iOS Push Notifications
Skrevet av: Morten Malde

Serverene våre har blitt oppdatert til cPanel versjon 64. Med denne oppdateringen kom det flere nyheter og funksjoner som du kan lese om i dette innlegget. En annen nyhet som er kommet er iOS Push Notifications for epost på Apple produkter. Dette er blitt testet og er nå tilgjengelig på samtlige cPanel servere hos oss.

iOS Push Notifications

Med denne teknologien vil du kunne forbedre batterilevetiden på iOS enhetene dine og motta epost raskere.

For å starte å ta i bruk Push Notifications må du lukke epostprogrammet eller ta en restart av enheten. Se denne guiden for hvordan du kan lukke programmet på din iPhone, iPad eller iPod. Etterpå vil push for epost satt opp mot våre servere fungere umiddelbart. Epost som da blir levert vil gjøre at enheten vil vibrere når en ny epost mottas.

Denne teknologien er kun tilgjengelig hvis epost adressen er satt opp som IMAP. Bruker du POP3 så vil ikke dette fungere. Den fungerer i tillegg kun på Apple sin epost applikasjon.

Få skjermvarsler

Nye eposter vil ikke automatisk vises på den låste skjermen. Det er derimot mulig å konfigurere slik at man får varsler når spesifikke avsendere har sendt deg epost. Da må man gjøre følgende:

1. Åpne Mail app (programmet).
2. Trykk på «Postkasser» oppe i venstre hjørne.
3. Trykk på «i» symbolet til høyre for VIP menyen.
4. I VIP-liste så trykker du «Legg til VIP..»
5. Velg kontaktene som du ønsker skal vise på den låste skjermen når du får epost fra dem.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

cPanel versjon 64
Skrevet av: Morten Malde

cPanel vil i løpet av de kommende ukene bli oppgradert til cPanel versjon 64 på samtlige servere. Slike oppdateringer utfører vi ett par ganger hvert år når disse blir testet og tilgjengelig. En slik oppdatering inneholder mye forskjellig, og i denne artikkelen vil du kunne lese litt om de viktigste forbedringene som vil ha innvirkning for våre kunder.

cPanel versjon 64

Fast Email Searching (IMAP Full Text Search)

Denne teknologien (Solr) vil bli aktivert på alle våre servere og vil fungere for alle som bruker epost med IMAP hos oss. Teknologien vil fungere på iOS enheter, Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird og samtlige webmail leserene vi tilbyr.

Hvordan fungerer det?
Når du søker etter en epost med tekst eller annet så vil serveren indeksere hele epost kontoen. Første gang du søker vil det gå litt tregere, men alle dine neste søk vil gå lynraskt i forhold til tidligere da den ble indeksert hver eneste gang ett søk ble utført.

Denne teknologien vil kreve litt mer ressurser fra serveren som CPU og diskplass. Dette vil ikke gå på diskplassen til kundene, men direkte på serveren.

Tidy Mailboxes

Det vil bli tilgjengelig ett nytt ikon i kontrollpanelet som vil gjøre det enklere å få oversikt over antall eposter og diskplass for de forskjellige epost kontoene. I tillegg blir det mulig å rydde opp i epost kontoene i form av:
– Fjerne eposter som er eldre enn 1 år i en bestemt mappe
– Fjerne alle eposter i en mappe som er mer enn 30MB i størrelse
– Fjerne alle epostene i en bestemt mappe

Se etter ikonet «Email Disk Usage» under kategorien «E-post».

Optimaliseringer

På servernivå blir det en del forbedringer når det gjelder epost serverene også.
Det vil i hovedsak gjøre at sending/mottak av epost vil gå raskere og i tillegg redusere batteri forbruket på iOS enheter.

Nye stiler (hvit/svart)

Samtlige kunder har gått over til Paper Lantern tema inne i kontrollpanelet. Nå er hvit og svart stil tilgjengelig for dem som ønsker å endre til dette.

cPanel versjon 64

Programvare

Viktigste og en svært etterlengtet oppdatering denne runden er phpMyAdmin som vil bli oppdatert fra versjon 4.0.10 til 4.6.6. Nåværende versjon (4.0.10) ble sluppet i 2013 og den nye er fra 2017. Fremtidige versjoner vil bli hyppigere oppdatert fremover.

SSL proxy subdomains

Nå blir det mulighet for å ta i bruk eget SSL på proxy subdomener (f.eks webmail.dittdomene.net / cpanel.dittdomene.net). Har du wildcard SSL sertifikat fra før kan du installere dette på disse subdomenene inne i cPanel.

DMARC

I sone editor er det nå mulig å legge til DMARC oppføringer i grensesnittet istedenfor manuelt.

cPanel versjon 64

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

WHD – World Hosting Days 2017
Skrevet av: Morten Malde

27.-31.mars deltok PRO ISP  på World Hosting Days i Rust, Tyskland.

Hva er World Hosting Days (WHD)?

Messen arrangeres i Europa-Park som er Europas største fornøyelsespark. Hvert år vokser messen og utvides med flere utstillere,foredrag og bedrifter. Årets WHD samlet over 6500 deltakere og hadde over 120 foredrag. 2500 bedrifter fra 84 forskjellige land deltok.

whd

Våre samarbeidspartnere

Mye av tiden PRO ISP er på messen brukes på møter med våre leverandører og deres kontakter for å diskutere nåværende løsninger såvel som fremtidens løsninger og utfordringer. Ut fra disse samtalene så får vi en bedre oversikt over planer våre leverandører har for sine tjenester og produkter.

whd whdwhd

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

7 tips for raskere nettside og lavere lastetid
Skrevet av: Morten Malde

Hastighet og lastetid for nettsider er ekstremt viktig og påvirker nettsidens trafikk i stor grad. Google legger stor vekt på hastighet når nettsider rangeres og i tilfeller med to ulike nettsider med det samme innholdet vil Google foretrekke den hurtigste av de to. Lastetiden av nettsiden din har i tillegg stor betydning for dine besøkende og dine potensielle kunder.

Fluktraten er mye større for trege nettsider enn for raske nettsider. PRO ISP er lidenskapelig opptatt av hastighet og lastetid på nettsidene til våre kunder. Vi gir deg derfor noen enkle og raske tips som vil kunne gi deg en raskere nettside.

Før du følger noen av tipsene våre kan det være interessant å se hvilken forskjell de utgjør. Under finnes det noen enkle verktøy som kan måle hvor «rask» nettsiden er idag:
Pingdom Tools (velg Stockholm før du kjører testen)
GTMetrix (du får ikke valgt lokasjon den skal teste fra uten å være registrert)

raskere nettside

Tips 1 – PHP versjon

Det kommer hele tiden nye versjoner av PHP. Disse har forbedringer for å redusere forbruk av ressurser som kreves for å drive en nettside som er bygget opp i PHP.

Det er flere fordeler ved å endre til nyere og høyere PHP versjon:
– De krever mindre ressurser og er mer effektive.
– Nettsiden vil ha kapasitet til mer trafikk og laste raskere.
– Sikkerheten er aktivt støttet. På PHP 5.6 så utgår sikkerhetstøtten 31 Desember 2018.
(På alle våre servere kjører vi «HardenedPHP» slik at eldre PHP versjoner holdes sikre.)

Versjonen kan endres frem og tilbake så mye du ønsker for å teste og se hvilken som fungerer best for din nettside. Det er selvfølgelig viktig at koden/skriptet du kjører på nettsiden ikke er utdatert, da kan du få problemer med nyere PHP versjon.

Så lenge alt holdes oppdatert i WordPress/Joomla! og andre skripter så kan de fleste idag kjøre PHP 5.6, men hvis nettsiden fungerer fint i PHP 7.0 så er det enda bedre. PHP versjon kan enkelt endres via cPanel (kontrollpanelet).

raskere nettside

Tips 2 – Komprimering av innhold

Det meste av innhold kan komprimeres før det sendes ut til den besøkende fra serveren. Ved komprimering vil det redusere hvor mye som må overføres til den besøkende og kraftig redusere lastetiden av nettsiden. Dette er noe som er tilgjengelig på alle våre servere og kan enkelt settes opp i .htaccess filen eller ved å aktivere det inne i cPanel slik denne guiden viser.

raskere nettside

Tips 3 – Cache (mellomlagring)

Det finnes flere måter og typer av cache, men i dette tipset så tar vi for oss cache av selve nettsiden på serveren. Ved cache aktivert på en nettside så vil data bli mellomlagret slik at nye forespørsler av samme nettside og innhold blir hentet ut fra cache og ikke selve webserveren. Det reduserer lastetiden betraktelig og gjør nettsiden betydelig raskere.

Ettersom en stor andel av våre kunder benytter WordPress på nettsidene så tar vi utgangspunkt i dette skriptet, men gjelder for alle andre typer skripter (Joomla!, Drupal og Magento) også.

Inne i WordPress så finnes plugins (utvidelser på Norsk). Der kan du laste ned og installere flere forskjellige cache plugins. Hvis ditt webhotell er plassert på en LiteSpeed server så kan du benytte deres cache plugin som også er raskest i våre tester.

Andre cache plugin som vil fungere bra er disse:
WP Super Cache
W3 Total Cache
Comet Cache
Simple Cache

Når du har installert og aktivert en av disse så finnes det mange innstillinger og for de fleste er det ikke nødvendig å gjøre endringer på disse. Har du en nettside som ikke har mye besøk så kan det være smart å endre (TTL) for cache til høyere enn standard. Sett den gjerne til 432000 (12 timer).

raskere nettside

Tips 4 – Hold ting oppdatert og fjern ting som ikke er i bruk

Veldig mange installerer skripter på webhotellet og plugin/moduler i skriptene. Disse blir ofte «glemt» eller ikke tatt i bruk etter at de er testet. Selv om kanskje tanken er at de skal brukes senere så er det bedre å fjerne dem og heller installere når det skal tas i bruk.

Alt av plugin, theme/tema, extensions og moduler som ikke brukes er også en sikkerhetsrisiko i tillegg til at de bruker unødvendige ressurser og diskplass. Ved å alltid holde ting oppdatert så er man bedre beskyttet mot hackere og andre angrep. Skulle en oppdatering feile så kan man gjenopprette fra vår eksterne backup.

raskere nettside

Tips 5 – Optimaliser bilder

Bilder er en av de tyngre elementene på ett nettsted. Derfor er det viktig at disse blir optimalisert så godt som mulig. Googles egen Google PageSpeed fungerer bra til å analysere hva som kan forbedres og her får du også optimaliserte bilder i en .zip fil som du kan laste ned og bytte ut eksisterende bilder med.

For WordPress så finnes det plugins som fjerner overflødig informasjon fra bildene (kamera type etc.) som reduserer størrelsen og optimaliserer bildene. Ved å ta i bruk en plugin som er nevnt nedenfor vil disse kunne optimalisere samtlige bilder som er lagt ut på nettsiden idag:
WP Smush
ShortPixel Image Optimizer
Imagify Image Optimizer
TinyPNG

raskere nettside

Tips 6 – SSL og HTTP/2

HTTP/2 er siste versjon av HTTP protokollen og vil for typiske nettsteder forbedre lastetiden betraktelig i forhold til 1.1 versjonen. Det er verdt å være klar over at alle de store nettleserne har valgt å kun støtte HTTP/2 over SSL (HTTPS), noe som innebærer at du må ta i bruk et SSL sertifikat på nettstedet ditt for å kunne benytte HTTP/2.

Samtlige av våre webhotell inkluderer et gratis SSL sertifikat som vil dekke minimumskravene i forhold til kryptering og HTTP/2. Du kan installere dette enkelt som vist i guiden Konfigurasjon av Basis SSL. Selv om vi tilbyr dette gratis alternativet anbefaler vi alle seriøse sider å gå for et betalt SSL sertifikat som har en rekke tilleggsfunksjoner for å øke tilliten til nettstedet ditt og derav også øke konverteringer (ønskede handlinger).

Foreløpig støtter ikke våre webhotell på Apache webservere HTTP/2 selv om du installerer et SSL sertifikat. Dette skyldes at cPanel ikke støtter dette enda.
Dette er ventet å bli lansert i løpet av Juli/August og da vil vi også rulle dette ut så fort det er testet og blir tilgjengelig.

For å benytte HTTP/2 må du dermed velge å ha webhotell på LiteSpeed webserver (som du gratis kan velge dersom du har Medium eller større webhotell). Er du usikker på om ditt webhotell ligger på en LiteSpeed webserver kan du sjekke informasjonen som står under webhotellet ditt i kundesidene. Du kan sette opp flytting til LiteSpeed webserver selv ved å følge Bytte av server.

Tips 7 – Bruk LiteSpeed webserver

Foruten det som allerede er nevnt i avsnittet over om hvorfor du bør flytte webhotellet til en LiteSpeed webserver. bør du også være klar over disse fordelene ved å benytte LiteSpeed fremfor Apache:

  • Statisk innhold serveres opptil 5x raskere enn Apache
  • Dynamisk innhold serveres opptil 40x raskere enn Apache
  • HTTPS 3x raskere enn Apache
  • Bruker mindre av serverens ressurser, som medfører det skal mer til før CloudLinux sine grenser nås = det skal mer til før ressursbruken til siden din begrenses
  • Støtter LiteSpeed sin cache plugin til WordPress
  • LiteSpeed var den første kommersielle webserveren på markedet. Erfaringsmessig ser vi at ny funksjonalitet lanseres raskt og at det stadig gjøres forbedringer på ytelse.

Våre Apache servere benytter en modul som er basert på LiteSpeed (mod_lsapi) så forskjellene er ikke så dramatiske som nevnt over for våre webhotell, men de er fremdeles betydelige nok til at LiteSpeed absolutt anbefales fremfor Apache.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Digital markedsføring – hvordan bruke det?
Skrevet av: Isabelle

Digital markedsføring omgir oss alle i hverdagen via mobil eller nettbrett. Med et tastetrykk er all verdens informasjon tilgjengelig for alle og utav dette ble digital markedsføring skapt.

Hva er egentlig digital markedsføring?

Det å treffe dine kunder på rett sted og på rett tidspunkt er hva markedsføring handler om. Enkelt sagt er digital markedsføring et samlebegrep for all markedsføring som gjøres på nett, enten det er via sosiale medier, Google, epost eller egne nettsider for eksempel.

Fordeler med digital markedsføring:

•  Resultatene av din innsats vises i sanntid uansett om du er et stort eller lite selskap.
• Bruk av innhold på nettsider kobler deg til besøkende på nett 24/7.
• Mulighet for å følge kundenes handlemønster fra de besøker nettsiden.
• Oppnå høyere ROI sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsstrategier.
• Sanntidsdata gir mulighet for å kunne tilpasse og respondere raskt.
• Mulighet til å samhandle med mobilkunder når de bruker sine smarttelefoner eller andre mobile enheter.

Du behøver ikke et stort budsjett, spesielt dersom du har en egen nettside fra tidligere. Bruk av SEO, bygging av innhold eller bruk av sosiale media krever ikke store budsjetter. Imidlertid vil bruk av en SEO spesialist  og eventuell annonsering på nett medføre kostnader (eksempelvis Google AdWords). Fokuset bør være på å skape innhold som er relevant for dine kunder.

digital markedsføring

Skap relevant, nyttig og tilpasset innhold

Innhold spiller en viktig rolle i den digitale markedsføringen og bør fungere som en støtte underveis i kjøpsprosessen. Du må kjenne til de ulike kjøperne, identifisere hvilke mål og preferanser de har og skape innhold som er tilpasset. Kunder av en bilforhandler er gjerne interessert i artikler og videoer om bilpleie, mens en nettbutikk som selger skjønnhetsprodukter har sannsynligvis kunder som interesserer seg for skjønnhetstips.

Anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder er et eksempel på innhold som vil være relevant for alle dine kunder. Dette innholdet vil støtte nye kunder i kjøpsprosessen og derfor være verdifullt innhold både for kunden og for deg som avsender. Et eksempel er PRO ISP, som benytter Trustpilot og gir alle mulighet for å se hvilke vurderinger tidligere kunder har gitt dem.

Tilpasset innhold er også viktig i forhold til hvilke medier kundene dine bruker. Dersom mye av trafikken din kommer fra mobil, er det essensielt at du har en nettside som er mobiltilpasset. Dersom du er usikker på hvor mange av dine besøkende som ser nettsiden din via mobil eller datamaskin kan du enkelt sjekke det via for eksempel Google Analytics (les mer om dette her).

Taktikker for å øke salget

For de aller fleste bedrifter er som regel målet å øke salget av deres produkter eller tjenester. For å oppnå dette finnes det flere taktikker:

• Søkemotor optimalisering (SEO) – en metode for å optimalisere innhold slik at nettsiden rangeres høyere på søkemotorer (les mer om SEO her).

• Markedsføring på sosiale media – en markedsføringsmetode for å nyttiggjøre seg av sosiale media til å fremme merkebevissthet, samt øke trafikken til nettsiden og generere mer salg.

• Assosiert markedsføring – annonsering som baserer seg på at andre sider reklamerer for produktet mot provisjon.

• Betalt pr klikk (PPC) – det mest kjente eksempelet er Google AdWords, hvor selskaper betaler en formidler for hvert klikk deres annonse får.

• Automatisk markedsføring – dette er programvarebasert for å gjennomføre automatiske markedsføringsaktiviteter hver dag, som epost og andre funksjoner på sosiale media.

• Ordinær markedsføring – dette er reklame som er avhengig av innhold og som regel presenteres sammen med ikke betalt innhold.

• PR på nett – mange likheter med tradisjonell PR, men på den digitale arena; selskaper betaler for dekning på blogger, andre digitale publikasjoner og innholdsbaserte nettsider

• Epost markedsføring – selskapet benytter epost markedsføring for å kommunisere med sine kunder for å promotere hendelser, innhold og rabatter.

Uansett hvilken taktikk du velger for din bedrift, tenk på at det skal tilpasses dine kunder. Det vil gjøre markedsføringen mer effektivt, kostnads- og tidsbesparende.

Viktige forskjeller mellom B2B og B2C

Mens digital markedsføring fungerer bra for alle typer bedrifter, er det ulike måter det kan implementeres. Avhengig av om din bedrift er B2B (bedrift til bedrift) eller B2C (bedrift til kunde), må det lages ulike strategier.

B2B medfører at man markedsfører produktene til andre organisasjoner for videresalg til sluttbruker. Dette gjelder også markedsføring av produkter til bruk i produksjon av andre produkter. For B2B bør strategien for digital markedsføring fokusere på å skape «leads» på nett. Å skape konverteringer (salg) gjennom bedriftens nettside og andre kanaler som for eksempel LinkedIn. Dersom du er et B2C selskap er det å tiltrekke seg besøkende og gjøre dem til kunder hovedmålet. Dette krever ofte sterkere «call to action» for å handle enn B2B og sosiale media blir nødvendig.

digital markedsføring

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Google Analytics – 5 enkle og gode tips
Skrevet av: Isabelle

Google Analytics er et utmerket verktøy for å optimalisere nettsiden din. Den gir deg muligheten til å overvåke hvordan kundene dine bruker nettsiden din. Rapporter om hvor de kommer fra, hvilke sider som er mest besøkte, hvor lenge de befinner seg på nettsiden din og mange flere rapporter er enkelt tilgjengelig i Google Analytics. Her er 5 enkle tips for hvordan bruke Google Analytics.

Dersom du ikke benytter Google Analytics kan du følge denne steg-for-steg guiden for oppsett av konto.

1. Motta viktige data enkelt

Oversiktspanelet gir deg større mengder informasjon på en oversiktlig og enkel måte. Det vil være det første du ser når du logger inn. Hvilke data som vises er opptil deg og du kan opprette flere paneler om du ønsker. For å opprette oversiktspanel velg Oversiktspanel – Nytt oversiktspanel. Legg deretter til de modulene, segmentene og filtrene du måtte ønske. Du bestemmer også hvilke perioder du ønsker å se data fra.

I eksempelet nedenfor er det lagt inn moduler og segmenter for å vise informasjon om nettsidens besøkende. Vi kan se hvor mange besøkende som har vært innom siden mellom 20.september – 20.oktober og hvordan de blant annet fordeler seg mellom nye og tilbakevendende besøkende. Til venstre for kartet ser vi også sidevisninger pr måned, fluktfrekvens (bounce rate), gjennomsnittlig antall sider og minutter pr besøk. Kartet gir en oversikt over hvor de besøkende befinner seg og nederst ser vi hvilke enheter de har besøk nettsiden fra.

Dette er data som er interessant for de aller fleste nettsider uavhengig av bransjer og formål. Dersom du har behov for mye data på oversiktspanelet vil det være lurt å lage flere av disse.

proisp google analytics

2. Lær mer om kundene dine

Desto mer kunnskap du har om kundene dine, desto enklere er det å kommunisere med dem. Med Google Analytics vil du få økt kunnskap om hvordan kundene dine er og hvordan de bruker nettsiden din. Hvilke rapporter som er viktig for deg avhenger av hvilken type nettside du har. Skal den selge, informere eller engasjere? Inneholder den mange produkter eller artikler?

Noen eksempler på rapporter som kan være nyttige:
– Lokasjon for dine besøkende/kunder
– Alder
– Språk
– Hva søker dine besøkende/kunder
– Hvordan fant de frem til nettsiden din
– Hvor beveger de seg på nettsiden din

Nedenfor ser du en rapport som viser fordelingen på de besøkende ut i fra hvilket land de kommer fra. Det er også mulig å velge by, kontinent og subkontinent. I tillegg til hvor de besøkende befinner seg kan vi blant annet se antall økter, fluktfrekvens og transaksjoner.

proisp google analytics

3. Har du innhold som fenger?

«Content is king». Et uttrykk som er like aktuelt nå som i 1996 da Bill Gates snakket om dette. Innholdet på nettsiden din gjør at kundene dine enten blir værende eller forsvinner. Se på statistikken for nettsiden din og for de enkelte sidene. Velg Atferd – Nettstedinnhold – Alle sider. Identifiser hvilke sider som holder på kundene (gjennomsnittlig tid på side) og hvilke som gjør at kundene flykter (fluktfrekvens).

Lær deg hvilket innhold kundene dine foretrekker. Skreddersy innholdet for å øke tiden kundene tilbringer på nettsiden eller kvitt deg med sider som gjør at de flykter. Sjekk gjerne om kundene dine finner det de søker og bruk «call to action». På denne måten ender de opp hvor du ønsker, enten det er å skrive seg på et nyhetsbrev eller kjøpe et produkt.

4. Øk konverteringene dine

Dersom målet for nettsiden er salg av produkter og/eller tjenester er det viktig at det er enkelt for kundene å gjennomføre kjøp på nettsiden. Bruk Traktvisualisering for å se hvor kundene eventuelt avbryter kjøpet under kjøpsprosessen. Er det et høyt antall kunder som avbryter kjøpet ved betaling bør du gjøre denne siden mer brukervennlig. Om kundene avbryter før de har bekreftet bestillingen er det derimot dette steget som bør optimaliseres. Denne typen forbedringer i kjøpsprosessen er et enkelt tiltak for å øke antall salg.

proisp google analytics

5. På mobil

Mange lurer på om de burde ha en mobiltilpasset versjon av nettsiden sin. Svaret på om du burde ha dette finner du enkelt under Målgruppe – Mobil. Denne rapporten gir deg en oversikt over hvilke enheter som brukes for å besøke nettsiden din.

I rapporten bør du se på gjennomsnittlig øktvarighet og fluktfrekvens. Dersom gjennomsnittlig øktvarighet er lav og fluktfrekvens er høyere enn totalen mister du mye av trafikken som kommer via mobil.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Kundeundersøkelsen 2016 – resultater
Skrevet av: Isabelle

Kundeundersøkelsen for 2016 ble besvart av over 800 kunder og vi takker alle som har deltatt. Resultatene er et viktig verktøy for fremtidig utvikling og forbedring av PRO ISP. Vi lærer mer om kundene, hva vi gjør som er bra og hva burde vi gjøre bedre.

Fordeler

Å vite hvorfor dine kunder velger deg og hva som gjør at du skiller deg ut er veldig viktig. Dette forteller oss hvilke fordeler vi har og hva vi må fortsette å være konkurransedyktige og flinke på. Vi spurte kundene våre om «hvorfor velger du PRO ISP?». Nedenfor ser du de ordene som ble mest brukt om PRO ISP:

kundeundersøkelsen

Informasjonskanaler

I dag finnes det flere kanaler vi kan benytte for informasjon. Det viktigste for oss er å benytte kanalene kundene våre ønsker og nå så mange som mulig. Vi ønsket derfor å vite mer om hvilke kanaler kundene ønsket at vi benyttet for å sende dem informasjon.

kundeundersøkelsen

Grafene viser at det epost som er den foretrukne kommunikasjons metoden, både for nyheter og driftsmeldinger fra oss til kundene våre.

Kommunikasjonskanaler

Kundene våre har mulighet for å kontakte oss via flere kanaler. Vi ønsket å vite mer om hvilke kanaler som er foretrukket for å forbedre disse og gjøre de mer tilgjengelig. Som det vises på grafen er epost og live chat de foretrukne kanalene foran telefon og Facebook.

kundeundersøkelsen

Er kundene våre fornøyde?

For å få mer detaljert informasjon om hvor fornøyde kundene våre er stilte vi spørsmål om produktene og tjenestene våre. Dette gir oss bedre innsikt og en god pekepinn på hva vi skal fokusere på å videreutvikle og gjøre mer tilgjengelig i fremtiden.

kundeundersøkelsen

Klikk på bildet for større visning.

Enkelt å gi tilbakemelding

Vi ønsket å gjøre det enkelt og tilgjengelig for kundene våre å gi sin tilbakemelding. Du kan derfor fortelle hva du mener om PRO ISP på Trustpilot. Her kan du se vår gjennomsnittlige vurdering og andres tilbakemeldinger.

proisp_trustpilot

Oppsummering

Det er betryggende for oss som jobber i PRO ISP å vite at kundene våre er fornøyde. Kundeundersøkelsen i sin helhet forteller oss at vi imøtekommer kundenes ønsker og behov både i forhold til tjenester og på support.

Fokusområder for oss fremover blir blant annet å videreutvikle våre produkter, optimalisere kommunikasjonen mellom oss og kundene samt beholde det høye nivået av service som kundene våre tydeligvis er fornøyd med!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

WooCommerce: Start nettbutikk på 1-2-3
Skrevet av: Simon A. Skaar

Dersom du ønsker å starte nettbutikk er det flere forskjellige løsninger du kan velge mellom, som OpenCart, CSCart, Magento og WooCommerce. Alle disse er eCommerce plattformer (altså nettbutikkplattformer) hvor du kan drifte alt fra bestilling, produkt, lager, frakt og skatt. I denne artikkelen tar vi for oss WooCommerce, som er en av de største utvidelsene til WordPress.

Hva er WooCommerce?

I dag benyttes WooCommerce på flere millioner nettbutikker og ca 39% av alle nettbutikker som finnes. I Norge bruker 38% av alle nettbutikker denne plattformen. Det er mange gode grunner til å bruke WooCommerce. Det er (i bunn og grunn) gratis, basert på åpen kildekode, med muligheter for å kjøpe og legge inn utvidelser til alle formål. WooCommerce gir deg full kontroll over alle dine varer, kundedata, bestillinger osv. Du kan også selge alle typer varer, både fysiske, virtuelle, abonnements tjenester og andre typer.

I videoen nedenfor får du en enkel introduksjon til hvordan WooCommerce fungerer.

Hvordan installerer man WooCommerce?

Ettersom WooCommerce bruker WordPress som «base» vil det være nødvendig å allerede ha dette installert. Hos PRO ISP kan WordPress installeres enkelt ved et par klikk (følg denne guiden for installasjon). Ved oppsett av WooCommerce og WordPress så anbefaler vi bruk av Litespeed som følger med i våre Pro Medium/Premium-webhotell.

Når man er inne i WordPress sitt administratorpanel kan man installere og aktivere WooCommerce på følgende måte:

Utvidelser -> Legg til ny -> Søk etter WooCommerce -> Installer – Aktiver (se bildet nedenfor).

woocommerce proisp

Når WooCommerce er aktivert vil du få en steg-for-steg forklaring på de ulike funksjonene på nettsiden. Du vil også bli bedt om å sette opp selve butikken med de løsningene du ønsker. Etter installasjon kan du legge til flere typer utvidelser.

Hvordan bruke WooCommerce

For en grundig forklaring for bruk av WooCommerce vil vi anbefale WooCommerce sine egne steg-for-steg guider, både med bilder og videoer. Du vil kunne lære hvordan du setter opp nettbutikken og hvordan du administrerer den. Videoen nedenfor er en av opplæringsvideoene og gir deg en innføring i oppsett av WooCommerce.

Det følger som standard med diverse betalingsløsninger som PayPal, postoppkrav og lignende. I neste avsnitt vil du se tre betalingsløsninger vi anbefaler for deg som skal drive nettbutikk.

Betalingsløsninger i WooCommerce

Vi anbefaler at du i tillegg til betaling via faktura/bank tilbyr kundene dine muligheten for direkte betaling. Direkte betaling med VISA/Mastercard (kredittkort) kan utføres med blant annet PayPal. Kunden kan enten benytte sin konto hos PayPal hvor all kortinformasjon allerede er lagret eller uten konto.

Et annet alternativ for PayPal er STRIPE. Denne løsningen fungerer ganske likt som de fleste kortterminaler på nett. Kunden legger inn kortdetaljer og deretter trekkes beløpet fra kunde og blir overført til din konto i løpet av de neste dagene. Dette er til motsetning til PayPal hvor pengene blir liggende til du bestemmer når de skal brukes/overføres.

Dersom du ønsker å bruke faktura i WooCommerce kan vi anbefale å ta en titt på utvidelsen til Klarna. Her kan kundene enkelt velge mellom faktura og avdragsordning. I tillegg kjenner de fleste nordmenn allerede til Klarna så dette kan styrke salget ditt. For å bruke Klarna må du ha en egen avtale med dem. Merk at det kreves at man er et registrert selskap for å opprette kontoer for salg hos de fleste betalingsleverandører. Ulempen med å bruke fakturaordning fremfor direkte betaling er at faktura gjerne krever mer oppfølging via bank eller dyrere tjenester for mottak av KID og lignende.

Sikre din nettbutikk med SSL sertifikat

Man må ofte ha et SSL-sertifikat for kryptering. Dette anbefaler vi også på det sterkeste å ha aktivt på hele siden da det skaper god tiltro til kunder som vet at de er på en sikker og trygg nettside hvor eiere informerer om hvem de er.

SSL sertifikat kan øke konverteringer og sikkerhet for din nettbutikk samt gi dine kunder økt tiltro. PRO ISP tilbyr flere typer SSL sertifikat som du kan lese mer om her.

SEO utvidelse

SEO er en av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å skape trafikk til din nettside. SEO står for «search engine optimization» og vi anbefaler å lese «SEO – hva skal jeg med det?». Det finnes flere utvidelser som kan hjelpe deg med SEO for din nettside, blant annet Yoast SEO (gratis). I tillegg har WooCommerce en egen SEO utvidelse (ikke gratis) som for mange kan lønne seg.

Kilder:
Statistikk for bruk av WooCommerce

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

WordPress skole på norsk med onlinekurs!
Skrevet av: Isabelle

WP Skolen tilbyr onlinekurs på norsk innen WordPress for deg som vil lære å drifte din egen webside. Du kan velge om du vil delta på kurs eller skaffe deg medlemskap som gir tilgang til både kurs og personlig support innen webutvikling.

Gratis kurs

Det første kurset (WP Intro) er gratis og vil gi deg en enkel innføring i temaene:
– Hvordan kommer du i gang med din nettside og hva behøver du
– Gjennomgang av viktige utvidelser (plugins) for nettsiden din
– Hvordan publiserer du innlegg på siden din

wordpress skole proisp

PRO ISP kunder får rabatt

Som kunde hos PRO ISP vil du få 500 kr i rabatt på WP Basis kurs (kontakt support@proisp.no for å motta rabattkode). Dette er et kurs som fortsetter der gratiskurset WP Intro slapp og gir deg opplæring i hvordan du selv kan administrere din nettside i WordPress.

I tillegg til å lære hvordan du bygger en sikker webside lærer du også andre ting som er helt essensielt for å få utbytte av websiden, som det å sette opp:
•Google Analytics
•Verktøy for nettredaktører
•Opprette en Facebook App
•Legge inn Facebook pixel

Kurset er lagt opp som selvstudium, men om du ønsker tettere oppfølging kan du tegne et VIP medlemskap i tillegg. WP Basis har ingen utløpstid. Det betyr at du kan bruke kurset som et oppslagsverk så lenge du har behov for det.

Les om skolen og deres kurstilbud på WP Skolen.

wordpress skole proisp

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

PRO ISP presenterer: vegomedia.no
Skrevet av: Isabelle

Vi ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Blogg vil vi jevnlig presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss eller legge igjen link i kommentarfeltet.

vegomedia.no

Hva er vegomedia.no?

Vego Media er en bedrift som lager hjemmesider og webløsninger. De ble etablert i 2011 av Sondre Vego, som har utdannelse i Informatikk og har drevet med webutvikling i mer enn 10 år. Han startet med webutvikling og ansvar for hjemmesider først på frivillig basis, og har utviklet dette til å bli en inntektskilde og arbeidsplass.

Etter flere år i bransjen har de fått erfaring med ulike hjemmesideverktøy og er opptatt av å lage hjemmesider som er enkle i bruk, og enkle å vedlikeholde. Målet er at kunden skal ha god forståelse og kontroll over hvordan de bruker produktene deres. Måten det gjøres på er svært enkel. For Vego Media handler det om å se på hvert prosjekt individuelt, og sørge for god oppfølging både under bygging og etter en hjemmeside er lansert. Dette betyr at hvert prosjekt tilpasses mest mulig etter kundens behov og ønsker. På den måten får de en hjemmeside med den funksjonaliteten de trenger, og slipper å bli stresset av all mulig ekstra funksjonalitet.

Tett oppfølging underveis i et prosjekt, er en selvfølge. Men de er også opptatt av kunden etter at en hjemmeside er lansert. Kundene kan arbeide videre med siden på egenhånd men har også mulighet for å ta kontakt med Vego Media om de ønsker det med fri adgang til gratis kundesupport via telefon og e-post.

Hvem er kundene?

Kundene er små og mellomstore bedrifter og organisasjoner. De fleste holder til i Østfold, men de har også kunder ellers i landet. Kundene driver innen forskjellige bransjer, alt fra butikk, gårdsutsalg og håndverkere, til foreninger og menigheter.

vegomedia.no_2

Hvor viktig er nettsiden for bedriften?

Hjemmesiden vegomedia.no er hovedkanalen på nettet for Vego Media. Derfor er den også den viktigste kanalen. Hjemmesiden brukes som et salgsvindu, for å vise fram prosjekter de har jobbet med, til å fortelle om bedriften, tilgjengelige tjenester og hvordan de kan kontaktes.

Andre kanaler som benyttes (f.eks. sosiale medier) peker derfor mest mulig til hjemmesiden, for at så mange som mulig kan bli bedre kjent med Vego Media der.

Hvorfor valgte dere PRO ISP?

«Jeg har brukt PRO ISP som leverandør i rundt 8 år. Det første prosjektet jeg hadde hos PRO ISP, var et jeg drev med på fritiden, før Vego Media ble startet.» forteller Sondre Vego.

«På den tiden brukte jeg en annen leverandør, men var ikke fornøyd med deres tjenester og kundehåndtering. Det førte til at jeg var på utkikk etter en ny leverandør. Siden den hjemmesiden jeg hadde da var et hobbyprosjekt, var pris vesentlig. I tillegg ønsket jeg å finne noen som virket mer profesjonelle.

Etter å ha vært i kontakt med dere, opplevde jeg bedriften som svært profesjonell, og dere var blant de rimeligste på pris.

I dag er jeg svært glad for at det var PRO ISP jeg valgte den gangen. Våre tjenester påvirkes i stor grad av hvordan webhotell og domener fungerer. Derfor er valget av underleverandør her svært viktig for hvordan kundene opplever vår bedrift.

Erfaringen med PRO ISP gjennom flere år, er at dere leverer tjenester av høy kvalitet og strekker dere langt utover det mange andre gjør, når det gjelder service.»

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin