Kjøpe domene/lage hjemmeside

3 innlegg i emnet

Hei!

Jeg har lyst til å lage en hjemmeside for en kortklubb jeg er med i. Jeg har aldri gjort dette tidligere, og er 100% nybegynner.

Jeg trenger hjelp til å vite hva jeg trenger av de pakkene dere tilbyr ved opprettelse av domene. 

Og, er det uproblematisk å jobbe med hjemmesiden uavhengig om jeg sitter på en Mac eller PC?

Mvh

Einar Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Einar,

Velkommen til vårt forum :-)

Jeg anbefaler deg til å starte med Pro Start webhotell pakken. Den dekker de fleste behov for de fleste av våre kunder når det gjelder nettsider/epost.
Du kan når som helst oppgradere automatisk via våre kundesider skulle det være behov for større pakke.

Anbefaler at du f.eks bruker Wordpress. Dette kan du enkelt installere fra vårt kontrollpanel (cPanel) slik som denne guiden viser.
Med Wordpress så har du uendelig med muligheter og du kan jobbe hvor som helst i verden, enten med pc/mac/tablet/mobil for å redigere nettsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs litt hva du tenker nettsiden skal brukes til, men som Morten sier er nok Wordpress å anbefale, uansett.

Wordpress er orginalt for blogging, men har gjennom flere år nå utviklet seg til å bli mye mer omfattende. Det har også stor popularitet fordi det er relativt lett å lære seg. På grunn av dette er det også et stort samfunn rundt Wordpress. Eksempelvis kan du laste ned et stort antall plugins (mini-programmer som utfører en spesielt ting på nettsiden din, eks bildeslider) med fult av forskjellig funksjonalitet når du har fått opp nettsiden. Dette gjør at det ikke krever så mye kunnskap for å få nettsiden til å se bra ut.

Til wordpress finnes det også mange themes/utseender som er gratis eller som du kan kjøpe. Dette gjør at du kan få så og si nettsiden til å se ut slik du vil.

Selv har jeg starterpakken til ProISP, og det fungerer mer enn godt nok for mitt bruk. 

Du kan skal være klar over at det finnes andre alternativer til wordpress også (de mest kjente er Drupal og Joomla), men at disse krever en del mer erfaring for å få satt opp, og tilpasse. 

For å installere wordpress går du inn via cPanel, og linken som Morten viser til.

Alt i wordpress redigeres i nettleseren, så om du er på mac eller PC har ingenting å si, så lenge du har nettilkobling!

Legger også ved nettsiden til wordpress (WP) sin egne supportside og forum. Googlesøk på spesifike spørsmål er også en god måte å lese seg opp på!

WP supportside: https://codex.wordpress.org/Getting_Started_with_WordPress 

WP forum: https://wordpress.org/support/ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå