FTP error: Too many connections (8) from this IP

8 posts in this topic

Hei!

Får denne meldinga ved oppkopling til FTP-serveren. Jeg har flere klienter (5 stk) som kontinuerlig, eller dvs ca en gang pr minutt laster opp en fil til serveren. Jeg mistenker at det kan være en av dem som ikke har lukka forbindelsen skikkelig og at det står flere oppkoplinger åpne. Jeg får ikke tilgang via FTP-klienten på PC'n (Bruker WS_FTP LE) da dette blokkerer. Feilen oppstod i går etter mange måneder uten problem.

Finnes det en god fix for å fått sletta dette, dvs fått lukka eventuelle åpne forbindelser?

mvh

KjellO

Hei KjellO,

Det høres ut som om du har rett i det du antar. Jeg ser for meg 3 muligheter for å rette problemet:

1. Forsøke å restarte maskinen hvor programvaren kjøres fra slik at alle forbindelser blir brutt.
  2. Koble til via SSH og kjøre kill på FTP prosessene som henger.
  3. Kontakte support slik at vi kan hjelpe deg med å stoppe prosessene.

På 7.1.2022 at 10.18, PRO ISP Jon Eivind skrev:

Hei KjellO,

Det høres ut som om du har rett i det du antar. Jeg ser for meg 3 muligheter for å rette problemet:

1. Forsøke å restarte maskinen hvor programvaren kjøres fra slik at alle forbindelser blir brutt.
  2. Koble til via SSH og kjøre kill på FTP prosessene som henger.
  3. Kontakte support slik at vi kan hjelpe deg med å stoppe prosessene.

Jo, takk for rask respons. Tar for meg de tre mulighetene du nevner:

1. Litt usikker hvem som har forårsaka problemet da det er forskjellig utstyr som er tilkopla Wifi-nettverket: To Raspberry Pi, den ene laster over ei .jpg-fil og den andre ei javascript-fil. To web-kamera som også laster over hver si .jpg-fil. I tillegg var det en RN-XV WiFly-modul, men den er kutta ut nå. Ene Raspberry'n skulle ta over for den. Disse kopla seg opp ca en gang pr minutt, men ikke synkront. Jeg har prøvd å slått de av, men uten noe resultat. 

På PC får jeg altså da heller ikke kontakt med FTP-server, men der ser jeg i det minste feilmeldinga serveren returnerer. Jeg har ellers da forstått at det er oppkopling fra samme IP-adresse som ikke går. Bruker jeg wifi nettet fra mobiltelefonen går det greit å få kontakt. Så jeg tenkte å være smart og restarte routeren for dermed å få ny IP-adresse. Slik jeg var vant til fra den tiden vi hadde bredbånd via kobbernett. Men routeren restarta med samme IP, så den gikk ikke. 

2. Kople til via SSH og kjøre kill, da må jeg ha litt veiledning på hva jeg skal gjøre, har kun kjørt litt SSH med Putty internt her og er ikke helt fortrolig med dette.

3. Kontakte support, jo kanskje det blir løsninga, men har dette skjedd en gang så kan det kanskje skje flere ganger, så det må bli en måte jeg kan gjøre selv for å stoppe prosessene.

Problemet oppstod en dag jeg hadde problemer med Wifi-nettverket, en nettverkskabel var ikke helt god. På ene Raspberryn kjøres et Python-program som produserer en datafil som etter å ha blitt lagra på SD-kortet, lastes opp via FTP. Det kan være at  FTP-funksjonen er litt for lett, at den ikke takler nettverksproblemer bra nok, og kanskje har avslutta uten å ha lukka forbindelsa, kanskje flere ganger denne dagen, før den igjen åpna ny forbindelse. 

Det som jeg ser er at alle klientene greier å laste opp filer nå også, men det kan gå minutter eller timer mellom hver gang. Så det fungerer for såvidt til en viss grad. Serveren tillater en åpning nå og da. Meget interessante greier.

KjellO

Hei igjen,

Bare hyggelig :)

Det høres ut som noe som kan gjenta seg da ja. Via SSH må du først finne FTP prosessene dine med kommando:
ps aux | grep dinbruker | grep ftp

Du vil da få opp flere linjer hvor en eller flere vil likne denne:
dinbruker      783482  0.0  0.0 143140  1720 ?        Ss    2021   0:04 pure-ftpd (SERVER)

Du kan du kjøre følgende kommando for kill:
kill -9 783482

Får du det til?

Må nok skamfull beretta at jeg kom meg ikke inn på serveren. Av den enkle grunn at jeg ble disconnecta før jeg rakk å skrive inn passordet. Så ut til å være veldig kort timeout og passordet var det jeg opprinnelig fikk av Pro ISP, dvs den typen det ikke er mulig å memorere. Og ikke gikk det å bruke copy og paste heller i PuTTY. Så foreløpig har jeg ikke kommet lenger. Kanskje må jeg få laga nytt passord, av den mer enkle typen det går å skrive inn raskt. 

Har lest litt på nettet om problemet og det skulle også være mulig å løse det via cPanel, i FTP Session Control i Files-seksjonen.

Men den finnes antagelig ikke.

Så foreløpig er jeg litt i tenkeboksen, det er ingen storkrise, men litt irritasjon.

mvh

KjellO

Hei KjellO,

Dersom du har Pro Start så er ikke SSH inkludert så det kan hende at det er problemet? FTP Session Control har dessverre forsvunnet fra cPanel sitt grensesnitt så du har dessverre ikke den muligheten lenger (som du nevner).

Det er nok best om du tar kontakt med support slik at vi kan sjekke saken og loggene nærmere for deg så sparer du nok en del bry med å komme til bunns i dette alene :) 

På 10.1.2022 at 20.49, PRO ISP Jon Eivind skrev:

(...)

Det er nok best om du tar kontakt med support slik at vi kan sjekke saken og loggene nærmere for deg så sparer du nok en del bry med å komme til bunns i dette alene :) 

Jo, du har nok rett i det, blir nok enklest slik. Men stor takk for at tips og råd, lærer litt hele tiden.

mvh

KjellO