Digital markedsføring – hvordan bruke det?

Skrevet av: Isabelle

Digital markedsføring omgir oss alle i hverdagen via mobil eller nettbrett. Med et tastetrykk er all verdens informasjon tilgjengelig for alle og utav dette ble digital markedsføring skapt.

Hva er egentlig digital markedsføring?

Det å treffe dine kunder på rett sted og på rett tidspunkt er hva markedsføring handler om. Enkelt sagt er digital markedsføring et samlebegrep for all markedsføring som gjøres på nett, enten det er via sosiale medier, Google, epost eller egne nettsider for eksempel.

Fordeler med digital markedsføring:

•  Resultatene av din innsats vises i sanntid uansett om du er et stort eller lite selskap.
• Bruk av innhold på nettsider kobler deg til besøkende på nett 24/7.
• Mulighet for å følge kundenes handlemønster fra de besøker nettsiden.
• Oppnå høyere ROI sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsstrategier.
• Sanntidsdata gir mulighet for å kunne tilpasse og respondere raskt.
• Mulighet til å samhandle med mobilkunder når de bruker sine smarttelefoner eller andre mobile enheter.

Du behøver ikke et stort budsjett, spesielt dersom du har en egen nettside fra tidligere. Bruk av SEO, bygging av innhold eller bruk av sosiale media krever ikke store budsjetter. Imidlertid vil bruk av en SEO spesialist  og eventuell annonsering på nett medføre kostnader (eksempelvis Google AdWords). Fokuset bør være på å skape innhold som er relevant for dine kunder.

Digital Markedsføring illustrasjon

Skap relevant, nyttig og tilpasset innhold

Innhold spiller en viktig rolle i den digitale markedsføringen og bør fungere som en støtte underveis i kjøpsprosessen. Du må kjenne til de ulike kjøperne, identifisere hvilke mål og preferanser de har og skape innhold som er tilpasset. Kunder av en bilforhandler er gjerne interessert i artikler og videoer om bilpleie, mens en nettbutikk som selger skjønnhetsprodukter har sannsynligvis kunder som interesserer seg for skjønnhetstips.

Anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder er et eksempel på innhold som vil være relevant for alle dine kunder. Dette innholdet vil støtte nye kunder i kjøpsprosessen og derfor være verdifullt innhold både for kunden og for deg som avsender. Et eksempel er PRO ISP, som benytter Trustpilot og gir alle mulighet for å se hvilke vurderinger tidligere kunder har gitt dem.

Tilpasset innhold er også viktig i forhold til hvilke medier kundene dine bruker. Dersom mye av trafikken din kommer fra mobil, er det essensielt at du har en nettside som er mobiltilpasset. Dersom du er usikker på hvor mange av dine besøkende som ser nettsiden din via mobil eller datamaskin kan du enkelt sjekke det via for eksempel Google Analytics (les mer om dette her).

Taktikker for å øke salget

For de aller fleste bedrifter er som regel målet å øke salget av deres produkter eller tjenester. For å oppnå dette finnes det flere taktikker:

• Søkemotor optimalisering (SEO) – en metode for å optimalisere innhold slik at nettsiden rangeres høyere på søkemotorer (les mer om SEO her).

• Markedsføring på sosiale media – en markedsføringsmetode for å nyttiggjøre seg av sosiale media til å fremme merkebevissthet, samt øke trafikken til nettsiden og generere mer salg.

• Assosiert markedsføring – annonsering som baserer seg på at andre sider reklamerer for produktet mot provisjon.

• Betalt pr klikk (PPC) – det mest kjente eksempelet er Google AdWords, hvor selskaper betaler en formidler for hvert klikk deres annonse får.

• Automatisk markedsføring – dette er programvarebasert for å gjennomføre automatiske markedsføringsaktiviteter hver dag, som epost og andre funksjoner på sosiale media.

• Ordinær markedsføring – dette er reklame som er avhengig av innhold og som regel presenteres sammen med ikke betalt innhold.

• PR på nett – mange likheter med tradisjonell PR, men på den digitale arena; selskaper betaler for dekning på blogger, andre digitale publikasjoner og innholdsbaserte nettsider

• Epost markedsføring – selskapet benytter epost markedsføring for å kommunisere med sine kunder for å promotere hendelser, innhold og rabatter.

Uansett hvilken taktikk du velger for din bedrift, tenk på at det skal tilpasses dine kunder. Det vil gjøre markedsføringen mer effektivt, kostnads- og tidsbesparende.

Viktige forskjeller mellom B2B og B2C

Mens digital markedsføring fungerer bra for alle typer bedrifter, er det ulike måter det kan implementeres. Avhengig av om din bedrift er B2B (bedrift til bedrift) eller B2C (bedrift til kunde), må det lages ulike strategier.

B2B medfører at man markedsfører produktene til andre organisasjoner for videresalg til sluttbruker. Dette gjelder også markedsføring av produkter til bruk i produksjon av andre produkter. For B2B bør strategien for digital markedsføring fokusere på å skape «leads» på nett. Å skape konverteringer (salg) gjennom bedriftens nettside og andre kanaler som for eksempel LinkedIn. Dersom du er et B2C selskap er det å tiltrekke seg besøkende og gjøre dem til kunder hovedmålet. Dette krever ofte sterkere «call to action» for å handle enn B2B og sosiale media blir nødvendig.

digital markedsføring

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Del dette innlegget