Endre navnetjener til office365

10 posts in this topic

Jeg prøver å endre NS-records til å peke mot Office365 men får bare feilmelding...Har fulgt anvisningene hos dere og tror jeg har gjort det rett. 

Jeg bruker valget "Endre navneservere" og bytter ut adressene i navneserver 1 og 2 med Ns-records hos office365 (ns1.bdm.microsoftonline.com & ns2.bdm.microsoftonline.com) men får feilmelding hver gang. "Failed to update domain"

Får samme problemet hvis jeg lar de 2 første stå (proisp.no) og prøver å legge til en tredje navneserver 

Noen tips?

dns-feilmelding.txt

Hei Marius,

Du må legge inn alle 4 navneserverne til Office365 for at endringen skal gå igjennom:
ns1.bdm.microsoftonline.com
ns2.bdm.microsoftonline.com
ns3.bdm.microsoftonline.com
ns4.bdm.microsoftonline.com

Feilmeldingen fra Norid indikerer dette, men det er ikke så lett å tyde den. Får du det til da?

Hei

Takk, da fungerte det bedre :)

Hei igjen,

Flott, bare hyggelig :)

Skyter inn et tilleggsspørsmål her. Har selv konfigurert mitt domene i henhold til Office 365 og endret til ns1.bdm.microsoftonline.com, ns2.bdm.microsoftonline.com, ns3.bdm.microsoftonline.com og ns4.bdm.microsoftonline.com som navnetjenere.

Epost tikker nå inn riktig, jeg kan lese og motta denne på mail.office365.com. Men når jeg kjører nslookup på mitt domene så peker den fremdeles til ProISP og A-records som jeg har opprettet hos Office 365 fungerer ikke, jeg kan heller ikke opprette eposten i Outlook 2016 eller lignende da den ikke klarer å kjøre autodiscover på mitt domene.

Flyttet nettopp over mitt domene fra Domeneshop, hadde nøyaktig samme oppsettet der og det var aldri lignende problemer der. Må nesten gå ut ifra at DNS-endringene er utført ettersom jeg tross alt mottar epost riktig med bruk av mitt domene på Office 365. Men hva er da årsaken til at A-records og autodiscover ikke fungerer? Hvorfor forteller nslookup at mitt domene fremdeles resolver på ProISP sin IP?

Ifølge Microsoft sin egen "helsesjekk" så mener den at ting skal være riktig, men det kan det jo åpenbart ikke være.

EDIT:

Det er også verdt å merke seg ved å forsøke å sette opp eposten i Outlook 2016 så prompter den om påloggingsinformasjon mot ProISP og ikke Office 365. Så det er tydelig noe som henger igjen. Men ettersom mitt domene kun benytter seg av Office 365 sine navnetjenere så skal jo i utgangspunktet ingenting med bruk av mitt domene peke til ProISP? Det samme skjer når jeg rett og slett går inn på www.mittdomene.no, da kommer jeg til en side som forteller meg at domenet er parkert hos ProISP noe det ikke burde gjøre når jeg bruker ns1.bdm.microsoftonline.com som navnetjener?

Hei og velkommen til forumet,

Jo, helsesjekken kan være riktig. Dessverre er det slik at endring av navneservere i noen tilfeller kan gå tregt hos enkelte aktører som ikke holder lokal DNS cache oppdatert. Du kan faktisk fremdeles oppleve at det kan ta opptil 48 timer, selv om dette er noe vi sjelden ser nå til dags. Typisk er det cache hos din internettleverandør som er senest til å bli oppdatert. Du kan se hvilken server nslookup henter svaret fra i de første linjene av responsen.

Vi har også opplevd at Outlook har hatt siden egen DNS cache, men det er en stund siden sist vi var borti dette.

Er det lenge sinden du endret navneservere?

Det er ca 24-timer siden. Sjeldent jeg opplever at det skal ta såpass lang tid. Har derfor gått inn på DNS-kontroll og endret records sånn at det skal fungere riktig uavhengig om DNS peker mot Pro-ISP eller Office 365. Men her er det også noen utfordringer, for selv om jeg har endret A-record fra Pro-ISP sin IP til min lokale så ender jeg fremdeles opp på siden som forteller at domenet er parkert hos Pro-ISP når jeg går inn på www.mittdomene.no eller domene.no. Alt av CNAME records osv fungerer umiddelbart da blant annet mail.mittdomene.no nå peker mot mail.office365.com osv..

Det er jo ingen grunn til at A-record ikke skulle forandre seg umiddelbart på lik linje med alle andre endringer jeg gjør på DNS-kontrollpanelet? Nå står både Pro-ISP og Office 365 navnetjeneren med A-record som skal peke alt mot min lokale IP, da burde jeg jo helt uavhengig om cache ikke er oppdatert havne riktig ettersom uansett om det er den ene eller den andre navnetjeneren som benyttes så står begge oppført de samme records.

Var litt forvirrende hvordan DNS-kontrollpanelet kom prekonfigurert med en masse tjenester mot Pro-ISP. At det var automatisk satt opp med A-record mot en Pro-ISP IP som forteller at domenet mitt er parkert hos Pro-ISP er jo greit nok. Men det var også prekonfigurert med MX-records, autodiscover, ftp, carddav, caldav osv til tross for at jeg ikke har webhotell eller epost hos dere. Er jo ikke noe poeng med disse tingene prekonfigurert når man ikke har bestilt noen av disse tjenestene så de bare står å peker til ingenting?

Men jeg får vel bare gi det ytterligere 24-timer å se om det fungerer bedre da :)

Hei igjen,

Ja, det er sjelden vi også opplever at det skal ta mer enn 24 timer.

Hver enkelt record i sonen caches lokalt og har en egen TTL (Time To Live), men vi ser av og til at lokale DNS cacher ikke tar hensyn til disse som de skal eller at det er feil på tjenestene. Det skjer ikke ofte, men det skjer enda. Du kan via nslookup sjekke opp mot f.eks. Googles resolver 8.8.8.8 og se om du får samme svar da?

Ja, det kommer en rekke tjenester satt opp i sonefilen hos oss da disse normalt sett brukes dersom man oppgraderer til andre tjenester. Du har absolutt et bra poeng i at man ikke behøver alle disse dersom domenet kun er parkert. Dette er nok noe vi kommer til å se nærmere på etterhvert. Dessverre har vi en lang liste over forbedringer som har noe høyere prioritet så jeg kan ikke love noe på kort sikt i forhold til dette.

Ja, det vil nok fungere av seg selv etter hvert, men om du ikke har gjort det enda så ville jeg også ha forsøkt en restart av maskinen du sitter på da vi også har sett at dette kan hjelpe.

Er nok bare jeg som må smøre meg med en god dose tålmodighet, det fungerer som det skal via 8.8.8.8 og 8.8.4.4. Så det er nok min lokale DNS hjemme og vår lokale på jobb som ikke henger helt med i svingene her. Tar en manuell omstart av disse så er jeg forhåpentligvis i gang uten å måtte vente.

Gjør det så ordner det seg nok :) Hvis ikke er det bare å ta kontakt med oss så sjekker vi gjerne mer for deg!