Hvorfor får jeg 503 feilmelding på nettsiden min?


OPPLEVER DU PROBLEMER MED VÅRE TJENESTER? KJØR DIAGNOSE FØRST FOR Å SPARE DIN OG VÅR TID

Lagt til: 07.01.2013 13:31:44     Sist oppdatert: 06.08.2019 12:51:01

Hva er en 503 feilmelding?
En 503 feilmelding er det webserveren som gir ut til en HTTP respons fra for eksempel en nettleser. Den gir ut lite informasjon om hvor problemet er og derfor må det ofte utføres feilsøking for å rette problemet.
Feilmeldingen kan vises på flere måter:

  • 503 Service Unavailable
  • 503 Service Temporarily Unavailable
  • 503 Error
  • HTTP 503
  • HTTP Server Error 503
  • Http/1.1 Service Unavailable
  • HTTP Error 503

Hva er ofte årsaken til feilmeldingen?
Det kan være svært mange årsaker til feilmeldingen, men i de fleste tilfellene så oppstår disse grunnet feilene som er oppgitt nedenfor. Start derfor med å sjekke de øverste forslagene og gå nedover til problemet er indentifisert:

  • WordPress plugin eller theme.
  • Diskplass på webhotellet er fullt.
  • Skript eller kode som er tilpasset feil.
  • Ressurser på konto er brukt opp.
  • Nettsiden er under angrep som for eksempel brute force angrep eller DDoS.

Hvordan feilsøke og rette problemet?
Som nevnt tidligere kan det være vanskelig å finne årsaken, men her er noen som bør forsøkes før en kontakter support.

  • Deaktiver WordPress plugins.
    Endre navn på plugin mappen til for eksempel plugins.old eller plugins.deactivated og last siden på nytt.
  • Endre tema i WordPress.
    Dette gjøres i phpmyadmin under _options tabellen i option_value kolonnen. Sett en standard tema slik som twentynineteen.
  • Aktiver WP debug. Endre WP_DEBUG til true i wp-config.php filen.
  • Sjekk diskbruken inne i cPanel.
  • Sjekk error_log filen i roten av domenenavnet ditt. Ofte blir slike feilmeldinger til denne filen.
  • Sjekk ressursbruken på din konto.
  • Refresh nettsiden noen ganger i løpet av noen minutter i tilfelle det kan være problemer lokalt på webserveren.
  • Kjør en diagnose via våre kundesider.

Fortsetter problemet kan en kontakte support slik at vi kan sjekke nærmere og gi andre anbefalinger for å få rettet problemet.