Backup og anonymisering

4 posts in this topic

Hei - jeg har to spørsmål, vet ikke helt hvor de passer best.

BACKUP
Jeg har 1 GB lagringsplass på mitt domene og ønsker å bruke noe av det til backup. Det skal på ingen måte være "public" - bare jeg skal ha tilgang. Kan jeg da bare lage en mappe som heter "backup" på øverste nivå (under /) eller er det noe mer jeg må tenke på?

ANONYMISERING
Dette må være en kjent problemstilling. Når jeg sjekker mitt domene på whois.com, ramser de opp mitt navn, adresse, tlf.nr., epostadresse. Jeg liker ikke at alt dette umiddelbart
er tilgjengelig for hvem som helst. Det burde være slik at interesserte f.eks. må sende en epost til dere som dere kan sende videre til meg - eller noe slikt. Er det etablert noe system av denne sorten? Og i så fall, hva koster det?

Hei softblur og velkommen til forumet :)

Når det gjelder backup så bør du legge det på øverste nivå som du selv nevner. Du bør også være oppmerksom på at dersom du har annet innhold på webhotellet som skripter av typen WordPress eller tilsvarende så kan disse bli hacket. Dersom du har et sårbart skript så vil man via dette skriptet også ha tilgang til innholdet selv om det ligger høyere i mappestrukturen enn i public_html mappen. Jeg kan imidlertid legge til at vi til nå aldri har hatt noe tilfelle hvor hackere også har gjort noe høyere i mappestrukturen så sannsynligheten for at en typisk hacker tar seg bryet med å sjekke det som ligger der er nok svært liten. Det er allikevel greit å være klar over muligheten slik at du tar tilsvarende grep i forhold til sikring av det du eventuelt legger på webhotellet.

Når det gjelder anonymisering så har vi noen kunder som allerede har dette, men det skyldes at de benyttet denne tjenesten før vi sluttet å tilby den. Årsaken var at våre underleverandører plutselig besluttet å ta ekstra betalt for dette. Vi kommer til å tilby det igjen på sikt, men vi jeg kan ikke si hvorvidt det vil bli inkludert gratis eller om det vil koste noe enda. Det avhenger av om vi utvikler egen løsning eller benytter våre underleverandører. Det er også forskjell i policy for de forskjellige toppnivådomenene så det vil være forskjellig virkemåte på dem avhengig av registrenes policy. Vi kalte det WHOIS beskyttelse tidligere. Kort oppsummert tilbyr vi det altså ikke per i dag, men det vil komme. Jeg kan dessverre ikke gi noe tidsperspektiv på når det blir tilgjengelig igjen.

Takk for svar. Jeg får tenke på dette hvis jeg lager en mer profesjonell nettside med WordPress e.l. Men WordPress er vel også klar over slike problemer og prøver å gardere seg.

Nettsiden min (softblur.com) ble forøvrig hacket en gang. Jeg husker dessverre ikke akkurat hvilke mapper som ble ødelagt, men det var ikke noe stort problem å rydde opp. Virkelig kritiske data får man ha på CD/minnepinne.

Det er kanskje lurt å velge et annet navn enn "backup'" på backupmappen - velge et navn det smaker Unix av...

Jeg ser frem til neste mulighet for anonymisering. Uansett skulle jeg ønske at whois.com ville vise færre data. De kunne i det minste fjerne telefonnummeret. Hvis jeg legger ut noe som andre finner interessant/provoserende/skandaløst, vil jeg helst slippe å få noen tusen henvendelser på telefonen. Vel, før dere har en ny løsning for anonymisering, får jeg bare la være å si noe kontroversielt.
:lol:

Edited by softblur

Hei igjen,

Så lenge du sikrer WordPress eller tilsvarende skripter tilstrekkelig og holder det oppdatert så skal det en del til for å bli hacket.

Det er en god idé å gi mappen et vanlig Unix navn som lett oversees ja :)

Ja, inntil videre kan nok det være en fordel :lol:

Bare hyggelig!