Sign in to follow this  
Followers 0

SPF

2 posts in this topic

Av og til ganger havner epost jeg sender, i spam mappen til mottaker. Jeg har hørt at SPF kan være til hjelp, og hindre at dette skjer. Hva er SPF og hvordan kan jeg bruke dette på epost jeg sender?

SPF (Sender Policy Framework) er et system som er med å bekjempe spam, og at noen sender epost fra et domene "uten tillatelse". I mange tilfeller kan også epost sendt fra et domene som har SPF aktivert, være med å øke troverdigheten for eposten. Dermed er det mindre sannsynlighet for at eposten havner i søppelmappen hos mottaker, eller blir stoppet helt. Dersom du aktiverer SPF for et domene, vil det bli lagt til en oppføring i sone-filen for domenet, der det blir listet opp hvilke servere som har tillatelse til å sende epost fra domenet. Dersom du bruker andre servere enn våre til å sende epost fra, må du derfor også legge til disse manuelt i SPF oppføringen.
Når en epost kommer frem til en epost server, vil denne sjekke om det er en en SPF oppføring i sonefilen for domenet. Dersom denne eksisterer, sjekker den om serveren som leverer eposten er listet i oppføringen. Serveren vil i de fleste tilfeller avvise eposten, om den kommer fra en server som ikke er spesifisert.

For å aktivere SPF for ditt domene, kan du følge denne guiden: https://www.proisp.no/guider/konfigurere-spf-dkim-cpanel/