Hva gjør en SEO-konsulent?
Skrevet av: Simon A. Skaar

Nettbedrifter er fremtiden, tror du kanskje? Det kan så være, men fremgangsmåten for å få best resultat med nettsalg har mye til felles med gammeldags landbruk. I likhet med agronomen jobber en SEO-konsulent med å gjøre dine avlinger så store som mulig. Fremtiden er meget mulig basert på netthandel, men strengt tatt er ikke vi tastetrykkere noe annet enn en gjeng med glorifiserte digitalbønder.

«SEO er en metode for å bli best sett på nett», har du kanskje hørt. Men så enkelt er det faktisk ikke. SEO er nemlig ikke én enkelt metode. Det er en låve full av forskjellige verktøy som sammen får ditt nettsted til å spire og gro.

SEO har blitt et så stort fag i dag at ingen blir eksperter på hele fagfeltet. Slik som landbruk er delt inn i jordbruk, skogbruk og husdyrhold, deler gjerne SEO-byråene oppgavene inn i «on-page SEO», «off-page SEO» og «teknisk SEO». Det finnes altså tre kategorier, og hver av disse omfatter hundrevis av teknikker for rangering. En SEO-konsulent benytter seg av disse teknikkene når han hjelper deg med å implementere gode strategier for digital markedsføring.

Men hva er SEO egentlig?

SEO kommer fra den engelske frasen «Search Engine Optimization». På norsk kaller vi dette for søkemotoroptimalisering. Kort sagt er SEO et sett med teknikker for å rangere nettsider i søkemotorer i forhold til de søkeord potensielle kunder benytter i sine søk.

God rangering gir økt trafikk inn til nettstedet. Mer trafikk gir flere sjanser til å skape salg og øke omsetningen. Det som gjør SEO utfordrende, er at retningslinjene for god søkemotoroptimalisering er i konstant endring. Grunnen til dette er at søkemotorer – som Google, Bing og Yahoo! – forsøker å finne frem til en perfekt formel for sine SERP (search engine results pages), eller det vi gjerne refererer til som et søk i en søkemotor. Målet er at brukerne skal finne det de er ute etter, og at innholdet de finner skal være det beste som er tilgjengelig på internett.

SEO sørger for at vekstvilkårene blir best for ditt digitale storbruk.

Alle bønder er ikke like moralske. I likhet med bønder som driver rovdrift på regnskogen i Amazonas for å få mer dyrkbar jord, har folk utnyttet SEO så lenge internett har eksistert. Sleipe selgere forsøker alltid å lure seg til topps i Google-søk ved å manipulere søkemotorenes algoritmer for rangering. Dette er noe en erfaren SEO-konsulent vet å styre sine kunder unna da uærlige taktikker blir slått hardt ned på av søkemotorer som Google.

Utnytting av SEO har resultert i at Google og andre aktører holder sine regler for rangering hemmelig mens de leter etter den perfekte algoritmen for å avgjøre nettsteders verdi. Før noen finner opp et regelsett som ikke lar seg manipulere, men gir brukerne topp kvalitet hver gang de gjør et nettsøk, vil god SEO være avhengig av å alltid holde seg oppdatert på de siste endringene i søkemotorenes retningslinjer. Dette er en sentral del av jobben til en SEO-konsulent.

SEO sine tre grunnpilarer

Som sagt, søkemotoroptimalisering er blitt et massivt fag. Det krever så mye arbeid å bli en SEO-ekspert at de færreste nettbedrifter har ressursene som kreves. En SEO-konsulent derimot, har gjort SEO-faget til sitt levebrød. Han lever for å holde seg oppdatert på de siste utviklingene på markedet. Slik kan han hjelpe nettsteder med å så sine frø til digital markedsføring og høste størst mulig avling i sin bransje.

Innledningsvis ble det nevnt at søkemotoroptimalisering blir delt inn i tre kategorier for å gjøre faget mer håndterlig. Enkelt sagt handler «on-page SEO» om den biten av nettstedet som er synlig for leserne. «Off-page SEO» handler om alt som skjer utenfor ditt nettsted slik som promotering på sosiale medier, gjesteblogging eller jobbing med backlinks. «Teknisk SEO» er usynlige forbedringer på nettstedet. Det kan for eksempel være å gjøre lastetiden raskere, å gjøre nettstedet mer mobilvennlig eller å sørge for at koding på nettstedet er lett forståelig for søkemotorer.

Med andre ord, søkemotoroptimalisering er for omfattende til å lære seg ved siden av å drive en nettbedrift. En viss oversikt er så klart ønskelig, men selv SEO-byråer deler opp sine team med spesialister innen hver SEO-kategori. En god SEO-konsulent vil fortelle deg hva du bør fokusere på, og ta hånd om resten for deg. For ferske nettgründere vil dette i mange tilfeller si å opprette gode rutiner for on-page SEO.

Grunnlaget for on-page SEO

Digital markedsføring handler om å skape vekst på internett. For at nettsteder skal vokse å gi god omsetning, må du stelle ditt innhold slik som bonden steller sine avlinger. Veksten hemmes om han glemmer å gjødsle åkeren. Ditt innhold er like sårbart, og risikerer å visne bort dersom du ikke sørger for å holde det ved like med jevnlig gjødsling.

De færreste bønder driver dog med alle former for landbruk. De som kan alt er enten storbønder, rådgivere eller læremestere på landbrukshøyskolen. En SEO-konsulent er læremester i søkemotoroptimalisering. Det første han ser på når din nettbedrift banker på døren, er hvor gode sjanser du har til å lykkes. Det vil si at han går nettstedet etter i sømmene for å se på forbedringsmuligheter og markedspotensial. Dette kalles en «SEO-audit».

En slik analyse av din bedrifts nettsted legger til rette for å forme en god markedsføringsstrategi. Når strategien begynner å ta form, må innhold justeres og produseres for søkemotoroptimalisering. En SEO-konsulent kan enten produsere innholdet for deg, eller kurse deg i hensiktsmessig innholdsproduksjon som tar høyde for søkemotoroptimalisering. Denne fasen dreier seg altså om on-page SEO. De følgende fire punktene er noen av de viktigste innen denne kategorien av søkemotoroptimalisering:

1. Skap kvalitet!

Det en SEO-konsulent vet med sikkerhet, er at Google styrer markedet på internett. Google sier det oftere for hvert år som går: «Kvalitet er viktigst for rangering». Google er ute etter å løfte frem de beste tekstene, filmene, bildene og podkastene som finnes på internett om alle temaer. Det er din jobb å sørge for at kvaliteten på ditt innhold er det beste som finnes i din bransje. Finn ut hva som er nyttig for dine lesere, hva som er verdifullt for din målgruppe, og hvordan du kan lage innhold som holder høyere standard enn dine konkurrenter! Slik bygger du en digital storgård med verdier som kan vise seg være innbringende i mange år fremover.

Les Googles egen manual, Page Quality Rating Guidlines, for å finne ut hva de definerer som kvalitet!

2: Vær brukervennlig!

Å bygge et nettsted som er lite brukervennlig er en fallgruve for nybegynnere, men også en veldig konkret oppgave å ta tak i for en SEO-konsulent. Et brukervennlig nettsted er oversiktlig, enkelt å navigere seg rundt på, mobilvennlig og produserer innhold som er lettlest og lett å skumlese for informasjon. Nøkkelen er å eliminere alle tenkelige irritasjonsmomenter. Nettstedet må fungere på alle slags plattformer og enheter; det må være forståelig for alle, og det bør legge opp til enkel og direkte kommunikasjon mellom nettsted og brukere.

Om du mislykkes med en eller flere av disse punktene, vil leserne bruke kortere tid på siden. Dette tolker Google som et tegn på at nettsidene dine bør rangeres lavere.

På samme måte blir grobunnen dårlig og kornkvaliteten lavere om bonden aldri harver jorda. Få folkeslag er mer glad i brød enn nordmenn, og vi setter stort krav til kvalitet. Ingen bakere tar snarveier og kjøper billig korn til sin bakst. På internett er leserne like skeptiske. Et nettsted som er «tungt fordøyelig», vil sende leserne på dør fortere enn du aner.

3: Bruk nøkkelord!

Google har lenge forsøkt å nedtone viktigheten av nøkkelord, men enhver SEO-konsulent vet at dette fremdeles har mye å si for rangering. Nøkkelord, eller nøkkelfraser, er sentrale ord i tekster som forteller søkemotorer hva innholdet dreier seg om. Dette er viktig å være bevisst på fordi nøkkelordene avgjør hvilke konkurrenter som tekstene skal rangeres i forhold til.

Teorien er ganske enkel. Men metoden kan by på utfordringer. En erfaren SEO-konsulent som jobber med on-page SEO, vil starte med å identifisere din målgruppe og dine argeste konkurrenter. Deretter vil han finne sentrale nøkkelord for begge disse gruppene, for så å lage en slagplan. Slik skriver han tekster som er rettet mot spesifikke lesere med spesifikke behov. I tillegg formes tekstene slik at de skal ha størst mulighet for å rangere høyere enn konkurrerende innhold på internett.

Se på SEO-konsulenten som din digitale agronom. Han vurderer dine forutsetninger, konkurransenivået og kundepotensialet. Slik utpeker han dine mest lovende satsningsområder, og finner ut hvilke nøkkelverdier du bør finslipe for å vinne over andre digitalbønder innen samme spesialfelt som deg selv.

4: Husk verdien av lenker!

En SEO-konsulent slutter aldri helt å tenke på lenker inn til internettsider han forsøker å rangere i søkemotorene. For enkelhets skyld skal vi bare nevne at det er forskjell på lenker som går rundt på ditt eget nettsted, lenker som går ut til andre nettsteder, og lenker som kommer fra andre nettsteder til deg. Av disse tre typene er det lenker som kommer fra andre nettsteder som har størst verdi for din rangering.

En lenke til ditt nettsted fra et annet nettsted er det samme som et tegn på at noen liker ditt nettsted. Dette er noe en SEO-konsulent kan finne på å jobbe aktivt med å skaffe til veie. Der er nemlig slik at Google raskt får øynene opp for nettsteder som bli respektert i sin egen bransje.

Det betyr at det har mye å si hvem lenken kommer ifra. Om du får en lenke fra bloggen til morfar, blir ikke Google så imponert. Får du derimot en lenke fra Wikipedia, vil Google med en gang kikke nærmere på nettstedet ditt. Mest sannsynlig vil bedriften stige noen poeng på internett sin digitale respekt-skala, noe som gjerne kalles for bygging av autoritet.

Bonus: Autoritet

Om vi skulle tatt med et femte punkt på denne listen, ville det vært hensiktsmessig å forklare mer om autoritet. Dette er dog et stort tema som våre kollegaer i SEO-blogg har skrevet et godt forklarende blogginnlegg om. Vi henviser derfor til deres innlegg, og ikke minst til bloggen deres som er proppfull av gode SEO-tips.

Konklusjon

Dette har vært en overfladisk og grunnleggende innføring i søkemotoroptimalisering og de viktigste oppgavene til en on-page SEO-konsulent. Således har du fått en oversikt over hvordan SEO brukes for å styrke bedrifter på nett, og en liste over de viktigste kravene som stilles til nettsteder når det kommer til on-page SEO:

Fem on-page SEO-krav som gjør ditt nettsted konkurransedyktig!

  • Kvalitet gjør deg verdifull
  • Brukervennlighet gjør deg godt likt
  • Nøkkelord gjør deg tilgjengelig
  • Lenker gir deg godt rykte
  • Autoritet gir deg respekt

Kilder

Ahrefs: SEO Basics

Search Engine Land: What is SEO/Search Engine Optimization?

Moz: On-page SEO

Office 365 – Nå tilgjengelig
Skrevet av: Simon A. Skaar

For å kunne konkurrere i et presset marked kreves det gode verktøy, enten man er en liten oppstartsbedrift eller en større organisasjon. Det er mange hindringer på veien og dårlig organisering av IT-miljø er noe som slakker ned de fleste. Det kan Office 365 fra PRO ISP hjelpe deg å unngå.

Hva er Office 365?

Office 365 er en integrert opplevelse med programmer og tjenester som er utformet for å hjelpe deg med å følge interessene dine og utvikle bedriften din. Skaff deg apper som Word, Excel, PowerPoint og mer, og få dem oppdatert kontinuerlig med de nyeste funksjonene og sikkerhetsoppdateringene.
Med en skydrevet e-postløsning holder du deg alltid i kontakt med kunder og kollegaer, uansett hvor du måtte være.

Hjemmekontor eller Maldivene – Vær tilgjengelig når du må


Med Microsoft Teams, som er huben for samarbeid i Office 365, kan du chatte med kollegaer, holde møter og dele filer. Du får også en terrabyte med lagringsplass hvor du benytter OneDrive for å holde dokumenter og viktige filer synkronisert på alle dine enheter.

Driv bedriften med forretningsprogrammene som lar deg styre kundebehandling, fakturering, henvisninger og mer, fra ett sted.

Alle våre Office-tjenester leveres med 99,9 % oppetidsgaranti og har full servicegaranti fra Microsoft.

Led bedriften fremover med Microsoft 365

Fullstendig installerte og alltid oppdaterte versjoner av Outlook, Word, Excel og PowerPoint for Windows eller Mac hjelper deg å booste bedriften din fremover. Vi har skrevet litt om de viktigste funksjonene som kan hjelpe deg.

Kontinuerlige oppdateringer

Få de nyeste mulighetene og funksjonene, med de fullt installerte og alltid oppdaterte versjoner av Outlook, Word, Excel, PowerPoint for Windows eller Mac, OneNote (funksjoner varierer), Access og Publisher (bare PC).

Kontakt og samarbeid

Øyeblikkelig tilgang til alt teamene dine trenger, inkludert chat, innhold, verktøy og personer med Microsoft Teams.

1 TB sikker skylagring

Uansett hvor du er og på hvilken enhet du jobber, kan du redigere og dele dokumentene dine, bildene dine og mye mer, med 1 TB skylagring i OneDrive.

Intranett og gruppeområder

Informer og engasjer organisasjonen og koble personer til innhold, kompetanse og prosesser med teamområder via SharePoint. Fortell historien din med flotte nettsider.

E-post og kalendere

Få en profesjonell e-post gjennom Outlook med en 50 GB postkasse per bruker, og send vedlegg på opptil 150 MB.

Arbeid på tvers av flere enheter

Få de fullt installerte Office-programmene på opptil 5 PC-er, Mac-er, 5 nettbrett og 5 telefoner (inkludert Windows, iOS og Android).

Profesjonell digital historiefortelling

Med Sway kan du enkelt lage engasjerende, interaktive nettbaserte rapporter, presentasjoner, nyhetsbrev, opplæringer og mer.

Direktemeldinger og nettmøter

Kommuniser ved hjelp av tekst, tale eller videosamtaler med Microsoft Teams. Vær vertskap for møter på nettet ved bruk av ett-trinns skjermdeling og HD-videokonferanser.

Intelligent søk og oppdagelse

Oppdag innhold og ekspertise på tvers av organisasjonen din med intelligent søk på tvers av alle datakilder, inkludert SharePoint, Delve og Office-apper.

Business Essentials vs Business Premium – Hva skal jeg velge?

Det er helt klart både pris og funksjonsforskjell på de to ulike pakkene man kan velge hos oss. Hovedforskjellen er at man ikke kan installere de faktiske appene fysisk på din maskin med Essentials. Her får kun man tilgang til applikasjonene via nettleser og for mange kan dette holde.

Du får uansett premium e-postløsning basert på Outlook og Microsoft Exchange med i begge løsningene. Her ligger det 50GB tilgjengelig per konto og i tillegg er også OneDrive med 1TB per konto og en 1TB felleskonto for bedriften inkludert. Microsoft Teams fungerer også med begge typer lisenser og du får som alltid vår 5-stjerners support med på kjøpet.

Er du den som liker å ha installert programvaren på maskinen din anbefaler vi Business Premium da du også får mulighet til å installere apper på opptil 15 enheter fordelt på datamaskin (Windows, Mac), mobil og nettbrett.

Se gjerne full oversikt og bestillingssider her.

Vi kommer etterhvert med mer detaljert informasjon for hva hver eneste applikasjon tilbyr av spennende funksjoner som kan hjelpe bedriften din. Om du skulle lure på noe så er det bare å ta kontakt med oss på chat eller normal support. Vi gleder oss til å oppgradere din bedrift!

cPanel versjon 86
Skrevet av: Simon A. Skaar

cPanel sin siste versjon (86) er nå installert på samtlige servere. I hovedsak er det ikke store visuelle endringer men en del forbedringer innen sikkerhet og AutoSSL.

cPanel - Oppgradering, Tom

Det er verdt å nevne at om du nå benytter mer en 100% av diskplassen din vil du fra denne versjonen få tilgang til File Manager slik du kan slette filer istedenfor en typisk «suspendering».

OpenSSL for EasyApache 4 er oppgradert og vi vil snart få støtte for å aktivere TLS 1.3. Dette vil vi gi beskjed om.

Kalender og kontakt-subdomener vil nå få SSL-sertifikater for å unngå potensielle feil med domene-mismatch.

AutoSSL vil nå bli utstedt enda kjappere samt så er det kommet forbedringer for DNS CAA-records. Er dette noe du lurer mer på hva går i på teknisk nivå kan du lese release-loggen til cPanel her.

Mulighet for reverse DNS for e-post HELO som standard er aktivert.

Denne utgaven er kjørt ut på de fleste servere allerede og skal være aktiv for deg nå.

Tom med PRO ISP servere
Tom har nylig oppdatert alle webhotell-servere til cPanel versjon 86

Sikker backup med beskyttelse mot løsepengevirus
Skrevet av: Jon Eivind Malde

Tilbake i mars tok vi i bruk vår nye backupløsning levert av Acronis hvor alle data forblir i våre datasentre. Alle våre tjenester er sikret med denne backupløsningen med unntak av våre kunders virtuelle servere hvor dette er et tilleggsprodukt som koster ekstra.

Tom og PRO ISP er fornøyde brukere av Acronis backup

Ny tjeneste for backup lansert

Vi har altså brukt Acronis i 9 måneder og vi er så langt svært fornøyd med løsningen. Dette gjelder både i forhold til stabilitet, sikkerhet og brukervennlighet. Av denne grunn lanserer vi nå den samme løsningen til våre kunder slik at dere kan sikre deres enheter på en trygg og brukervennlig måte som på samme tid sikrer mot løsepengevirus og kryptomining.

Tør du la være å sikre dine data?

Tom er rammet av hackerangrep. Tørr du la være å sikre dine data med backup?

Det blir stadig mer og mer vanlig å høre om større firma som blir rammet av hackerangrep og løsepengevirus. Sist ut er et spansk sikkerhetsselskap ved navn Prosegur. Uten en god backupløsning kan du være ille ute i en slik situasjon. For mange er kanskje det viktigste at det i det hele tatt er mulig å gjenopprette data. Rask gjenoppretting slik at du er tilbake i normal drift så raskt som mulig betyr mye for å minimere tapet forbundet med angrepet.

Beskyttelse mot løsepengevirus

I tilfellet til Prosegur ville sannsynligvis Acronis backup stoppet angrepet, men det er ikke mulig å fastslå sikkert. En test av Acronis og andre tilsvarende løsninger med slik beskyttelse viser tydelig at Acronis ligger på topp i forsvar mot løsepengevirus.

Acronis backup med beskyttelse mot løsepengevirus

Interessante relaterte fakta

  • 93% av alle firma som opplever en katastrofe relatert til data uten en plan for å komme tilbake til normal drift forsvinner innen ett år
  • 96% av alle firma med backup og plan for å komme tilbake til normal drift overlever et angrep med løsepengevirus
  • Mer enn 50% av alle firma opplever nedetid som varer mer enn 1 arbeidsdag i løpet av 5 år
  • I snitt koster det 100 000 dollar for ett firma per angrep med løsepengevirus å komme tilbake i normal drift, samt kostnad for tapt arbeidstid (kilde: CNN)

Velg selv hvor backup lagres

Med vår backupløsning kan du lagre backup både lokalt og/eller i vårt datasenter. Vi anbefaler at du lagrer både lokalt og i vårt datasenter, men dette bestemmer du selv ut i fra dine behov. Skal du lagre backup lokalt må dette lagres på din egen hardware og det krever at du har utstyret koblet til din enhet eller nettverk.

Backup med mange bruksområder

Foruten at løsningen er brukervennlig, beskytter og har en god ytelse er det også mange andre fordeler. Du kan for eksempel gjenopprette til en enhet med helt forskjellig hardware (gjelder ikke Mac) uten problemer. Noe som er nyttig om du må ta i bruk en helt ny maskin. Det er også mulig å gjenopprette virtuell server til bare metal server eller til skyløsninger som Azure mm. og omvendt. Dette kan være nyttig om du ønsker å bytte leverandør eller opp-/nedgradere hardware.

Prøv gratis i 30 dager

Alle kan bestille 30 dagers gratis prøve av løsningen hvor du kan teste løsningen til det fulle og se at den fungerer som ønsket. Ønsker du ikke å benytte løsningen kan den enkelt kanselleres og den vil da slettes ved utløp uten at det koster deg noe. Du kan med andre ord trygt teste løsningen før du velger å gå for den, samt du vil få e-post om hva du kan forvente å bli fakturert før prøvetiden utløper.

Vi håper løsningen faller like godt i smak for dere som for oss 🙂 Gi oss gjerne tilbakemeldinger når dere har fått testet backupløsningen.

cPanel Versjon 84
Skrevet av: Simon A. Skaar

Kraftigere forbedringer til AutoSSL, PHP 7.3 på servernivå og oppusset grensesnitt for webmail er noen av nyhetene i denne versjonen

Hengelås Ikon

Fra denne versjonen vil AutoSSL bli kjappere utstedt da valideringen kjøres for alle DNS-postene samtidig, det blir også kjørt validering umiddelbart når man oppretter eller endrer DNS-poster. Før dette ble kun en og en post validert, noe som resulterte i tregere validering.

PHP Logo

cPanel kjører nå på PHP 7.3 på servernivå (fra vår side), dette gir raskere og tryggere opplevelse når man er inne i cPanel og utfører endringer.

PowerDNS Logo

PowerDNS og DNSSEC sørger nå for å forhindre angrep via DNS (spoofing, Man-in-the-Middle Attacks). Dette ble informert om i oktober på cPanels blogg. Før dette ble bind benyttet, denne blir nå faset bort og byttet ut med PDNS DNSSEC og PowerDNS.

E-post ikon

I webmail er det nå kommet flere valg for brukerene hvor hver bruker kan administrere alt fra innboksen til kontaktinformasjon og spamfilter for sin egen konto. Det er også lettere å hente ut informasjon for å sette opp kontoen på ulike enheter og e-postapplikasjoner.

Varselikon

Error-log viser nå de 300 siste linjene for suexec_log og error_log
Her får du nå informasjon fra rotmappen og suexec_log filen som har feilmeldinger relatert til kontoen din. Verdt å sjekke når du er inne i cPanel neste gang.

Denne versjonen er allerede lagt inn på de fleste serverene og funksjonene er klare til å benyttes.

Tjen penger på nettsiden din med Google AdSense
Skrevet av: Simon A. Skaar

Om du driver din egen blogg, nyhetsside eller annen type nettside som får inn trafikk kan du fort tjene inn noen kroner på å vise relevante annonser for dine besøkende. Vi anbefaler i dette tilfellet Google AdSense for å komme i gang.

For ikke så lang tid siden så lanserte Google «AdSense Auto Ads», dette er tjenesten vi anbefaler i denne artikkelen.

Med Auto Ads bestemmer Google sine algoritmer hva dine besøkende skal se, hvor annonsene skal plasseres og lignende. Du kan så klart bestemme nivået av hvor mye av siden din som skal dekkes og hva slags annonser du føler bør kjøres.

Google Auto Ads - Eksempel
Eksempel på hvordan opplæringsprosessen til AI-en til Google vil vise annonsene inntil den har funnet den beste måten.

Fordelene med Auto Ads er blant annet at det er en maskinlæringsprosess som lærer seg hva dine besøkende liker og ikke liker. Etter en stund vil den optimalisere seg selv og vise annonsene på nettsiden din der de bør være for å gi den beste brukeropplevelsen balansert med en god inntekt for deg som eier av siden.

Annonsene flytter seg rundt om kring og legger seg gjerne mellom tekst, innlegg eller blokker du måtte ha på nettsiden.
Det er enkelt å administrere. Du legger kun inn en kode i header-taggen på nettsiden og gjør eventuelle endringer i Google Ads kontrollpanelet ditt.

Vignette ads for Auto AdSense

Det er flere varianter av annonser du kan vise på nettsiden din, «Overlay ads» kan man gjerne være forsiktig med å benytte da de vil vise fremfor nettsiden din (Vignette ad vil poppe opp forran hele mobilskjermen).

Dette er så klart noe du kan eksperimentere med for å se. For maksimal profitt er det best å ha på alt men tenk også på brukerene dine før du bestemmer deg.

Hvordan setter jeg dette opp på nettsiden min?


Uavhengig av hvordan nettsiden din er må du sette opp en Google AdSense-konto (krever en Google-konto)
Du kan registrere deg her.

Google AdSense Logo

Når du har fått åpnet/godkjent din AdSense-konto kan du logge inn på kontoen din, klikke på «Ads», her vil det dukke opp en meny med «Auto ads», klikk på «Get Started» og sett opp domenet du har nettsiden din på.

Når dette er lagt inn får du en kode som du må legge inn i header på nettsiden din, har du Nettsidebygger fra oss legges den inn via «Innstillinger -> SEO Alternativer -> Sporingskode. Skal da limes inn i feltet og sett inn i «HEAD».

How to add the script code for Auto Ads

For WordPress anbefaler vi enten å legge det inn manuelt (noe som krever litt kunnskap). Eventuelt via utvidelse som Header and Footer Scripts eller relevante utvidelser.

For andre CMS gjelder det uansett å få den lagt inn i HEAD-taggen på nettsiden din.

Med en gang dette er publisert vil Google kjøre en godkjennelsesprosess som kan ta alt fra en dag til en uke. Ved godkjennelse vil annonsene automatisk starte på kriteriene du har satt i kontrollpanelet.

Første utbetaling skjer når du når 600 norske kroner, du vil da få mulighet til å legge inn og verifisere din bankkonto.


Har du ikke nettside enda? Hos oss får du webhotell fra 15,- per måned og kan starte umiddelbart etter bestilling.

Mer diskplass og økt pris for webhotell
Skrevet av: Jon Eivind Malde

27. juni sjokkerte cPanel hele webhotellbransjen da de mangedoblet prisen for programvaren med øyeblikkelig virkning uten noen form for kommunikasjon med sine partnere. cPanel er kontrollpanelet vi benytter for våre webhotell og er grunnmur for tjenesten vi leverer.

Økt pris for cPanel

Over natten er våre priser blitt ca. 7 ganger dyrere. Bransjen har vært i opprør siden endringen og cPanel har fått mye kjeft fra sinte partnere i alle kanaler. Et raskt søk på nettet vil vise mange «fargerike» tilbakemeldinger.

cPanel - Tom vurderer prisendringene

Vi har selv gitt beskjed til cPanel om det vi mener er useriøs forretningspraksis. Dessverre lytter ikke cPanel til sine partnere og vi blir tvunget til å enten akseptere endringen eller å finne alternative løsninger for å kunne fortsette å levere stabile og gode tjenester til våre kunder.

Våre tanker

cPanel lover at prisendringen skal resultere i enda bedre produkt for deg, men en så radikal prisendring er tung å svelge når produktet i utgangspunktet ikke var lavt priset. Vi har vurdert andre løsninger, men det finnes per dags dato dessverre ikke løsninger som er gode eller stabile nok sammenlignet med cPanel. Vi kan også utvikle egen løsning, men det vil ta mye tid, noe vi ikke har ettersom endringen er umiddelbar.

Vi tror du som kunde først og fremst er opptatt av stabil og sikker drift. Med det som utgangspunkt har vi i første omgang ikke annet valg enn å fortsatt tilby webhotell med cPanel. Vi ønsker imidlertid å tilby det som er best for våre kunder til enhver tid til mest mulig konkurransedyktige priser. Du kan med andre ord være sikker på at vi ikke vil stoppe å vurdere alternativer. Vår lojalitet til cPanel er radert og cPanel må levere på sine løfter for at vi ikke skal foreta endringer.

Økt pris og økt diskplass

På grunn av økningen har vi sett oss nødt til å øke prisen for følgende webhotell:

WebhotellGammel prisNy pris
Pro Medium49,-59,-
Pro Premium99,-119,-

Prisen vil tre i kraft fra 15.09 for alle kunder. Du har med andre ord muligheten til å bestille nye webhotell eller oppgradere før denne datoen til gammel pris.

Samtidig som vi øker prisen ønsker vi også å forbedre tilbudet så vi øker samtidig diskplass:

WebhotellFør
Pro Medium15GB30GB
Pro Premium30GB100GB

Alle kunder har allerede fått nye grenser for diskplass på sine webhotell.

Tom er glad for mer diskplass

Oppsummering

Denne endringen var ikke planlagt, men vi håper på forståelse for hvorfor vi måtte foreta endringen. Samtidig håper vi økt diskplass vil være et lite plaster på såret når vi først gjør endringen.

cPanel versjon 82
Skrevet av: Morten Malde

Mindre nyheter i denne versjonen i forhold til tidligere versjoner.

Apache Solr versjon oppgradert fra 6 til 8

En del endringer fra disse versjonene som vil gjøre indeksering og søking av epost raskere og bedre enn tidligere.

SSL/TLS status for hoveddomene

Under «General Information» når en er innlogget i cPanel vil det vise status hvis det mangler gyldig SSL/TLS sertifikat for hoveddomenet.

Viser om hoveddomenet har gyldig SSL sertifikat

Et gyldig sertifikat vil se slik ut (har du EV-sertifikat vil det også vise)

Slik vil et gyldig sertifikat vise i cPanel

cPanel / WHM hastighets forbedringer

Oppdateringer og oppgraderinger til nye versjoner er betydelig forbedret som vil korte ned vedlikeholds tiden på våre servere om natten.

Se offisiell lanseringslogg hos cPanel her.