Bilder som ikke viser

19 innlegg i emnet

Hei. Holder på å lage min første nettside med HTML koder og det går ganske greit :) Men eg har ett problem som eg ikkje klarer å finne ut av... Bilder som eg legger inn vises i "kladden", men når eg publiserer dei på nett så vises dei ikkje lenger.... Noen som kan hjelpe meg med dette?? "Valtra"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet! Det første du bør sjekke, er om bildene blir lastet opp sammen med HTML-filen din. Den letteste måten å sjekke dette på, er å se hvor bildene skal ligge ut i fra -taggene i HTML-filen, for så å gå til den adressen i nettleseren og se om bildene er lastet opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså... dette forståre eg ikkje noge av.. Skal HTML koden vera den som er "navnet" til bildet i bildefilen i cPanel eller "navnet" på bildet på min pc??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste grafiske editorer til HTML (hvor man ser hvordan siden blir mens man jobber med den) legger inn bilder til å peke mot en relativ adresse. Sett at du lagrer filene i en mappe som heter "nettside" og alle bildene ligger i en undermappe som heter "bilder". Dersom du laster opp alt innholdet i "nettside"-mappen til webhotellet, vil i de fleste tilfeller bildene fungere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle filene ligger i samme mappe på cPanel, men bildene viser ikke når eg går inn på nettsiden "utenfra". Viser kun ett rødt kryss i hjørnet der bildet skal være....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne jeg spurt om adressen til nettsiden din? Da kunne jeg tatt en kjapp kikk over og sett om jeg finner problemet med bildene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut til at problemet er som jeg først tenkte, ja. Bildene ser ikke ut til å bli lastet opp. Uansett hvilken editor du bruker, husk at bildene du bruker ikke automatisk blir lastet opp, du må ofte legge disse opp selv. Dette kan du gjøre enten via filhåndteringsverktøyet som ligger innebygd i cPanel, eller du kan bruke et FTP-program.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, då har eg ikkje lastet dei opp i cPanel på rett måte da.... må se om eg finner ut av det da. Er jo som å lære ett nytt språk dette her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at bildene skal ligge inni mappen som heter "public_html" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var der eg hadde lagret dei... sletta dei nå å uploda ett av dei igjen å la dei i public_html, men det hjelper ikke... eg gir snart opp!!! Kan ikkje vera så vanskelig å få til dette her!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei valtra! Du må også passe på at navnene på bildene er de samme. Det navnet som står i koden, må være likt det navnet som er lastet opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Jeg ser er par ting på siden din som ikke stemmer. Bildene dine ligger i mappen /bilder/, f.eks (f.eks http://www.holenmaskin.no/bilder/08062010774_edited.jpg og http://www.holenmaskin.no/bilder/logoen.jpg ) I index filen din forsøker du å hente bildene fra denne adressen: traktor1.jpg Men det vil ikke fungere da det ikke ligger noen bilder der. Her må du skrive traktor1.jpg for logoen gjelder akkurat det samme: logoen.jpg må byttes ut med bilder%5Clogoen.jpg Da vil bildene dine fungere. Du har også henvist til en CSS fil som ikke finnes filen andreas01.css ligger ikke i public_html. Det ser også ut til at du har lagt en kopi av hjemmesiden inn i "/bilder/" -mappen. Der fungerer logo bildet da den da ser i samme mappe som bildet er lagret, men traktorbildet vises ikke da du der peker til feil bane (public_html/bilder). (som forøvrig er riktig bane, men i HTML så må du prefikse path med to punktum om du skal gå opp i mappenivå, så her ville det holdt å bruke bare filnavn som bane) Jeg vil anbefale deg å bruke et FTP program til å laste opp html filene/mappene dine, da får du bedre kontroll over hva som ligger hvor, enn det du gjør med den web-baserte opplasteren. Og husk, når du skriver inn path/bane til bilder i HTML så skal alltid denne banen være relativ til HTML dokumentet du skriver i. Om f.eks html filen ligger i /public_html/html og bildene ligger i /public_html/bilder så må du bruke bilde.jpg som bane, der dobbel punktum går et nivå opp, før du går ned igjen i bilder mappen. På små sider som dette hvor du ikke har mange filer så kan du like gjerne legge alt i samme mappe og bare henvise til filnavn direkte når du bruker taggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du får bedre oversikt hvis du bruker et FTP-program som f.eks. FileZilla til å laste opp filer med, i stedet for å bruke Cpanel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mulig du får bedre oversikt hvis du bruker et FTP-program som f.eks. FileZilla til å laste opp filer med' date=' i stedet for å bruke Cpanel.[/quote'] :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen må visst lære seg å lese hele tråden før han svarer :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :) Ang FileZilla.... Skal eg laste ned "Client" eller "Server"? Har brukt cPanel for det skuller være begynnervennlig :) Gjelder det FTP også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cpanel er kanskje mer brukervennlig enn ftp, men jeg mener du vil få bedre forståelse for hva som foregår når du ser det i en ftp klient. Der ser du din lokale kopi av websiden på din pc, som du skal laste opp i samme mappestruktur over på webserveren. Du skal laste ned filezilla ftp klient. Serveren er den du har her på proisp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, då prøve eg det :) Å så mase eg på dokk når eg står fast igjen :) (sikkert ikkje lenge til :P)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå