Driftsmeldinger

OPPLEVER DU PROBLEMER MED VÅRE TJENESTER? KJØR DIAGNOSE FØRST FOR Å SPARE DIN OG VÅR TID

Driftsmeldinger på disse sidene gjelder våre servere og nettverk. Det vil ikke legges ut driftsmeldinger for utstyr tilhørende kunder her.

Gjelder: cpanel26.proisp.no
Forhåndsvarslet:

02.01.17 12:44:44

Det er for øyeblikket problemer med serveren og våre teknikere sjekker nærmere.

02.01.17 13:47:42

Serveren kjører nå som normalt igjen. Switchen som serveren var koblet opp mot sviktet og måtte byttes.

Forventet løst: 02.01.17 13:45:00

Løst:

02.01.17 13:47:42

Gjelder: cPanel servere i
cPanel (PRO server) servere i
cPanel (LiteSpeed) servere i
Enterprise servere i
Forhåndsvarslet:

31.12.16 04:47:39

Det ble kjørt en fiks fra Softaculous 30.12.16 på samtlige cPanel servere med Softaculous. Denne fiksen skulle rette en feil som gjorde at visse skripter ble listet under feil navn. Den rettet dette, men fiksen medførte også at enkelte skripter ble lagt til under andre brukernavn enn de hører til.

Vi sender ut meldinger om utdaterte skripter hver natt og vi ble gjort oppmerksom på at en kunde fikk varsel om en installasjon om ikke tilhørte kunden. Vi satte straks i gang en undersøkelse som avdekket det ovennevnte. Vi stengte straks ned tilgang til Softaculous for samtlige kunder på samtlige servere. Vi jobber i øyeblikket med å fjerne alle installasjoner derfra og legge dem korrekt inn igjen. Vi kan ikke gi tilgang til Softaculous før dette er gjort av åpenbare sikkerhetsmessige grunner.

Ingen kunder har varslet oss om at de har hatt andres installasjoner listet i Softaculous på egen konto og selv om det var listet så ser det ikke ut til at det var mulig å gjøre noe med installasjoner som tilhørte andre. Installasjonene som var utdaterte og var listet på andre brukernavn har det blitt sendt epost om og disse har inneholdt følgende informasjon om installasjonen:

  • Adresse (URL)
  • Versjonsnummer
  • Sti på servere
  • Database
  • Databasebruker

Vi fikk stoppet utsending av slike eposter straks kunde ga beskjed om at en slik epost ble mottatt. Berørte installasjoner var lagt til på 1-7 andre brukernavn av det vi har sett.

Det skal mye til for at en annen kunde som har mottatt slik informasjon skal kunne misbruke den. For berørte installasjoner anbefaler vi å opprette ny databasebruker som enkleste tiltak for å sikre installasjonen. Man har ikke noen tilgang til installasjonen med informasjonen som er blitt oppgitt, men å endre database bruker vil gjøre det svært vanskelig å misbruke den.

Vi beklager på det sterkeste det inntruffne og skal ta dette nøye opp med Softaculous. Vi skal også se på hva vi kan gjøre bedre for å unngå at en slik situasjon oppstår. Vi oppdaterer saken straks vi har fullført arbeidet med å legge inn alle installasjoner på ny i Softaculous.

31.12.16 17:07:17

Softaculous sine interne lister over skripter skal nå være fikset på samtlige servere. Softaculous settes for øyeblikket i normal drift igjen på samtlige servere. Det er ventet at dette arbeidet vil være fullført ca. kl. 18:00.

Forventet løst: 31.12.16 18:00:00

Løst:

31.12.16 18:10:10

Gjelder: cpanel16.proisp.no
cpanel22.proisp.no
cpanel54.proisp.no
cpanel55.proisp.no
cpanel56.proisp.no
cpanel57.proisp.no
cpanel58.proisp.no
cpanel59.proisp.no
cpanel60.proisp.no
cpanel62.proisp.no
Forhåndsvarslet:

13.12.16 00:56:48

Grunnet sikkerhetsoppdatering av kernel må serverene restartes og det forventes nedetid på 5-10 min per server i forbindelse med dette.

Forventet løst: 13.12.16 02:00:00

Løst:

13.12.16 02:14:11

Gjelder: ihv002.proisp.no
Forhåndsvarslet:

09.12.16 12:27:49

Det er i øyeblikket problemer med hypervisoren i nettskyen.
Våre teknikere sjekker opp dette nærmere.

Hovedkortet må byttes da det er defekt. Samtlige servere på HV02 er migrert over til andre hypervisorer.

Forventet løst: 09.12.16 12:26:39

Løst:

09.12.16 13:18:06

Gjelder: backup1.proisp.no
Forhåndsvarslet:

07.12.16 10:51:08

Det er funnet feil i hovedkortet og det blir nå byttet ut med nytt.

Oppdatering 14.50:
Det ble funnet flere feil i andre hardware komponenter og disse blir også byttet ut.

Forventet løst: 07.12.16 16:00:00

Løst:

07.12.16 20:10:36

Gjelder: cpanel62.proisp.no
Forhåndsvarslet:

03.12.16 03:58:52

Det oppstod problemer med serveren og den er nå utilgjengelig mens datasenteret jobber med den. Hovedkortet må byttes. Driftsmeldingen vil bli oppdatert straks mer informasjon foreligger.

Oppdatering 05.15:
Hovedkortet er byttet og serveren kjører som normalt igjen.

Forventet løst: 03.12.16 06:00:00

Løst:

03.12.16 07:01:21

Gjelder: cpanel47.proisp.no
Forhåndsvarslet:

30.11.16 13:33:16

Det er ett DDoS angrep rettet mot serveren.
Våre teknikere filtrerer ut angrepet.

Angrepet er filtrert, men det kan fortsatt være noen som kommer igjennom.

Forventet løst: 30.11.16 14:50:00

Løst:

30.11.16 15:59:45

Gjelder: cpanel56.proisp.no
Forhåndsvarslet:

30.11.16 08:46:37

Det vil bli foretatt nødvendige oppdateringer av programvare på serveren.
I perioden vil det kunne være noe ustabilitet mens dette pågår.

Forventet løst: 30.11.16 09:15:00

Løst:

30.11.16 09:16:24

Gjelder: cpanel39.proisp.no
Forhåndsvarslet:

23.11.16 11:31:01

Det er i øyeblikket høy last på serveren. Teknikere sjekker dette nærmere.

Forventet løst: 23.11.16 12:45:00

Løst:

23.11.16 13:22:09

Gjelder: cpanel50.proisp.no
Forhåndsvarslet:

17.11.16 14:20:05

Det er for øyeblikket problemer med hardware på serveren.
Teknikere på datasenteret sjekker serveren nærmere.

Forventet løst: 17.11.16 14:40:00

Løst:

17.11.16 14:29:20

Gjelder: Forhåndsvarslet:

14.11.16 09:44:11

Vår telefonleverandør har gjort endringer i helgen på sitt kjernenett.
Telefonsentralen er derfor utilgjenglig for øyeblikket og leverandøren sjekker dette nærmere.

Ta kontakt på epost eller live chat i mellomtiden.

Oppdatering 12:25:
Leverandøren har funnet feilen og holder på med rettingen.

Oppdatering 13:50:
Vi venter fortsatt på tilbakemelding fra leverandøren.

Forventet løst: 14.11.16 14:30:00

Løst:

14.11.16 15:25:00

Gjelder: Datasenter i Stavanger (NO) DC1 i
Forhåndsvarslet:

09.11.16 16:25:24

Det er for øyeblikket noen nettverks problemer mot datasentrene i Stavanger som forårsaker ustabilitet.
Telefonsystemet og vakttelefonen er derfor også berørt av dette.

Våre leverandører er på saken.

Oppdatering 19:15:
Det har vært stabilt i en periode, men det jobbes med å forbedre kapasiteten på nåværende linje.
Årsaken er et stort fiberbrudd i Stavanger som berører flere leverandører og vi kjører nå på tredje backuplinje i DC1 inntil problemet med ordinære linjer er rettet.

Oppdatering 11.20:
Problemet ble rettet i går ettermiddag kl 18.30 da den ene aktive linjen var i normal drift igjen. Alle ordinære linjer og backup er rettet.

Forventet løst: 09.11.16 23:00:00

Løst:

10.11.16 11:24:19

Gjelder: oncp01.proisp.no
Forhåndsvarslet:

08.11.16 09:26:24

Det blir utført oppdatering av SSL sertifikatet. I den anledning vil kontrollpanelet være utilgjengelig i en periode.
http fungerer som normalt inntil saken er løst.

Forventet løst: 08.11.16 16:00:00

Løst:

09.11.16 11:36:38

Gjelder: ex02.proisp.no
Forhåndsvarslet:

07.11.16 12:23:04

Det vil bli installert nytt SSL sertifikat på serveren for høyere kryptering.
Noen epost programmer vil gi beskjed om dette og da må sertifikatet godkjennes på nytt igjen.

Forventet løst: 07.11.16 13:00:00

Løst:

07.11.16 13:52:30

Gjelder: ex02.proisp.no
Forhåndsvarslet:

04.11.16 08:43:48

Det er i øyeblikket problemer med sending og mottak for enkelte eposter på Exchange serveren. Vi vil poste mer informasjon straks den foreligger.

04.11.16 09:16:07

Alle eposter skal nå fungere som normalt. Dersom det skulle mangle eposter sendt i perioden med problemet bør disse bli levert innen kort tid.

Forventet løst: 04.11.16 09:10:24

Løst:

04.11.16 09:16:07

Gjelder: ex02.proisp.no
Forhåndsvarslet:

03.11.16 21:32:31

Det er i øyeblikket problemer med Exchange serveren og den er utilgjengelig. Ny melding vil bli postet så snart mer informasjon foreligger.

03.11.16 22:15:14

Tjenestene på serveren er nå oppe og kjører som normalt igjen. Det var oppstått problemer med nettverksrelaterte innstillinger på serveren som medførte ytterligere komplikasjoner.

Forventet løst: 03.11.16 22:16:21

Løst:

03.11.16 22:16:34

Gjelder: cpanel16.proisp.no
Forhåndsvarslet:

03.11.16 16:03:41

Vår linjeleverandør har problemer med nettverk som kan medføre noe nedetid for enkelte nettsider på server. Vi jobber med saken.

03.11.16 16:21:48

Problemet er nå løst. Vi beklager ubelelighetene for berørte kunder.

Forventet løst: 03.11.16 16:20:54

Løst:

03.11.16 16:21:48

Gjelder: backup1.proisp.no
backup2.proisp.no
backup4.proisp.no
backup6.proisp.no
Forhåndsvarslet:

28.10.16 13:22:40

Vi forbedrer i disse dager ytelsen på backupsystemene våre slik at backup/gjenoppretting vil gå raskere i fremtiden. I den anledning vil vi utføre flyttinger på noen servere mellom backupservere.

Bruker du Paper Lantern malen så vil samtlige kunder ha tilgang til nyeste backup server. Hvis du bytter til x3 malen i cPanel så vil du ha tilgang til eldre backup. Ta eventuelt kontakt hvis du trenger hjelp.

Oppdatering 07.12.2016:
x3 brukere har ikke lengre tilgang til eldre backup. Vi anbefaler å bytte over til Paper Lantern for de som ikke har fått byttet over enda.

Forventet løst: 24.11.16 12:00:00

Løst:

07.12.16 20:50:10

Gjelder: cpanel13.proisp.no
cpanel23.proisp.no
Forhåndsvarslet:

25.10.16 09:56:48

Det er oppdaget et problem med maskinvaren på server, og i forbindelse med utskifting av deler vil server være utilgjengelig i en periode.

Vi beklager ulempene dette medfører.

cpanel13.proisp.no - Server kjører som normalt.
cpanel23.proisp.no - Server kjører som normalt.

Forventet løst: 25.10.16 14:00:00

Løst:

07.12.16 20:12:48

Gjelder: cpanel33.proisp.no
Forhåndsvarslet:

24.10.16 11:15:34

Det er for tiden problemer med maskinvare på serveren. Teknikere undersøker saken.

Forventet løst: 24.10.16 12:10:00

Løst:

24.10.16 11:56:32

Gjelder: cPanel servere i
cPanel (PRO server) servere i
cPanel (LiteSpeed) servere i
Enterprise servere i
Forhåndsvarslet:

22.10.16 01:20:38

Grunnet sikkerhetsoppdateringer grunnet CVE-2016-5195 vil servere bli rebootet og det vil være nedetid på 3-15 minutter for berørte servere. Arbeidet starter kl. 00:00 natt til mandag og vil pågå til samtlige berørte servere er oppgradert.

Vi beklager ulempene dette måtte medføre for deg som kunde.

24.10.16 08:07:28

Alle servere kjører nå som normalt igjen og er sikret mot sårbarheten.

Vi beklager ulempene dette medførte for deg som kunde.

Forventet løst: 24.10.16 08:05:16

Løst:

24.10.16 08:07:28

Gjelder: cpanel37.proisp.no
Forhåndsvarslet:

21.10.16 11:34:08

Det er for øyeblikket problem med hardware på server.
Teknikere på datasenteret sjekker serveren.

21.10.16 15:55:51

Det var problemer med nettverkskortene på serveren. Problemene ble løst ved firmware oppgradering innen kort tid.

Forventet løst: 21.10.16 15:46:33

Løst:

21.10.16 15:55:51