oppsummering

Det er betryggende for oss som jobber i PRO ISP å vite at kundene våre er fornøyde. Kundeundersøkelsen i sin helhet forteller oss at vi imøtekommer kundenes ønsker og behov både i forhold til tjenester og på support.

Fokusområder for oss fremover blir blant annet å videreutvikle våre produkter, optimalisere kommunikasjonen mellom oss og kundene samt beholde det høye nivået av service som kundene våre tydeligvis er fornøyd med!