Kodeprogram

8 innlegg i emnet

(eller code editors på engelsk.) Som webutvikler er dette med kodeprogram alltid fascinerende. Hvilket program er det som dominerer på det norske markedet? Selv bruker jeg følgende program: Coda ($99) Panic Inc. Et fantastisk redigeringsprogram som dessverre kun finnes til Mac. Det er vel verdt de $99 det koster, da programmet har alle tenkelige nødvendigheter når det gjelder webutvikling. Anbefales! Notepad++ (gratis) Hjemmeside Dette er et must for alle utviklere som ønsker et bra og gratis program. Har alle de nødvendige funksjonene man ønsker i et slikt program, men man kan også utvide med diverse plugins. Zend Studio (€299) Zend Technologies Ltd. Til en pris av rundt 2.000,- får du kremen av kremen innen kodeprogram. Dette gjelder dog i hovedsak PHP, da dette er en PHP IDE. Programmet er laget av firmaet bak PHP og inneholder akkurat det man trenger -- og litt til. Anbefaler å prøve ut den gratis i 30 dager, er det vel. Over til dere -- hva er det dere bruker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Notepad++, behøver ingen andre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nesten si meg enig der, Gjelsvik. Notepad++ er det eneste man trenger når man skal kode. Helt til man kommer til litt større prosjekter. Dersom man har et stort kode-prosjekt med (nå tenker jeg PHP, ASP og tilsvarende server-side språk) et høyt antall filer og gjerne enda flere store klasser, da blir prosessen ekstremt mye lettere med en godt laget og brukervennlig IDE. Selv bruker jeg Coda som Atle anbefaler her, men også Visual Studio (2010) fra Microsoft. Begge deler til HTML/JS, PHP og ASP.NET-koding. Jeg må si, hadde jeg måttet brukt en så enkel editor som Notepad++ på de ulike prosjektene jeg har jobbet med, hadde jeg enda vært på det første store.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skriver kun små hobbyprosjekter i php, og da holder notepad++ lenge. I utgangspunktet bruker jeg den bare pga syntax highlightning og støtte for flere åpne filer samtidig i tabs. Selvsagt er et skikkelig IDE et must om man skriver store prosjekter. Det er mye å spare på å få korrekt syntax foreslått, autocompletion på variabler, klasser, funksjoner osv. Vet noen om en enkel editor som har ftp auto-upload "on-save" ? Det savner jeg i notepad++

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelsvik: Det finnes en slik plugin til Notepad++, hvis jeg ikke husker feil. Ta å se over listen med plugins og se hva du finner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ser jo nå at ftp pluginen kommer ferdig installert bydefault. Gjelder bare å åpne øya litt. Da dekker notepad++ til alle mine behov, dog er phpDesigner hakket bedre da den støtter syntaxhighlightning for f.eks både html, js, css og php i samme dokument, i tillegg til at den har autocompletion. phpDesigner 7 - PHP Editor & PHP IDE with built-in HTML, JavaScript, CSS editor! Koster €29

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå