Digital markedsføring – hvordan bruke det?

Digital markedsføring omgir oss alle i hverdagen via mobil eller nettbrett. Med et tastetrykk er all verdens informasjon tilgjengelig for alle og utav dette ble digital markedsføring skapt.

Hva er egentlig digital markedsføring?

Det å treffe dine kunder på rett sted og på rett tidspunkt er hva markedsføring handler om. Enkelt sagt er digital markedsføring et samlebegrep for all markedsføring som gjøres på nett, enten det er via sosiale medier, Google, epost eller egne nettsider for eksempel.

Fordeler med digital markedsføring:

•  Resultatene av din innsats vises i sanntid uansett om du er et stort eller lite selskap.
• Bruk av innhold på nettsider kobler deg til besøkende på nett 24/7.
• Mulighet for å følge kundenes handlemønster fra de besøker nettsiden.
• Oppnå høyere ROI sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsstrategier.
• Sanntidsdata gir mulighet for å kunne tilpasse og respondere raskt.
• Mulighet til å samhandle med mobilkunder når de bruker sine smarttelefoner eller andre mobile enheter.

Du behøver ikke et stort budsjett, spesielt dersom du har en egen nettside fra tidligere. Bruk av SEO, bygging av innhold eller bruk av sosiale media krever ikke store budsjetter. Imidlertid vil bruk av en SEO spesialist  og eventuell annonsering på nett medføre kostnader (eksempelvis Google AdWords). Fokuset bør være på å skape innhold som er relevant for dine kunder.

digital markedsføring

Skap relevant, nyttig og tilpasset innhold

Innhold spiller en viktig rolle i den digitale markedsføringen og bør fungere som en støtte underveis i kjøpsprosessen. Du må kjenne til de ulike kjøperne, identifisere hvilke mål og preferanser de har og skape innhold som er tilpasset. Kunder av en bilforhandler er gjerne interessert i artikler og videoer om bilpleie, mens en nettbutikk som selger skjønnhetsprodukter har sannsynligvis kunder som interesserer seg for skjønnhetstips.

Anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder er et eksempel på innhold som vil være relevant for alle dine kunder. Dette innholdet vil støtte nye kunder i kjøpsprosessen og derfor være verdifullt innhold både for kunden og for deg som avsender. Et eksempel er PRO ISP, som benytter Trustpilot og gir alle mulighet for å se hvilke vurderinger tidligere kunder har gitt dem.

Tilpasset innhold er også viktig i forhold til hvilke medier kundene dine bruker. Dersom mye av trafikken din kommer fra mobil, er det essensielt at du har en nettside som er mobiltilpasset. Dersom du er usikker på hvor mange av dine besøkende som ser nettsiden din via mobil eller datamaskin kan du enkelt sjekke det via for eksempel Google Analytics (les mer om dette her).

Taktikker for å øke salget

For de aller fleste bedrifter er som regel målet å øke salget av deres produkter eller tjenester. For å oppnå dette finnes det flere taktikker:

• Søkemotor optimalisering (SEO) – en metode for å optimalisere innhold slik at nettsiden rangeres høyere på søkemotorer (les mer om SEO her).

• Markedsføring på sosiale media – en markedsføringsmetode for å nyttiggjøre seg av sosiale media til å fremme merkebevissthet, samt øke trafikken til nettsiden og generere mer salg.

• Assosiert markedsføring – annonsering som baserer seg på at andre sider reklamerer for produktet mot provisjon.

• Betalt pr klikk (PPC) – det mest kjente eksempelet er Google AdWords, hvor selskaper betaler en formidler for hvert klikk deres annonse får.

• Automatisk markedsføring – dette er programvarebasert for å gjennomføre automatiske markedsføringsaktiviteter hver dag, som epost og andre funksjoner på sosiale media.

• Ordinær markedsføring – dette er reklame som er avhengig av innhold og som regel presenteres sammen med ikke betalt innhold.

• PR på nett – mange likheter med tradisjonell PR, men på den digitale arena; selskaper betaler for dekning på blogger, andre digitale publikasjoner og innholdsbaserte nettsider

• Epost markedsføring – selskapet benytter epost markedsføring for å kommunisere med sine kunder for å promotere hendelser, innhold og rabatter.

Uansett hvilken taktikk du velger for din bedrift, tenk på at det skal tilpasses dine kunder. Det vil gjøre markedsføringen mer effektivt, kostnads- og tidsbesparende.

Viktige forskjeller mellom B2B og B2C

Mens digital markedsføring fungerer bra for alle typer bedrifter, er det ulike måter det kan implementeres. Avhengig av om din bedrift er B2B (bedrift til bedrift) eller B2C (bedrift til kunde), må det lages ulike strategier.

B2B medfører at man markedsfører produktene til andre organisasjoner for videresalg til sluttbruker. Dette gjelder også markedsføring av produkter til bruk i produksjon av andre produkter. For B2B bør strategien for digital markedsføring fokusere på å skape «leads» på nett. Å skape konverteringer (salg) gjennom bedriftens nettside og andre kanaler som for eksempel LinkedIn. Dersom du er et B2C selskap er det å tiltrekke seg besøkende og gjøre dem til kunder hovedmålet. Dette krever ofte sterkere «call to action» for å handle enn B2B og sosiale media blir nødvendig.

digital markedsføring

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Google Analytics – 5 enkle og gode tips

Google Analytics er et utmerket verktøy for å optimalisere nettsiden din. Den gir deg muligheten til å overvåke hvordan kundene dine bruker nettsiden din. Rapporter om hvor de kommer fra, hvilke sider som er mest besøkte, hvor lenge de befinner seg på nettsiden din og mange flere rapporter er enkelt tilgjengelig i Google Analytics. Her er 5 enkle tips for hvordan bruke Google Analytics.

Dersom du ikke benytter Google Analytics kan du følge denne steg-for-steg guiden for oppsett av konto.

1. Motta viktige data enkelt

Oversiktspanelet gir deg større mengder informasjon på en oversiktlig og enkel måte. Det vil være det første du ser når du logger inn. Hvilke data som vises er opptil deg og du kan opprette flere paneler om du ønsker. For å opprette oversiktspanel velg Oversiktspanel – Nytt oversiktspanel. Legg deretter til de modulene, segmentene og filtrene du måtte ønske. Du bestemmer også hvilke perioder du ønsker å se data fra.

I eksempelet nedenfor er det lagt inn moduler og segmenter for å vise informasjon om nettsidens besøkende. Vi kan se hvor mange besøkende som har vært innom siden mellom 20.september – 20.oktober og hvordan de blant annet fordeler seg mellom nye og tilbakevendende besøkende. Til venstre for kartet ser vi også sidevisninger pr måned, fluktfrekvens (bounce rate), gjennomsnittlig antall sider og minutter pr besøk. Kartet gir en oversikt over hvor de besøkende befinner seg og nederst ser vi hvilke enheter de har besøk nettsiden fra.

Dette er data som er interessant for de aller fleste nettsider uavhengig av bransjer og formål. Dersom du har behov for mye data på oversiktspanelet vil det være lurt å lage flere av disse.

proisp google analytics

2. Lær mer om kundene dine

Desto mer kunnskap du har om kundene dine, desto enklere er det å kommunisere med dem. Med Google Analytics vil du få økt kunnskap om hvordan kundene dine er og hvordan de bruker nettsiden din. Hvilke rapporter som er viktig for deg avhenger av hvilken type nettside du har. Skal den selge, informere eller engasjere? Inneholder den mange produkter eller artikler?

Noen eksempler på rapporter som kan være nyttige:
– Lokasjon for dine besøkende/kunder
– Alder
– Språk
– Hva søker dine besøkende/kunder
– Hvordan fant de frem til nettsiden din
– Hvor beveger de seg på nettsiden din

Nedenfor ser du en rapport som viser fordelingen på de besøkende ut i fra hvilket land de kommer fra. Det er også mulig å velge by, kontinent og subkontinent. I tillegg til hvor de besøkende befinner seg kan vi blant annet se antall økter, fluktfrekvens og transaksjoner.

proisp google analytics

3. Har du innhold som fenger?

«Content is king». Et uttrykk som er like aktuelt nå som i 1996 da Bill Gates snakket om dette. Innholdet på nettsiden din gjør at kundene dine enten blir værende eller forsvinner. Se på statistikken for nettsiden din og for de enkelte sidene. Velg Atferd – Nettstedinnhold – Alle sider. Identifiser hvilke sider som holder på kundene (gjennomsnittlig tid på side) og hvilke som gjør at kundene flykter (fluktfrekvens).

Lær deg hvilket innhold kundene dine foretrekker. Skreddersy innholdet for å øke tiden kundene tilbringer på nettsiden eller kvitt deg med sider som gjør at de flykter. Sjekk gjerne om kundene dine finner det de søker og bruk «call to action». På denne måten ender de opp hvor du ønsker, enten det er å skrive seg på et nyhetsbrev eller kjøpe et produkt.

4. Øk konverteringene dine

Dersom målet for nettsiden er salg av produkter og/eller tjenester er det viktig at det er enkelt for kundene å gjennomføre kjøp på nettsiden. Bruk Traktvisualisering for å se hvor kundene eventuelt avbryter kjøpet under kjøpsprosessen. Er det et høyt antall kunder som avbryter kjøpet ved betaling bør du gjøre denne siden mer brukervennlig. Om kundene avbryter før de har bekreftet bestillingen er det derimot dette steget som bør optimaliseres. Denne typen forbedringer i kjøpsprosessen er et enkelt tiltak for å øke antall salg.

proisp google analytics

5. På mobil

Mange lurer på om de burde ha en mobiltilpasset versjon av nettsiden sin. Svaret på om du burde ha dette finner du enkelt under Målgruppe – Mobil. Denne rapporten gir deg en oversikt over hvilke enheter som brukes for å besøke nettsiden din.

I rapporten bør du se på gjennomsnittlig øktvarighet og fluktfrekvens. Dersom gjennomsnittlig øktvarighet er lav og fluktfrekvens er høyere enn totalen mister du mye av trafikken som kommer via mobil.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Kundeundersøkelsen 2016 – resultater

Kundeundersøkelsen for 2016 ble besvart av over 800 kunder og vi takker alle som har deltatt. Resultatene er et viktig verktøy for fremtidig utvikling og forbedring av PRO ISP. Vi lærer mer om kundene, hva vi gjør som er bra og hva burde vi gjøre bedre.

Fordeler

Å vite hvorfor dine kunder velger deg og hva som gjør at du skiller deg ut er veldig viktig. Dette forteller oss hvilke fordeler vi har og hva vi må fortsette å være konkurransedyktige og flinke på. Vi spurte kundene våre om «hvorfor velger du PRO ISP?». Nedenfor ser du de ordene som ble mest brukt om PRO ISP:

kundeundersøkelsen

Informasjonskanaler

I dag finnes det flere kanaler vi kan benytte for informasjon. Det viktigste for oss er å benytte kanalene kundene våre ønsker og nå så mange som mulig. Vi ønsket derfor å vite mer om hvilke kanaler kundene ønsket at vi benyttet for å sende dem informasjon.

kundeundersøkelsen

Grafene viser at det epost som er den foretrukne kommunikasjons metoden, både for nyheter og driftsmeldinger fra oss til kundene våre.

Kommunikasjonskanaler

Kundene våre har mulighet for å kontakte oss via flere kanaler. Vi ønsket å vite mer om hvilke kanaler som er foretrukket for å forbedre disse og gjøre de mer tilgjengelig. Som det vises på grafen er epost og live chat de foretrukne kanalene foran telefon og Facebook.

kundeundersøkelsen

Er kundene våre fornøyde?

For å få mer detaljert informasjon om hvor fornøyde kundene våre er stilte vi spørsmål om produktene og tjenestene våre. Dette gir oss bedre innsikt og en god pekepinn på hva vi skal fokusere på å videreutvikle og gjøre mer tilgjengelig i fremtiden.

kundeundersøkelsen

Klikk på bildet for større visning.

Enkelt å gi tilbakemelding

Vi ønsket å gjøre det enkelt og tilgjengelig for kundene våre å gi sin tilbakemelding. Du kan derfor fortelle hva du mener om PRO ISP på Trustpilot. Her kan du se vår gjennomsnittlige vurdering og andres tilbakemeldinger.

proisp_trustpilot

Oppsummering

Det er betryggende for oss som jobber i PRO ISP å vite at kundene våre er fornøyde. Kundeundersøkelsen i sin helhet forteller oss at vi imøtekommer kundenes ønsker og behov både i forhold til tjenester og på support.

Fokusområder for oss fremover blir blant annet å videreutvikle våre produkter, optimalisere kommunikasjonen mellom oss og kundene samt beholde det høye nivået av service som kundene våre tydeligvis er fornøyd med!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

WooCommerce: Start nettbutikk på 1-2-3

Dersom du ønsker å starte nettbutikk er det flere forskjellige løsninger du kan velge mellom, som OpenCart, CSCart, Magento og WooCommerce. Alle disse er eCommerce plattformer (altså nettbutikkplattformer) hvor du kan drifte alt fra bestilling, produkt, lager, frakt og skatt. I denne artikkelen tar vi for oss WooCommerce, som er en av de største utvidelsene til WordPress.

Hva er WooCommerce?

I dag benyttes WooCommerce på flere millioner nettbutikker og ca 39% av alle nettbutikker som finnes. I Norge bruker 38% av alle nettbutikker denne plattformen. Det er mange gode grunner til å bruke WooCommerce. Det er (i bunn og grunn) gratis, basert på åpen kildekode, med muligheter for å kjøpe og legge inn utvidelser til alle formål. WooCommerce gir deg full kontroll over alle dine varer, kundedata, bestillinger osv. Du kan også selge alle typer varer, både fysiske, virtuelle, abonnements tjenester og andre typer.

I videoen nedenfor får du en enkel introduksjon til hvordan WooCommerce fungerer.

Hvordan installerer man WooCommerce?

Ettersom WooCommerce bruker WordPress som «base» vil det være nødvendig å allerede ha dette installert. Hos PRO ISP kan WordPress installeres enkelt ved et par klikk (følg denne guiden for installasjon). Ved oppsett av WooCommerce og WordPress så anbefaler vi bruk av Litespeed som følger med i våre Pro Medium/Premium-webhotell.

Når man er inne i WordPress sitt administratorpanel kan man installere og aktivere WooCommerce på følgende måte:

Utvidelser -> Legg til ny -> Søk etter WooCommerce -> Installer – Aktiver (se bildet nedenfor).

woocommerce proisp

Når WooCommerce er aktivert vil du få en steg-for-steg forklaring på de ulike funksjonene på nettsiden. Du vil også bli bedt om å sette opp selve butikken med de løsningene du ønsker. Etter installasjon kan du legge til flere typer utvidelser.

Hvordan bruke WooCommerce

For en grundig forklaring for bruk av WooCommerce vil vi anbefale WooCommerce sine egne steg-for-steg guider, både med bilder og videoer. Du vil kunne lære hvordan du setter opp nettbutikken og hvordan du administrerer den. Videoen nedenfor er en av opplæringsvideoene og gir deg en innføring i oppsett av WooCommerce.

Det følger som standard med diverse betalingsløsninger som PayPal, postoppkrav og lignende. I neste avsnitt vil du se tre betalingsløsninger vi anbefaler for deg som skal drive nettbutikk.

Betalingsløsninger i WooCommerce

Vi anbefaler at du i tillegg til betaling via faktura/bank tilbyr kundene dine muligheten for direkte betaling. Direkte betaling med VISA/Mastercard (kredittkort) kan utføres med blant annet PayPal. Kunden kan enten benytte sin konto hos PayPal hvor all kortinformasjon allerede er lagret eller uten konto.

Et annet alternativ for PayPal er STRIPE. Denne løsningen fungerer ganske likt som de fleste kortterminaler på nett. Kunden legger inn kortdetaljer og deretter trekkes beløpet fra kunde og blir overført til din konto i løpet av de neste dagene. Dette er til motsetning til PayPal hvor pengene blir liggende til du bestemmer når de skal brukes/overføres.

Dersom du ønsker å bruke faktura i WooCommerce kan vi anbefale å ta en titt på utvidelsen til Klarna. Her kan kundene enkelt velge mellom faktura og avdragsordning. I tillegg kjenner de fleste nordmenn allerede til Klarna så dette kan styrke salget ditt. For å bruke Klarna må du ha en egen avtale med dem. Merk at det kreves at man er et registrert selskap for å opprette kontoer for salg hos de fleste betalingsleverandører. Ulempen med å bruke fakturaordning fremfor direkte betaling er at faktura gjerne krever mer oppfølging via bank eller dyrere tjenester for mottak av KID og lignende.

Sikre din nettbutikk med SSL sertifikat

Man må ofte ha et SSL-sertifikat for kryptering. Dette anbefaler vi også på det sterkeste å ha aktivt på hele siden da det skaper god tiltro til kunder som vet at de er på en sikker og trygg nettside hvor eiere informerer om hvem de er.

SSL sertifikat kan øke konverteringer og sikkerhet for din nettbutikk samt gi dine kunder økt tiltro. PRO ISP tilbyr flere typer SSL sertifikat som du kan lese mer om her.

SEO utvidelse

SEO er en av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å skape trafikk til din nettside. SEO står for «search engine optimization» og vi anbefaler å lese «SEO – hva skal jeg med det?». Det finnes flere utvidelser som kan hjelpe deg med SEO for din nettside, blant annet Yoast SEO (gratis). I tillegg har WooCommerce en egen SEO utvidelse (ikke gratis) som for mange kan lønne seg.

Kilder:
Statistikk for bruk av WooCommerce

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

WordPress skole på norsk med onlinekurs!

WP Skolen tilbyr onlinekurs på norsk innen WordPress for deg som vil lære å drifte din egen webside. Du kan velge om du vil delta på kurs eller skaffe deg medlemskap som gir tilgang til både kurs og personlig support innen webutvikling.

Gratis kurs

Det første kurset (WP Intro) er gratis og vil gi deg en enkel innføring i temaene:
– Hvordan kommer du i gang med din nettside og hva behøver du
– Gjennomgang av viktige utvidelser (plugins) for nettsiden din
– Hvordan publiserer du innlegg på siden din

wordpress skole proisp

PRO ISP kunder får rabatt

Som kunde hos PRO ISP vil du få 500 kr i rabatt på WP Basis kurs (kontakt support@proisp.no for å motta rabattkode). Dette er et kurs som fortsetter der gratiskurset WP Intro slapp og gir deg opplæring i hvordan du selv kan administrere din nettside i WordPress.

I tillegg til å lære hvordan du bygger en sikker webside lærer du også andre ting som er helt essensielt for å få utbytte av websiden, som det å sette opp:
•Google Analytics
•Verktøy for nettredaktører
•Opprette en Facebook App
•Legge inn Facebook pixel

Kurset er lagt opp som selvstudium, men om du ønsker tettere oppfølging kan du tegne et VIP medlemskap i tillegg. WP Basis har ingen utløpstid. Det betyr at du kan bruke kurset som et oppslagsverk så lenge du har behov for det.

Les om skolen og deres kurstilbud på WP Skolen.

wordpress skole proisp

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

PRO ISP presenterer: vegomedia.no

Vi ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Blogg vil vi jevnlig presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss eller legge igjen link i kommentarfeltet.

vegomedia.no

Hva er vegomedia.no?

Vego Media er en bedrift som lager hjemmesider og webløsninger. De ble etablert i 2011 av Sondre Vego, som har utdannelse i Informatikk og har drevet med webutvikling i mer enn 10 år. Han startet med webutvikling og ansvar for hjemmesider først på frivillig basis, og har utviklet dette til å bli en inntektskilde og arbeidsplass.

Etter flere år i bransjen har de fått erfaring med ulike hjemmesideverktøy og er opptatt av å lage hjemmesider som er enkle i bruk, og enkle å vedlikeholde. Målet er at kunden skal ha god forståelse og kontroll over hvordan de bruker produktene deres. Måten det gjøres på er svært enkel. For Vego Media handler det om å se på hvert prosjekt individuelt, og sørge for god oppfølging både under bygging og etter en hjemmeside er lansert. Dette betyr at hvert prosjekt tilpasses mest mulig etter kundens behov og ønsker. På den måten får de en hjemmeside med den funksjonaliteten de trenger, og slipper å bli stresset av all mulig ekstra funksjonalitet.

Tett oppfølging underveis i et prosjekt, er en selvfølge. Men de er også opptatt av kunden etter at en hjemmeside er lansert. Kundene kan arbeide videre med siden på egenhånd men har også mulighet for å ta kontakt med Vego Media om de ønsker det med fri adgang til gratis kundesupport via telefon og e-post.

Hvem er kundene?

Kundene er små og mellomstore bedrifter og organisasjoner. De fleste holder til i Østfold, men de har også kunder ellers i landet. Kundene driver innen forskjellige bransjer, alt fra butikk, gårdsutsalg og håndverkere, til foreninger og menigheter.

vegomedia.no_2

Hvor viktig er nettsiden for bedriften?

Hjemmesiden vegomedia.no er hovedkanalen på nettet for Vego Media. Derfor er den også den viktigste kanalen. Hjemmesiden brukes som et salgsvindu, for å vise fram prosjekter de har jobbet med, til å fortelle om bedriften, tilgjengelige tjenester og hvordan de kan kontaktes.

Andre kanaler som benyttes (f.eks. sosiale medier) peker derfor mest mulig til hjemmesiden, for at så mange som mulig kan bli bedre kjent med Vego Media der.

Hvorfor valgte dere PRO ISP?

«Jeg har brukt PRO ISP som leverandør i rundt 8 år. Det første prosjektet jeg hadde hos PRO ISP, var et jeg drev med på fritiden, før Vego Media ble startet.» forteller Sondre Vego.

«På den tiden brukte jeg en annen leverandør, men var ikke fornøyd med deres tjenester og kundehåndtering. Det førte til at jeg var på utkikk etter en ny leverandør. Siden den hjemmesiden jeg hadde da var et hobbyprosjekt, var pris vesentlig. I tillegg ønsket jeg å finne noen som virket mer profesjonelle.

Etter å ha vært i kontakt med dere, opplevde jeg bedriften som svært profesjonell, og dere var blant de rimeligste på pris.

I dag er jeg svært glad for at det var PRO ISP jeg valgte den gangen. Våre tjenester påvirkes i stor grad av hvordan webhotell og domener fungerer. Derfor er valget av underleverandør her svært viktig for hvordan kundene opplever vår bedrift.

Erfaringen med PRO ISP gjennom flere år, er at dere leverer tjenester av høy kvalitet og strekker dere langt utover det mange andre gjør, når det gjelder service.»

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Hvordan få mer trafikk til din nettside?

Å skape trafikk til din nettside er ikke bare en viktig men en konstant pågående oppgave. Du må hele tiden jobbe for å opprettholde og skaffe mer trafikk. Vi har samlet noen enkle tips som kan gi deg økt trafikk til din nettside.

Optimalisering for søkemotorer

Optimalisering av din nettside for søkemotorer er en enkel og ikke minst gratis måte å øke trafikken til nettsiden din. Du bør sjekke om for eksempel Google finner din side like enkelt som den finner dine konkurrenters nettsider. Dette kan du enkelt gjøre via Google search console. Du kan lese mer om SEO og hvordan du bruker det i artikkelen vår «SEO – hva skal jeg med det?».

Oppdatert og nyttig innhold

Sørg for at innholdet på nettsiden din er av god kvalitet, nyttig og tilpasset til din målgruppe. Artikler som inneholder tips og råd for dine besøkere er en god måte å tilby nyttig innhold. Test gjerne ut hvilke temaer og type artikler som fungerer best. Det er kun slik du vil finne ut hva som skaper trafikk for din nettside.

Et eksempel på tilpasset innhold med god kvalitet er denne artikkelen fra Coop Extra:
«Denne sunne sjokoladekaken lager du på 16 minutter»
Artikkelen har relevant innhold og er tilpasset målgruppen for nettsiden. Den ble første gang publisert 1.oktober 2015 men brukes på nytt i mai måned, hvor temaet er aktuelt igjen. Du kan med andre ord benytte gamle artikler dersom de skulle bli aktuelle på nytt.

I tillegg til god kvalitet må nettsiden din ha oppdatert innhold. Er det kun gamle artikler eller produkter tilgjengelig vil kanskje besøkere tro at siden ikke oppdateres og de mister dermed interessen. Besøkere som kommer tilbake ønsker å se hva som er nytt og oppdatering av innhold vil også gjøre at søkemotorer foretrekker nettsiden din.

proisp blogg trafikk

Bruk sosiale medier

Sosiale medier er et godt virkemiddel for å skaffe mer trafikk til din nettside. Via de forskjellige mediene kan du dele innhold som artikler og bilder. Det er viktig å tilpasse og skreddersy innholdet til hver medie om du benytter flere.  Avhengig av din målgruppe og mediet kan det være bilder, tekst eller linker som engasjerer dine besøkere mest.

På Facebook bør du benytte «innsikt» for din side. Her finner du all statistikk og du vil kunne se hvilke innlegg som har vært mest populære, hvilke som har skapt mest aktivitet og hvilke som har generert mest klikk. Dersom du ikke har lagt ut noe tidligere bør du forsøke med flere typer og i etterkant se hvilke innlegg som fungerte bedre enn de andre.

For Instagram og Snapchat kan du dele bilder og videoer men du kan ikke dele linker. Dersom din målgruppe benytter dette medie bør du sterkt vurdere om du også skal ha en tilstedeværelse her.

Det viktigste med sosiale medier er tilstedeværelse. Finnes du på mediet målgruppen din bruker bør du være aktiv både når det gjelder å legge ut innlegg, bilder osv men også ved å svare på henvendelser. Dette vil til gjengjeld skape mer trafikk til din nettside.

proisp blogg sosiale medier trafikk

Link til din nettside på andre nettsider

Å ha en link til din nettside på andre nettsider med samme målgrupper er både positivt for SEO og kan samtidig gi deg økt trafikk. En link plassert på en nettside med høy trafikk kan gi deg tusenvis av besøkende fra den ene linken.

Forslag til hvordan du kan få en link til din nettside på andre nettsider:

  • Du kan inngå samarbeid med bedrifter/personer hvor dere gir en gjensidig anbefaling.
  • Kommentere på forum og blogger (legg link til nettsiden din i signaturen).
  • Få bloggere til å skrive om deg og linke til din nettside.
  • Har du flere nettsider eller blogger, link gjerne til andre artikler/produkter enten i artikkelen eller ved bruk av lignende produkter.
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Nettsider på Enterprise webhotell – del 1

I denne bloggserien vil vi se nærmere på kunder som har byttet fra våre standard webhotell til Enterprise webhotell og hvilke forbedringer dette har medført. Vi vil også gå nærmere inn på hvilke endringer som er utført i skript dersom det er gjort forbedringer i forhold til dette.

Første kunde* vi ser nærmere på har flyttet www.trondheim.no og www.trondheim.com fra våre vanlige webhotell med Apache webserver til Enterprise webhotell. Nettsidene er basert på Joomla og det er ikke utført noen endringer i oppsettet i overgangen. Nettsidene er offisielle nettsider for Trondheim hvor kort og godt det meste om Trondheim er presentert på en oversiktelig måte på både norsk og engelsk.

Per dags dato tilbyr ikke LiteSpeed egen plugin for Joomla for caching (som de for eksempel gjør for WordPress), men dette skal være på planleggingsstadiet. Det skal være mulig å sette opp LiteSpeed caching for Joomla som beskrevet her:
Joomla LSCache

Vi har ikke satt på caching som nevnt over og nettsidene hadde ikke aktivert noen form for caching i perioden da nettsidene ble flyttet.

For å best mulig vise forbedringene flyttingen har medført har vi foretatt målinger før og etter flytting via følgende:

Ettersom resultatene er tilnærmet like for nettsidene og kun den norske versjonen var tilgjengelig på no.trondheim.com har vi foretatt alle tester mot den adressen.

Før flytting til Enterprise webhotell

ab fra Norge

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654 $>
Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/
Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/

Benchmarking no.trondheim.com (be patient)
Completed 100 requests
Completed 200 requests
Completed 300 requests
Finished 300 requests

Server Software: Apache
Server Hostname: no.trondheim.com
Server Port: 80

Document Path: /
Document Length: 21846 bytes

Concurrency Level: 2
Time taken for tests: 77.225 seconds
Complete requests: 300
Failed requests: 0
Write errors: 0
Total transferred: 6728100 bytes
HTML transferred: 6553800 bytes
Requests per second: 3.88 [#/sec] (mean)
Time per request: 514.833 [ms] (mean)
Time per request: 257.416 [ms] (mean, across all concurrent requests)
Transfer rate: 85.08 [Kbytes/sec] received

Connection Times (ms)
 min mean[+/-sd] median max
Connect: 5 5 0.1 5 6
Processing: 341 507 76.3 523 1063
Waiting: 323 480 73.8 498 1038
Total: 346 513 76.3 528 1068

Percentage of the requests served within a certain time (ms)
 50% 528
 66% 540
 75% 544
 80% 548
 90% 559
 95% 573
 98% 643
 99% 867
 100% 1068 (longest request)

ab fra Tyskland

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654 $>
Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/
Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/

Benchmarking no.trondheim.com (be patient)
Completed 100 requests
Completed 200 requests
Completed 300 requests
Finished 300 requests

Server Software: Apache
Server Hostname: no.trondheim.com
Server Port: 80

Document Path: /
Document Length: 21846 bytes

Concurrency Level: 2
Time taken for tests: 88.542 seconds
Complete requests: 300
Failed requests: 0
Write errors: 0
Total transferred: 6728100 bytes
HTML transferred: 6553800 bytes
Requests per second: 3.39 [#/sec] (mean)
Time per request: 590.282 [ms] (mean)
Time per request: 295.141 [ms] (mean, across all concurrent requests)
Transfer rate: 74.21 [Kbytes/sec] received

Connection Times (ms)
 min mean[+/-sd] median max
Connect: 32 34 0.6 34 37
Processing: 377 553 119.3 562 1316
Waiting: 342 509 95.5 526 1058
Total: 411 587 119.3 596 1351

Percentage of the requests served within a certain time (ms)
 50% 596
 66% 606
 75% 612
 80% 618
 90% 670
 95% 801
 98% 1000
 99% 1136
 100% 1351 (longest request)

Pingdom Website Speed Test

Pingdom før flytting til Enterprise webhotell

GTMetrix

GTMetrix før flytting til Enterprise webhotell

Etter flytting til Enterprise webhotell

ab fra Norge

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654 $>
Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/
Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/

Benchmarking no.trondheim.com (be patient)
Completed 100 requests
Completed 200 requests
Completed 300 requests
Finished 300 requests

Server Software: LiteSpeed
Server Hostname: no.trondheim.com
Server Port: 80

Document Path: /
Document Length: 21846 bytes

Concurrency Level: 2
Time taken for tests: 35.143 seconds
Complete requests: 300
Failed requests: 0
Write errors: 0
Total transferred: 6735600 bytes
HTML transferred: 6553800 bytes
Requests per second: 8.54 [#/sec] (mean)
Time per request: 234.287 [ms] (mean)
Time per request: 117.144 [ms] (mean, across all concurrent requests)
Transfer rate: 187.17 [Kbytes/sec] received

Connection Times (ms)
 min mean[+/-sd] median max
Connect: 3 3 0.2 3 5
Processing: 217 231 15.5 228 380
Waiting: 208 220 14.7 218 369
Total: 220 234 15.5 231 383

Percentage of the requests served within a certain time (ms)
 50% 231
 66% 234
 75% 235
 80% 236
 90% 240
 95% 247
 98% 273
 99% 325
 100% 383 (longest request)

ab fra Tyskland

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654 $>
Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/
Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/

Benchmarking no.trondheim.com (be patient)
Completed 100 requests
Completed 200 requests
Completed 300 requests
Finished 300 requests

Server Software: LiteSpeed
Server Hostname: no.trondheim.com
Server Port: 80

Document Path: /
Document Length: 21846 bytes

Concurrency Level: 2
Time taken for tests: 47.443 seconds
Complete requests: 300
Failed requests: 0
Write errors: 0
Total transferred: 6735600 bytes
HTML transferred: 6553800 bytes
Requests per second: 6.32 [#/sec] (mean)
Time per request: 316.284 [ms] (mean)
Time per request: 158.142 [ms] (mean, across all concurrent requests)
Transfer rate: 138.65 [Kbytes/sec] received

Connection Times (ms)
 min mean[+/-sd] median max
Connect: 31 33 0.8 33 36
Processing: 269 282 10.4 281 386
Waiting: 237 249 10.3 248 353
Total: 301 315 10.5 313 420

Percentage of the requests served within a certain time (ms)
 50% 313
 66% 316
 75% 317
 80% 318
 90% 322
 95% 327
 98% 337
 99% 369
 100% 420 (longest request)

Pingdom Website Speed Test

Pingdom etter flytting til Enterprise webhotell

GTMetrix

GTMetrix etter flytting til Enterprise webhotell

Forbedringer som følge av flyttingen til Enterprise webhotell

Det som er verdt å merke seg i forhold til forskjellene mellom før og etter for ab testene i Norge er at gjennomsnittlig lastetid er gått ned fra 513ms til 234ms, noe som tilsvarer en reduksjon på ca. 54%. Vi ser også at forskjellen på laveste lastetid til høyeste lastetid er gått fra 722ms til 149ms, noe som innebærer at besøkende til nettsiden nå ikke vil oppleve store variasjoner i lastetiden som de kanskje gjorde før.

Pingdom og GTMetrix testene viser også at innholdet som lastes ned er redusert fra ca. 1.9mb til 1.0mb. Dette skyldes i hovedsak at det ikke var satt på noen form for komprimering på forrige server, mens LiteSpeed er satt opp til å automatisk komprimere innholdet. Vi ser også at den totale lastetiden ca. 37% for Pingdom og 21% for GTMetrix. Årsaken til at reduksjonen er lavere for disse enn for ab testene er i hovedsak at ab testene kun laster ned HTML koden som vises på siden, mens de 2 andre laster ned alle elementer (bilder, CSS filer mm.) som inkluderer det som ligger på webhotellet hos oss og på eksterne servere.

Ab testene er relativt like med unntak av avstanden mellom Norge og Tyskland både før og etter flytting. Vi har tatt med ab fra 2 lokasjoner kun for å bekrefte resultatene fra mer enn en lokasjon.

Oppsummering:
Vi kan slå fast at det har vært en markant forbedring på lastetiden etter flytting til Enterprise webhotell, samt at den varierer i mye mindre grad enn før. Reduksjonen på størrelsen på det som lastes ned er også redusert markant, noe som er svært fordelaktig i forhold til enheter som befinner seg på tregere nett. Alle forbedringene kommer uten at noen endringer er utført på eksisterende løsning. Dersom vi hadde aktivert Joomla LSCache hadde lastetiden vært redusert ytterligere.

Ønsker du å flytte til Enterprise webhotell?

Har du en nettside du kan tenke deg å flytte til våre Enterprise webhotell? Ta kontakt så kan vi være behjelpelige i forhold til flytting, benyttelse av cache i LiteSpeed (om aktuelt) og presentere resultatet dersom nettsiden benytter en løsning som ikke allerede er presentert.

*Grunnet etiske prinsipper og retningslinjer kan vi ikke omtale kunden nærmere, noe vi kommer til å gjøre for andre nettsider i kommende blogginnlegg så sant ikke samme omstendigheter gjelder.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

World Hosting Days!

PRO ISP har deltatt på World Hosting Days 15.-17.mars for å lære om fremtidens løsninger og hvordan vi kan bli en enda bedre leverandør for våre kunder.

Hva er World Hosting Days (WHD)?

WHD er den største konferansen innen hostingindustrien. I løpet av tre dager samles over 6000 deltakere og det arrangeres messe, presentasjoner, seminarer og paneldiskusjoner. Eksperter innen flere typer fagfelt foreleser om viktige temaer som; fremtiden innen hosting, teknologiske nyvinninger og ikke minst cloudsolutions (eller skyløsninger som det heter på godt norsk).

world hosting days

Samtaler med samarbeidspartnere

En stor del av WHD dreier seg om «networking» mellom bedriftene og deltakerne. For PRO ISP er det viktig å ha et godt forhold til våre leverandører og  på messen møter vi dem for å prate om samarbeidet vårt og fremtiden. Noen av våre leverandører som deltok på WHD var cPanel, SpamExperts, LiteSpeed, R1Soft, CloudLinux, Odin, Dell, CloudFlare, Symantec og Microsoft.

Bilde 16.03.2016, 12.24.48

world hosting days

Foredrag om fremtidens løsninger

Hver dag på WHD arrangeres det over 50 forskjellige foredrag med forskjellige temaer. Det de har til felles er at de alle handler om fremtiden i bransjen, enten det er skyløsninger, spam eller fildeling bare for å nevne noen. Både skyløsninger og ikke minst nyheter som skjer innen SSL sertifikater var noen av de mest omtalte temaene på konferansen.

world hosting days

world hosting days

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

PRO ISP presenterer: henrikbeckheim.no

Vi ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Blogg vil vi jevnlig presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss eller legge igjen link i kommentarfeltet.

pro isp

Henrik Beckheim er en portrett- og bryllupsfotograf som fanger øyeblikkene slik de naturlig utspiller seg. Uten å posere, eller dirigere. Han foreviger bryllupsdagen slik den er. Henrikbeckheim.no er portfolioen hans og et digitalt visittkort.

Hvem er kundene?

Kundene mine er brudepar fra hele Norge og utlandet som er på utkikk etter naturlig fotografering av bryllupsdagen.

Hvor viktig er nettsiden for bedriften?

Nettsiden er veldig viktig for bedriften, og er mitt ansikt utad. Det er viktig at den fungerer godt, er lett tilgjengelig for kundene, enkel å navigere, og gir dem god informasjon. Det skal også være lett å titte på min portfolio og bilder, så de kan danne seg et inntrykk av meg og mitt arbeide.

Hvorfor valgte du PRO ISP?

Jeg valgte Pro ISP etter å ha sett dere anbefalt mange steder, fordi dere er lokalisert i Norge, man har mulighet til å velge norsk server, at dere har gode pakker og prisløsninger, og fordi jeg med en gang fikk et solid inntrykk. Et inntrykk som fortsatt består, og jeg er meget fornøyd med tjenestene deres.

henrikbeckheim.no_3

henrikbeckheim.no_4

henrikbeckheim.no_5

PRO ISP ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Bloggen vil vi presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss på isabelle@proisp.no eller legge igjen link i kommentarfeltet.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin