cPanel Versjon 84
Skrevet av: Simon A. Skaar

Kraftigere forbedringer til AutoSSL, PHP 7.3 på servernivå og oppusset grensesnitt for webmail er noen av nyhetene i denne versjonen

Fra denne versjonen vil AutoSSL bli kjappere utstedt da valideringen kjøres for alle DNS-postene samtidig, det blir også kjørt validering umiddelbart når man oppretter eller endrer DNS-poster. Før dette ble kun en og en post validert, noe som resulterte i tregere validering.

cPanel kjører nå på PHP 7.3 på servernivå (fra vår side), dette gir raskere og tryggere opplevelse når man er inne i cPanel og utfører endringer.

PowerDNS og DNSSEC sørger nå for å forhindre angrep via DNS (spoofing, Man-in-the-Middle Attacks). Dette ble informert om i oktober på cPanels blogg. Før dette ble bind benyttet, denne blir nå faset bort og byttet ut med PDNS DNSSEC og PowerDNS.

I webmail er det nå kommet flere valg for brukerene hvor hver bruker kan administrere alt fra innboksen til kontaktinformasjon og spamfilter for sin egen konto. Det er også lettere å hente ut informasjon for å sette opp kontoen på ulike enheter og e-postapplikasjoner.

Error-log viser nå de 300 siste linjene for suexec_log og error_log
Her får du nå informasjon fra rotmappen og suexec_log filen som har feilmeldinger relatert til kontoen din. Verdt å sjekke når du er inne i cPanel neste gang.

Denne versjonen er allerede lagt inn på de fleste serverene og funksjonene er klare til å benyttes.

Tjen penger på nettsiden din med Google AdSense
Skrevet av: Simon A. Skaar

Om du driver din egen blogg, nyhetsside eller annen type nettside som får inn trafikk kan du fort tjene inn noen kroner på å vise relevante annonser for dine besøkende. Vi anbefaler i dette tilfellet Google AdSense for å komme i gang.

For ikke så lang tid siden så lanserte Google «AdSense Auto Ads», dette er tjenesten vi anbefaler i denne artikkelen.

Med Auto Ads bestemmer Google sine algoritmer hva dine besøkende skal se, hvor annonsene skal plasseres og lignende. Du kan så klart bestemme nivået av hvor mye av siden din som skal dekkes og hva slags annonser du føler bør kjøres.

Eksempel på hvordan opplæringsprosessen til AI-en til Google vil vise annonsene inntil den har funnet den beste måten.

Fordelene med Auto Ads er blant annet at det er en maskinlæringsprosess som lærer seg hva dine besøkende liker og ikke liker. Etter en stund vil den optimalisere seg selv og vise annonsene på nettsiden din der de bør være for å gi den beste brukeropplevelsen balansert med en god inntekt for deg som eier av siden.

Annonsene flytter seg rundt om kring og legger seg gjerne mellom tekst, innlegg eller blokker du måtte ha på nettsiden.
Det er enkelt å administrere. Du legger kun inn en kode i header-taggen på nettsiden og gjør eventuelle endringer i Google Ads kontrollpanelet ditt.

Vignette ads for Auto AdSense

Det er flere varianter av annonser du kan vise på nettsiden din, «Overlay ads» kan man gjerne være forsiktig med å benytte da de vil vise fremfor nettsiden din (Vignette ad vil poppe opp forran hele mobilskjermen).

Dette er så klart noe du kan eksperimentere med for å se. For maksimal profitt er det best å ha på alt men tenk også på brukerene dine før du bestemmer deg.

Hvordan setter jeg dette opp på nettsiden min?


Uavhengig av hvordan nettsiden din er må du sette opp en Google AdSense-konto (krever en Google-konto)
Du kan registrere deg her.

Når du har fått åpnet/godkjent din AdSense-konto kan du logge inn på kontoen din, klikke på «Ads», her vil det dukke opp en meny med «Auto ads», klikk på «Get Started» og sett opp domenet du har nettsiden din på.

Når dette er lagt inn får du en kode som du må legge inn i header på nettsiden din, har du Nettsidebygger fra oss legges den inn via «Innstillinger -> SEO Alternativer -> Sporingskode. Skal da limes inn i feltet og sett inn i «HEAD».

How to add the script code for Auto Ads

For WordPress anbefaler vi enten å legge det inn manuelt (noe som krever litt kunnskap). Eventuelt via utvidelse som Header and Footer Scripts eller relevante utvidelser.

For andre CMS gjelder det uansett å få den lagt inn i HEAD-taggen på nettsiden din.

Med en gang dette er publisert vil Google kjøre en godkjennelsesprosess som kan ta alt fra en dag til en uke. Ved godkjennelse vil annonsene automatisk starte på kriteriene du har satt i kontrollpanelet.

Første utbetaling skjer når du når 600 norske kroner, du vil da få mulighet til å legge inn og verifisere din bankkonto.


Lykke til!

Mer diskplass og økt pris for webhotell
Skrevet av: Jon Eivind Malde

27. juni sjokkerte cPanel hele webhotellbransjen da de mangedoblet prisen for programvaren med øyeblikkelig virkning uten noen form for kommunikasjon med sine partnere. cPanel er kontrollpanelet vi benytter for våre webhotell og er grunnmur for tjenesten vi leverer.

Økt pris for cPanel

Over natten er våre priser blitt ca. 7 ganger dyrere. Bransjen har vært i opprør siden endringen og cPanel har fått mye kjeft fra sinte partnere i alle kanaler. Et raskt søk på nettet vil vise mange «fargerike» tilbakemeldinger.

Vi har selv gitt beskjed til cPanel om det vi mener er useriøs forretningspraksis. Dessverre lytter ikke cPanel til sine partnere og vi blir tvunget til å enten akseptere endringen eller å finne alternative løsninger for å kunne fortsette å levere stabile og gode tjenester til våre kunder.

Våre tanker

cPanel lover at prisendringen skal resultere i enda bedre produkt for deg, men en så radikal prisendring er tung å svelge når produktet i utgangspunktet ikke var lavt priset. Vi har vurdert andre løsninger, men det finnes per dags dato dessverre ikke løsninger som er gode eller stabile nok sammenlignet med cPanel. Vi kan også utvikle egen løsning, men det vil ta mye tid, noe vi ikke har ettersom endringen er umiddelbar.

Vi tror du som kunde først og fremst er opptatt av stabil og sikker drift. Med det som utgangspunkt har vi i første omgang ikke annet valg enn å fortsatt tilby webhotell med cPanel. Vi ønsker imidlertid å tilby det som er best for våre kunder til enhver tid til mest mulig konkurransedyktige priser. Du kan med andre ord være sikker på at vi ikke vil stoppe å vurdere alternativer. Vår lojalitet til cPanel er radert og cPanel må levere på sine løfter for at vi ikke skal foreta endringer.

Økt pris og økt diskplass

På grunn av økningen har vi sett oss nødt til å øke prisen for følgende webhotell:

WebhotellGammel prisNy pris
Pro Medium49,-59,-
Pro Premium99,-119,-

Prisen vil tre i kraft fra 15.09 for alle kunder. Du har med andre ord muligheten til å bestille nye webhotell eller oppgradere før denne datoen til gammel pris.

Samtidig som vi øker prisen ønsker vi også å forbedre tilbudet så vi øker samtidig diskplass:

WebhotellFør
Pro Medium15GB30GB
Pro Premium30GB100GB

Alle kunder har allerede fått nye grenser for diskplass på sine webhotell.

Oppsummering

Denne endringen var ikke planlagt, men vi håper på forståelse for hvorfor vi måtte foreta endringen. Samtidig håper vi økt diskplass vil være et lite plaster på såret når vi først gjør endringen.

cPanel versjon 82
Skrevet av: Morten Malde

Mindre nyheter i denne versjonen i forhold til tidligere versjoner.

Apache Solr versjon oppgradert fra 6 til 8

En del endringer fra disse versjonene som vil gjøre indeksering og søking av epost raskere og bedre enn tidligere.

SSL/TLS status for hoveddomene

Under «General Information» når en er innlogget i cPanel vil det vise status hvis det mangler gyldig SSL/TLS sertifikat for hoveddomenet.
Viser om hoveddomenet har gyldig SSL sertifikat

Et gyldig sertifikat vil se slik ut (har du EV-sertifikat vil det også vise)

cPanel / WHM hastighets forbedringer

Oppdateringer og oppgraderinger til nye versjoner er betydelig forbedret som vil korte ned vedlikeholds tiden på våre servere om natten.

Se offisiell lanseringslogg hos cPanel her.

cPanel versjon 80
Skrevet av: Simon A. Skaar

Ett-klikks tvungen HTTPS-videresending av nettsiden og bedre støtte for Node.js er blant de nye hovedfunksjonene i versjon 80 av cPanel.

Vi kjører cPanel 80 på samtlige webhotell og du skal allerede kunne benytte de nye funksjonene som er kommet.

Aktivering av tvungen HTTPS så lenge du har gyldig sertifikat (dette har du gjerne allerede). Du finner knappen for dette under «Domains» inne i cPanel. Per dags dato gjelder det kun for hoveddomenet men det er andre enkle måter å tvinge andre domener over.

Innenfor sikkerhet har cPanel gjort integrasjonen med Imunify360 enda bedre, vi har allerede benyttet deres tjeneste siden starten av 2017.

Imunify360 er en registrert merkevare fra CloudLinux

SpamBox vil nå være automatisk aktivert på alle nye webhotell da det har en positiv virkning.
Autosvar sitt brukergrensesnitt er oppdatert med begrensning til kun fraværsmelding per epostbruker.

Les gjerne mer om cPanel 80 i deres lanseringslogg.

Hvordan ta backup av WordPress
Skrevet av: Morten Malde

Alle våre webhotell pakker har daglig backup inkludert helt gratis 30 dager tilbake i tid.
Vi anbefaler alltid at våre kunder setter opp backup på sine installasjoner i tillegg. Nedenfor tar vi for oss noen metoder og utvidelser som kan kjøre en manuell eller automatiske backup av din WordPress installasjon.

Hvorfor ta backup av WordPress?

Mange tenker ofte på backup, men gjør sjelden noe med dette og får lære det på den harde metoden. Derfor kan det være smart å alltid ha som vane å sette opp backup fra start.

Det finnes mange trusler ute på internett som kontinuerlig vil angripe og prøve å finne hull i installasjonen din som kan utnyttes.
Ofte er det en av årsakene nedenfor som gjør at det er viktig å ta backup:

  • En oppdatering av utvidelse eller tema som feiler og krasjer siden
  • Feil fra brukeren(e) grunnet uaktsomhet
  • Virus og malware lagt inn av hackere

Hvor ofte bør en ta backup?

Det kommer helt an på om nettsiden oppdateres jevnlig med innhold eller ikke. Er det en nettside som oppdateres daglig bør også backup utføres daglig. Blir innhold oppdatert ett par ganger per år vil det være tilstrekkelig med månedlig backup.

Ved større oppdateringer av utvidelser og temaer så anbefaler vi alltid å ta en manuell backup før oppdateringene blir utført.

Hvilken backup løsning bør jeg velge?

Det finnes mange gode løsninger og hvilken som passer til deg og din WordPress installasjon vil variere. Så det kan være greit å teste ett par å se hvilke som fungerer bra og hvilke som er best egnet til din WordPress nettside.

UpdraftPlus

Dette er den mest kjente og mest brukte backup utvidelsen til WordPress.
Den brukes av mer en 2 millioner installasjoner.

UpdraftPlus Onedrive

Vi testet UpdraftsPlus og satte opp månedlig backup til Google Drive. WordPress installasjonen er 85MB i størrelse på serveren. Etter backup til Google Drive så benytter den ca 13MB som backup filer.
Gjenoppretting fungerte også helt fint uten noen feilmeldinger og gikk smertefritt.

Det er fullt mulig å oppgradere til Pro versjonen av UpdraftPlus for flere funksjoner og muligheter, men de fleste av våre kunder vil fint klare seg med gratis versjonen.
Oversikt over gratis versjonen og Pro versjonen finner du her.

BackupGuard

Litt mindre kjent utvidelse til backup, men vi har testet den og flere kunder benytter denne.

Backup Guard WordPress plugin

Etter en lokal backup ble installasjonen på 85MB komprimert til 6.13MB i en backup fil.
Vi testet gjenoppretting og den var rask og uten feilmeldinger.
I tillegg er det enkelt og intuitivt slik at det er enkelt å forstå for de fleste.

Gratis versjonen gir kun tilgang til ekstern lagring til Dropbox. Er det ønskelig med Google Drive, OneDrive og lignende må en oppgradere til Platinum versjonen.

Softaculous i cPanel

I cPanel så har vi en auto installasjon av skripter som WordPress etc. Softaculous har utviklet flere verktøy som gjør det enklere for våre brukere. Noen å nevne er automatiske oppdateringer av utvidelser, temaer og selve WP. I tillegg finnes det funksjoner som kloning, staging og ikke minst backup.

Softaculous backup
Vi har laget en guide på hvordan en kan ta backup av WordPress inne i Softaculous her.
Det er mulig å velge destinasjon på backupen til:
lokal,Google Drive,Dropbox,FTP,FTPS og SFTP.

Fordelen med denne løsningen er at det er en gratis løsning til alle våre kunder. I tillegg vil en del konsulenter hos oss ha bedre erfaring og kan hjelpe hvis problemer oppstår.

Hva er nytt i cPanel versjon 78
Skrevet av: Simon A. Skaar

I versjon 78 av cPanel er det en del forbedringer som er publisert, blant annet en oppdatert versjon av «Email Authentication» som du nå finner under navnet «Email Deliverability».
Her finner du scan etter DKIM, SPF og PTR-records i DNS. Dette er noe du bør ha gyldig da det gir mindre sjanse for spam og misbruk relatert til epost.

SpamAssassin er blitt opp til 60% kjappere på scanning som resulterer i kjappere epostleveranse.

«Email Accounts» er også blitt fornyet til å være mer responsiv på mobile enheter og andre typer skjermer en «standarden».

Alle serverer kjører denne versjonen eller nyere per dags dato.

Se full logg fra cPanel her.

Har du fått e-post om skadelig kode på ditt webhotell?
Skrevet av: Jon Eivind Malde

Illustrasjon av hacket nettside

Vi har begynt å ta i bruk et nytt system for å raskere og bedre håndtere, samt varsle våre kunder om skadelig kode på deres webhotell. Systemet tas gradvis i bruk på flere av våre servere og vil innen kort tid dekke alle servere med webhotell. Når alle servere er dekket vil alle kunder bli varslet via e-post innen få minutter av at skadelig kode blir funnet.

Hvorfor gjør vi dette?

Dersom det er skadelig kode hos en av våre kunder kan det utgjøre en risiko for andre brukere på serverne, samt andre brukere på nettet. Hackere kan via slik kode for eksempel:

  • Hente ut alle data du har lagret i webhotellet/nettsiden, eller legge inn hull for å kontinuerlig ha tilgang til dine data.
  • Sende spam og phising e-poster (som vil medføre svartelisting av serverens IP adresser og medfører at alle kunder på serveren får problemer med å sende e-post).
  • Angripe andre maskiner på nettet for å forsøke å spre virus og skadevare eller delta i DDoS angrep.
  • Kjøre kode som overbelaster serveren slik at det går ut over andre kunder på serveren.

Dersom vårt system finner filer med skadelig kode vil vi utføre følgende steg hvor neste steg kun utføres dersom forrige steg ikke var vellykket:

  1. Sjekke backup for uinfisert fil og automatisk gjenopprette filen fra backup.
  2. Rense filen for skadelig kode.
  3. Legge filen i karantene.
  4. Slette filen.

Vi prøver med andre ord å hjelpe deg som kunde med å fjerne koden på den måten som er minst skadelig for deg, men går mer drastisk til verks dersom dette ikke går. Noe vi må ettersom skaden kan være stor dersom vi ikke gjør det på denne måten.

Hva er dette systemet?

Systemet vi benytter kalles Imunify360 og leveres av CloudLinux (som leverer OSet til våre webhotell servere). Vi har benyttet Imunify360 siden CloudLinux lanserte systemet i starten av 2017 og har siden den gang samarbeidet om hvordan det skal fungere. Det er likevel først nå vi mener systemet er modent nok til å bli tatt i bruk på denne måten og at vi har integrert det opp mot våre egne systemer.

Imunify360 logo

Imunify360 gjør mye mer enn å bare finne skadelig kode i filer. Blant annet:

  • Stopper angrep via web applikasjonsbrannmur mot nettsiden din.
  • Stopper bruteforce angrep (forsøk på å finne ut passord) via tjenester som SSH, IMAP mm.
  • Patcher programvare på serveren som har kjente sårbarheter som for eksempel kernel (uten behov for omstart).
  • Stopper skadelige prosesser som samtidig også finner rotårsak via logger.
  • Finner domener som er svartelistet.

Imunify360 er med andre ord en viktig del av sikkerheten på våre servere, og vil bare bli viktigere ettersom systemet utvikles videre.

Hvor kan jeg se hva som blir funnet?

Du har full tilgang til filene og logg via kontrollpanelet (cPanel) som vist i guiden Malware skanner i Imunify360. Her kan du også gjenopprette filer fra karantene, samt hviteliste filer som blir ansett som skadelige uten at de burde (falsk positiv).

I e-postene som sendes når vi tar i bruk systemet kan det hende at noen filer er håndtert for svært lenge siden. Vi kunne latt være å rapportere disse, men gjør det likevel for ordens skyld i tilfelle det skulle være viktig informasjon. I gamle tilfeller er det ikke sikkert du finner filen nevnt i loggene da Imunify360 ikke logget disse på samme måte i starten som de nå gjøres.

Hva bør jeg gjøre dersom noe blir funnet på mitt webhotell?

Du bør sjekke om nettstedet ditt fungerer som det skal. Er filene gjenopprettet eller renset så skal det ikke være nødvendig å gjøre noe med filene. Er de satt i karantene eller slettet bør du finne ut om disse tilhører løsningen du benytter og sjekke om de inneholder kode som ikke burde være der. Er du i tvil kan du spørre leverandør av løsningen eller oss.

Foruten å gjennomgå filene bør du følge tipsene i guiden Hvordan sikre ditt nettsted mor angrep fra hackere.

Spørsmål eller kommentarer? I så fall hører vi gjerne fra deg 🙂