Vi har benyttet R1soft backup som backupløsning for samtlige av våre tjenester siden 2007. Løsningen fungerte bra i starten og det var lovet mye som skulle komme i form av ekstra funksjonalitet til våre kunder. Dette så vi dessverre aldri noe til selv om vi til stadighet ble lovet bot og bedring når vi ga beskjed.
I tillegg til at produktet ikke har utviklet seg nevneverdig over årene har vi også opplevd stadig flere feil med løsningen. Feil kan skje selv den beste, men for oss ble mengden større enn hva vi anså som akseptabelt. Når vi behøver gjenoppretting av backup teller hvert sekund for å oppnå normal drift.
Valg av ny backupløsning
Vi har det siste året testet mange backupløsninger for å finne den som gir best brukeropplevelse og funksjonalitet for våre kunder. Samtidig har det også vært viktig at ytelsen måtte være minst like bra som før. Acronis sin backupløsning skilte seg vesentlig ut og ble det naturlige valget, selv om løsningen er 3 ganger så dyr for oss som vår gamle løsning – noe du som kunde ikke vil måtte betale mer for. Det er noe som heter «Man får hva man betaler for…» og det ser ut til å stemme bra i dette tilfellet 🙂


Acronis leverer løsninger til mer enn 5 millioner sluttbrukere og 500 000 bedrifter i mer en 150 land over hele verden. De har vunnet en rekke priser for sine produkter siden oppstart i 2003.
Her er noen av fordelene i forhold til gammel løsning:
- Raskere gjenoppretting fra backup (testing var opptil 10 ganger raskere)
- Det er nå mulig å gjenopprette e-postadresser, videresendinger mm. (som da også settes korrekt opp på serveren)
- Imunify360 (sikkerhetsprogramvare på våre webhotell) vil automatisk erstatte filer som blir infisert av skadevare fra backup dersom det finnes uinfisert fil der
- Ved innlogging via cPanel slipper du å måtte oppgi brukernavn og passord slik du av og til måtte før
- Bedre logging slik at du kan se hva som er gjenopprettet og når det er gjort
- Generelt mindre feil under gjenoppretting
Overgangsinformasjon
Fra og med 15. april vil samtlige webhotell være dekket av Acronis backup. Dessverre vil det i overgangen være mindre backuppunkter tilgjengelige via cPanel. Dersom du behøver eldre backup må du ta kontakt med support slik at vi kan gjenopprette dette for deg i denne perioden. Dette er ikke ideelt for verken deg som kunde eller oss, men vi håper på forståelse for dette med tanke på fordelene overgangen medfører. Vi beklager på forhånd for ulempene det medfører for kunder som ønsker å gjenopprette fra eldre backup.
Overgangen til Acronis vil også gjøre det mulig for oss å tilby deg flere løsninger relatert til backup og annet. Dette vil vi publisere mer informasjon om ettersom det lanseres.
Vår nye guide for gjenoppretting av backup:
Guide for gjenoppretting av backup fra Acronis
Har du spørsmål eller kommentarer? Da vil vi gjerne høre fra deg 🙂
Har nå prøvd denne. Enklere enn noen gang, dere blir bare bedre og bedre!