CGI-mail 1,6

4 innlegg i emnet

Hei. Bruker diverse skjema på min nettside OLAVSKIRKEN PÅ AVALDSNES. HISTORIEN OM KIRKEN OG PRESTENE ved bruk av CGI-mail 1,6 og alt fungerer helt topp utenom en ting. Det er bokstavene æ, ø og å. Man kan bruke disse bokstavene på nettsiden, når man fyller ut skjema. Men når jeg får meldingen i e-posten så er disse 3 bokstavene endret til : Får håpe at jeg kan ønske at været blir bra. Noen som kan hjelpe meg her. Takker så mye på forhånd :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Erland, Jeg kjenner ikke CGI-mail, men dette høres utvilsomt ut til å være relatert til character encoding. Du bør sørge for at samme encoding benyttes i HTML, kode og evt. filer. Dersom en av disse er UTF-8 og resten er ISO-8859-1, eller omvendt, så vil det skape problemet du opplever.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut av det :) Bruker denne linjen i HEAD feltet og har blitt anbefalt å bruke utf-8, og derfor gjort dette på alle nettsidene. Men som nevnt i første innslag så fikk jeg problemer med bokstavene Ø, Æ og Å når jeg skulle lese dem i min e-post og jeg har Windows, som vist nok ikke støtter utf-8. Løsningen ble å bytte ut denne linjen: Med denne linjen: Alt ordner seg til slutt. Igjen takk for hjelpen og raskt svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Erland, Flott å høre! Bare hyggelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå