Veiledning for benyttelse av webhotell


OPPLEVER DU PROBLEMER MED VÅRE TJENESTER? KJØR DIAGNOSE FØRST FOR Å SPARE DIN OG VÅR TID

Lagt til: 10.03.2014 23:26:29     Sist oppdatert: 08.10.2016 01:19:23

Denne guiden er ment som en veiledning for deg som har bestilt webhotell hos oss. Guiden vil ikke ta for seg hvordan din hjemmeside kan utvikles, og gir kun hint om hvor du kan starte.

Innlogging til kontrollpanelet (cPanel)
Kontoinformasjonen til webhotellet er blitt sendt til deg via epost til epostadressen du spesifiserte ved bestilling. All nødvendig informasjon for å logge deg inn i kontrollpanelet er å finne i den eposten.

Før domenet er registrert/overført, må du benytte følgende adresser for å logge på kontrollpanelet:
https://cpanelX.proisp.no:2083 (foretrekkes pga. sikkerhet)
http://cpanelX.proisp.no:2082

X i adressen skal erstattes med nummeret på serveren du har webhotell på.

 

Etter at domenet er registrert/overført, kan du benytte disse adressene i stedet ved pålogging til kontrollpanelet:
https://cpanel.dittdomene.net (man må da godkjenne ugyldig sertifikat)
http://cpanel.dittdomene.net

dittdomene.net i adressen skal erstattes med domenet ditt. Vi anbefaler at adressen https://cpanelX.proisp.no:2083 benyttes så sant det ikke er brannmur i ditt nettverk som forhindrer bruk av adressen.

 

Konfigurasjon av epost
For å konfigurere epostinnstillingene må du være innlogget i kontrollpanelet. Punktene under tar for seg de viktigste aspektene ved konfigurasjon av epost:

  • Opprettelse av epostadresser
    Opprett ønskede epostadresser som vist i guiden Opprettelse av epostadresse i cPanel.
  • Bekjempelse av spam
    Spamassassin er effektiv og god å ha i kampen mot spam. Vi setter Spamassassin på for deg fra start. Vi setter også på Spam Box som lagrer all epost som kategoriseres som spam i mappen spam. Du kan på den måten se gjennom spam før du eventuelt sletter dem. Vi anbefaler også at du setter opp SPF og DomainKey.
    Dersom du har Premium eller større webhotell anbefaler vi at du slår av Spamassassin og slår på SpamExperts i stedet som er et mer treffsikkert filter.
  • Epost sendt til ikke-eksisterende epostadresser
    Slik epost er ofte spam, men kan i noen tilfeller være en liten feil ved skrivingen av epostadressen som for eksempel hvis det var ønskelig å sende til epostadressen navn@dittdomene.net, men ved en feil ble sendt til navnn@dittdomene.net. Du kan velge mellom tre alternative løsninger for eposter som er sendt til ikke-eksisterende epostadresser:
  • Forwarding
    Forwarding kan benyttes med flere formål:
    • For å videresende epost som blir levert til en epostadresse, til en eller flere andre.
    • For å videresende epost til antatt riktig epostadresse.
  • Automatisk svar
    Auto-responder benyttes for å gi et automatisk svar på epost sendt til en gitt epostadresse tilbake til avsender.

Innstillingene vil ikke virke før domenet er registrert/overført.

Sette opp hjemmeside
De aller fleste av våre kunder benytter seg av et CMS (Content Management System) når de skal sette opp et nettsted, som kort fortalt er et system for å administrere innholdet på hjemmesiden. WordPress er det mest populære av dem og er valgt av nær 60% av CMS løsninger i bruk i dag. Den enkleste måten å komme i gang på er å installere WordPress eller tilsvarende løsninger via Softaculous som installerer alt for deg i stedet for at du må utføre hele installasjonen manuelt selv ved å laste opp filer og sette opp database

Man kan også utvikle hjemmesiden sin fra bunn av, men dette krever ofte mye kunnskap eller høyt budsjett. Ofte blir det gjerne en miks av å benytte kjente CMS som man tilpasser til sine formål. CMS løsningene har ofte muligheten til å installere plugin/moduler som tilfører en funksjonalitet som løsningen i utgangspunktet ikke hadde.

Det er ikke bare CMS som blir benyttet på hjemmesider. Mange installerer gjerne også forum, nettbutikk, blogg, spørreundersøkelser og annet på hjemmesidene sine. Ta gjerne en titt på det som er tilgjengelig i Softaculous for å få noen ideer om hva du ønsker å ta i bruk på din hjemmeside.

Opplasting av innhold
Det er tre mulige måter å laste opp filer på:

  1. FTP (File Transfer Protocol) / SFTP (Secure File Transfer Protocol)
    For å laste opp filer via FTP må du benytte en FTP-klient. Vi har en rekke guider for diverse FTP-klienter listet i vår guideseksjon under FTP. Opplysningene som er nødvendige for å logge deg inn via FTP, finner du i kontoinformasjonseposten som ble sendt til deg via epost til epostadressen du spesifiserte ved bestilling. Det er mulig å benytte FTP både før og etter at domenet er registrert/overført, men det må benyttes to forskjellige vertsnavn (hostname):
    1. cpanelX.proisp.no kan alltid benyttes (hvor X er nummeret på serveren du har webhotell på)
    2. ftp.dittdomene.net kan benyttes etter at domenet er registrert/overført (hvor dittdomene.net er ditt domene).
       
  2. File Manager
    I kontrollpanelet er det mulig å laste opp filer via File Manager (både før og etter at domenet er regstrert/overført).
     
  3. WebDAV
    Man kan også legge til webhotellområdet som en ekstra disk i operativsystemet man benytter slik at det blir enkelt å laste opp/ned fra webhotellet. I cPanel kalles funksjonaliteten Webdisk og det er mulig å kjøre et installasjonsskript derfra som setter det opp for deg.

For å se nettstedet før domenet er registrert/overført må du benytte adressen http://cpanelX.proisp.no/~brukernavn/ (hvor X er nummeret på serveren du har webhotell på og brukernavn er brukernavnet for innogging til kontrollpanelet).

For at innholdet skal vise på ditt nettsted må innholdet lastes opp i mappen public_html. Husk å slette filen index.php som allerede ligger i mappen.


Konfigurasjon av varslinger
Du kan bli varslet om to ting vedrørende ditt webhotell i den daglige driften:

  1. Diskplass for webhotellet
    Du har kun et bestemt antall MB tilgjengelig på ditt webhotell. Når denne grensen blir nådd, vil det ikke være mulig å laste opp mer innhold og eposter vil ikke bli levert til noen av epostadressene på webhotellet.
  2. Diskplass for en bestemt epostadresse
    Du kan spesifisere hvor mange MB en epostadresse maksimalt skal kunne bruke. Når denne grensen blir nådd, vil ikke eposter bli levert til epostadressen.

For å bli varslet når disse grensene er i ferd med å bli nådd, må du oppgi din epostadresse i kontrollpanelet på siden for kontaktinformasjon. Vi setter kontaktepost til samme epostadresse som er satt på kundeforholdet når webhotellet opprettes.