Endre DNS på toppdomene, men ikkje mail.

3 posts in this topic

Eg har i den siste tida berre brukt domenet mitt til mail, men eg ønsker nå å sette opp ei ny nettside via Adobe Portfolio. Dette krever at eg endrer DNS på mitt domene til å peike til deira server. Eg har lese denne rettleiinga; https://www.proisp.no/guider/endre-sonefil-dns-kontroll-domene/, men når eg legg inn den nye IP-adressa så får eg også beskjed om at det vil endre mailleveransen min. "All e-postleveranse vil gå mot IP adressen som angis her. Dersom dette ikke er ønskelig må du endre MX linjen som har tveit-lys.no i datafeltet. " Eg ser ingen grunn til at epostane mine skal gå via Adobe, men eg finn ingen oppskrift på kva eg skal endre MX linja til? Kan eg bytte ut adresselinja til domenet mitt som står der nå, og erstatte det med Pro Isp si IP-adresse, eller må det stå eit domenenamn her?

Hei,

På den tiden du ble kunde så ble domenene satt opp slik det er i din sonefil. Da peker domenet sin mx peker til domenet, men vi fikk gjort om dette for noen år tilbake slik at standard så gikk mx peker til mail.domenet.no hvor domenet.no er ditt domenenavn.
Så i ditt tilfelle er det to måter å endre dette på, men jeg nevner kun den ene ettersom det vil være den beste løsningen.
Hvis du ser i sonefilen din så er MX peker for tveit-lys.no satt til å gå til tveit-lys.no. tveit-lys.no går igjen til webserveren hos oss. Så hvis du endrer tveit-lys.no til Adobe så vil også epost gå dit.
Du må derfor endre MX peker til å gå til mail.tveit-lys.no. Deretter må du endre mail.tveit-lys.no fra CNAME til en A peker til ip 213.162.241.2.
Jeg har da endret det for deg slik at det eneste som gjenstår nå er å endre A record for domenet ditt til Adobe slik dem beskriver.
Se skjermbildet. Det er den røde delen du skal endre for Adobe.

tveit.png