WordPress webhotell

4 posts in this topic

Hei!

Jeg har allerede et domene hos dere og jeg ønsker nå å opprette min egen nettside på domenet. Jeg har undersøkt litt og det ser ut til at WordPress er beste nettsideløsning for å administrere nettsiden min.

Mitt første steg videre er å oppgradere til webhotell på domenet slik jeg ser det og i den forbindelse er jeg litt usikker på hva jeg har behov for. Det ser ut til at dere har 2 typer webservere og jeg ikke kan velge LiteSpeed dersom jeg går for et Start webhotell. Stemmer det? Er det verdt å betale ekstra for et større webhotell med LiteSpeed?

Jeg fant denne guiden for å enkelt installere WordPress hos dere:
https://www.proisp.no/guider/installere-skript-softaculous-cpanel/

Anbefaler dere at jeg følger den? Eller er det en fordel å installere WordPress manuelt?

Med vennlig hilsen,
Freddy

Hei og velkommen til forumet Freddy!

40 minutter siden, FreddyCL skrev:

Mitt første steg videre er å oppgradere til webhotell på domenet slik jeg ser det og i den forbindelse er jeg litt usikker på hva jeg har behov for. Det ser ut til at dere har 2 typer webservere og jeg ikke kan velge LiteSpeed dersom jeg går for et Start webhotell. Stemmer det? Er det verdt å betale ekstra for et større webhotell med LiteSpeed?

Ja, det stemmer. Dersom WordPress ligger på en LiteSpeed server fremfor en Apache server vil du automatisk få en mye raskere nettside uten at du må gjøre noe i forhold konfigurasjon eller annet. Dersom du er opptatt av at siden din skal være rask er dette alene et godt argument til å betale litt ekstra.

I tillegg til dette har også LiteSpeed lansert en egen plugin for sin egen WordPress LiteSpeed cache som du kan benytte på samtlige av våre LiteSpeed servere gratis. LiteSpeed selv påstår at dette er en av verdens raskeste cacher for WordPress og slik vi ser det ser dette ut til å stemme.

Raske nettsider gir en bedre brukeropplevelse av nettsiden din og vil gi deg mer konverteringer (salg/ønskede handlinger) samtidig som søkemotorene gir deg en høyere rangering i søkeresultater.

52 minutter siden, FreddyCL skrev:

Jeg fant denne guiden for å enkelt installere WordPress hos dere:
https://www.proisp.no/guider/installere-skript-softaculous-cpanel/

Anbefaler dere at jeg følger den? Eller er det en fordel å installere WordPress manuelt?

Vi anbefaler at du følger den guiden ja. Det er ikke nødvendig å installere det manuelt med mindre du har spesielle behov. Anbefaler også denne guiden dersom du velger å benytte et webhotell med LiteSpeed:
Hvordan installere LiteSpeed cache plugin for WordPress?

Dukker det opp flere spørsmål må du bare spørre :)

Takk for raskt svar :) Da er jeg godt i gang med å sette opp WordPress på LiteSpeed webhotell og jommen fikk jeg til å installere cache pluginet også B) Jeg ser det er uendelig mange plugin som kan benyttes. Er det noen dere anbefaler? Er det evt. noe annet man bør gjøre med en nylig installert WordPress installasjon?

Ja, det er mange plugin og sannsynligvis mange som er gode. Det viktigste du kan gjøre i første omgang er å sikre WordPress. Sucuri WordPress Security plugin sikrer nettsiden i forhold til de fleste angrep, samt instruerer deg om tiltak som kan gjøres for å sikre WordPress ytterligere.

Når du skal i gang med å legge ut innhold er søkemotoroptimalisering viktig fra første øyeblikk ettersom det er arbeid som gradvis vil gjøre nettsiden din mer og mer synlig på nett og gi deg stadig mer trafikk om det gjøres riktig. Yoast SEO er nok den mest utbredte for dette formålet blant våre kunder og ser ut til å fungere greit for de fleste.

Skal du benytte en del bilder på nettsiden ville jeg også ha installert en plugin for optimalisering av bilder, med mindre du ønsker å gjøre dette manuelt selv før du laster dem opp. Det vil være med på å gi raskere visning av nettsidene dine og gi dine besøkende en bedre opplevelse av siden og vil derfor også være bra i forhold til søkemotoroptimalisering. Jeg har dessverre ingen plugin jeg kan anbefale i forhold til dette så du bør i så fall undersøke litt selv.

Kanskje noen andre her har ytterligere tips til oss? :)

Ellers er det viktig at du holder både WordPress og alle plugin oppdatert. Ikke glem å oppdatere eventuelle tema også. Lar du være å oppdatere til de nyeste versjonene øker sannsynligheten for å bli hacket betraktelig dessverre. Ser du at det er et tema eller plugin du ikke bruker bør det slettes helt da det er sikrere enn å la det være deaktivert.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei hvertfall ;)