SEO Konsulent Analogi

Hva gjør en SEO-konsulent?
Skrevet av: Simon A. Skaar

Nettbedrifter er fremtiden, tror du kanskje? Det kan så være, men fremgangsmåten for å få best resultat med nettsalg har mye til felles med gammeldags landbruk. I likhet med agronomen jobber en SEO-konsulent med å gjøre dine avlinger så store som mulig. Fremtiden er meget mulig basert på netthandel, men strengt tatt er ikke vi tastetrykkere noe annet enn en gjeng med glorifiserte digitalbønder.

«SEO er en metode for å bli best sett på nett», har du kanskje hørt. Men så enkelt er det faktisk ikke. SEO er nemlig ikke én enkelt metode. Det er en låve full av forskjellige verktøy som sammen får ditt nettsted til å spire og gro.

SEO har blitt et så stort fag i dag at ingen blir eksperter på hele fagfeltet. Slik som landbruk er delt inn i jordbruk, skogbruk og husdyrhold, deler gjerne SEO-byråene oppgavene inn i «on-page SEO», «off-page SEO» og «teknisk SEO». Det finnes altså tre kategorier, og hver av disse omfatter hundrevis av teknikker for rangering. En SEO-konsulent benytter seg av disse teknikkene når han hjelper deg med å implementere gode strategier for digital markedsføring.

Men hva er SEO egentlig?

SEO kommer fra den engelske frasen «Search Engine Optimization». På norsk kaller vi dette for søkemotoroptimalisering. Kort sagt er SEO et sett med teknikker for å rangere nettsider i søkemotorer i forhold til de søkeord potensielle kunder benytter i sine søk.

God rangering gir økt trafikk inn til nettstedet. Mer trafikk gir flere sjanser til å skape salg og øke omsetningen. Det som gjør SEO utfordrende, er at retningslinjene for god søkemotoroptimalisering er i konstant endring. Grunnen til dette er at søkemotorer – som Google, Bing og Yahoo! – forsøker å finne frem til en perfekt formel for sine SERP (search engine results pages), eller det vi gjerne refererer til som et søk i en søkemotor. Målet er at brukerne skal finne det de er ute etter, og at innholdet de finner skal være det beste som er tilgjengelig på internett.

SEO sørger for at vekstvilkårene blir best for ditt digitale storbruk.

Alle bønder er ikke like moralske. I likhet med bønder som driver rovdrift på regnskogen i Amazonas for å få mer dyrkbar jord, har folk utnyttet SEO så lenge internett har eksistert. Sleipe selgere forsøker alltid å lure seg til topps i Google-søk ved å manipulere søkemotorenes algoritmer for rangering. Dette er noe en erfaren SEO-konsulent vet å styre sine kunder unna da uærlige taktikker blir slått hardt ned på av søkemotorer som Google.

Utnytting av SEO har resultert i at Google og andre aktører holder sine regler for rangering hemmelig mens de leter etter den perfekte algoritmen for å avgjøre nettsteders verdi. Før noen finner opp et regelsett som ikke lar seg manipulere, men gir brukerne topp kvalitet hver gang de gjør et nettsøk, vil god SEO være avhengig av å alltid holde seg oppdatert på de siste endringene i søkemotorenes retningslinjer. Dette er en sentral del av jobben til en SEO-konsulent.

SEO sine tre grunnpilarer

Som sagt, søkemotoroptimalisering er blitt et massivt fag. Det krever så mye arbeid å bli en SEO-ekspert at de færreste nettbedrifter har ressursene som kreves. En SEO-konsulent derimot, har gjort SEO-faget til sitt levebrød. Han lever for å holde seg oppdatert på de siste utviklingene på markedet. Slik kan han hjelpe nettsteder med å så sine frø til digital markedsføring og høste størst mulig avling i sin bransje.

Innledningsvis ble det nevnt at søkemotoroptimalisering blir delt inn i tre kategorier for å gjøre faget mer håndterlig. Enkelt sagt handler «on-page SEO» om den biten av nettstedet som er synlig for leserne. «Off-page SEO» handler om alt som skjer utenfor ditt nettsted slik som promotering på sosiale medier, gjesteblogging eller jobbing med backlinks. «Teknisk SEO» er usynlige forbedringer på nettstedet. Det kan for eksempel være å gjøre lastetiden raskere, å gjøre nettstedet mer mobilvennlig eller å sørge for at koding på nettstedet er lett forståelig for søkemotorer.

Med andre ord, søkemotoroptimalisering er for omfattende til å lære seg ved siden av å drive en nettbedrift. En viss oversikt er så klart ønskelig, men selv SEO-byråer deler opp sine team med spesialister innen hver SEO-kategori. En god SEO-konsulent vil fortelle deg hva du bør fokusere på, og ta hånd om resten for deg. For ferske nettgründere vil dette i mange tilfeller si å opprette gode rutiner for on-page SEO.

Grunnlaget for on-page SEO

Digital markedsføring handler om å skape vekst på internett. For at nettsteder skal vokse å gi god omsetning, må du stelle ditt innhold slik som bonden steller sine avlinger. Veksten hemmes om han glemmer å gjødsle åkeren. Ditt innhold er like sårbart, og risikerer å visne bort dersom du ikke sørger for å holde det ved like med jevnlig gjødsling.

De færreste bønder driver dog med alle former for landbruk. De som kan alt er enten storbønder, rådgivere eller læremestere på landbrukshøyskolen. En SEO-konsulent er læremester i søkemotoroptimalisering. Det første han ser på når din nettbedrift banker på døren, er hvor gode sjanser du har til å lykkes. Det vil si at han går nettstedet etter i sømmene for å se på forbedringsmuligheter og markedspotensial. Dette kalles en «SEO-audit».

En slik analyse av din bedrifts nettsted legger til rette for å forme en god markedsføringsstrategi. Når strategien begynner å ta form, må innhold justeres og produseres for søkemotoroptimalisering. En SEO-konsulent kan enten produsere innholdet for deg, eller kurse deg i hensiktsmessig innholdsproduksjon som tar høyde for søkemotoroptimalisering. Denne fasen dreier seg altså om on-page SEO. De følgende fire punktene er noen av de viktigste innen denne kategorien av søkemotoroptimalisering:

1. Skap kvalitet!

Det en SEO-konsulent vet med sikkerhet, er at Google styrer markedet på internett. Google sier det oftere for hvert år som går: «Kvalitet er viktigst for rangering». Google er ute etter å løfte frem de beste tekstene, filmene, bildene og podkastene som finnes på internett om alle temaer. Det er din jobb å sørge for at kvaliteten på ditt innhold er det beste som finnes i din bransje. Finn ut hva som er nyttig for dine lesere, hva som er verdifullt for din målgruppe, og hvordan du kan lage innhold som holder høyere standard enn dine konkurrenter! Slik bygger du en digital storgård med verdier som kan vise seg være innbringende i mange år fremover.

Les Googles egen manual, Page Quality Rating Guidlines, for å finne ut hva de definerer som kvalitet!

2: Vær brukervennlig!

Å bygge et nettsted som er lite brukervennlig er en fallgruve for nybegynnere, men også en veldig konkret oppgave å ta tak i for en SEO-konsulent. Et brukervennlig nettsted er oversiktlig, enkelt å navigere seg rundt på, mobilvennlig og produserer innhold som er lettlest og lett å skumlese for informasjon. Nøkkelen er å eliminere alle tenkelige irritasjonsmomenter. Nettstedet må fungere på alle slags plattformer og enheter; det må være forståelig for alle, og det bør legge opp til enkel og direkte kommunikasjon mellom nettsted og brukere.

Om du mislykkes med en eller flere av disse punktene, vil leserne bruke kortere tid på siden. Dette tolker Google som et tegn på at nettsidene dine bør rangeres lavere.

På samme måte blir grobunnen dårlig og kornkvaliteten lavere om bonden aldri harver jorda. Få folkeslag er mer glad i brød enn nordmenn, og vi setter stort krav til kvalitet. Ingen bakere tar snarveier og kjøper billig korn til sin bakst. På internett er leserne like skeptiske. Et nettsted som er «tungt fordøyelig», vil sende leserne på dør fortere enn du aner.

3: Bruk nøkkelord!

Google har lenge forsøkt å nedtone viktigheten av nøkkelord, men enhver SEO-konsulent vet at dette fremdeles har mye å si for rangering. Nøkkelord, eller nøkkelfraser, er sentrale ord i tekster som forteller søkemotorer hva innholdet dreier seg om. Dette er viktig å være bevisst på fordi nøkkelordene avgjør hvilke konkurrenter som tekstene skal rangeres i forhold til.

Teorien er ganske enkel. Men metoden kan by på utfordringer. En erfaren SEO-konsulent som jobber med on-page SEO, vil starte med å identifisere din målgruppe og dine argeste konkurrenter. Deretter vil han finne sentrale nøkkelord for begge disse gruppene, for så å lage en slagplan. Slik skriver han tekster som er rettet mot spesifikke lesere med spesifikke behov. I tillegg formes tekstene slik at de skal ha størst mulighet for å rangere høyere enn konkurrerende innhold på internett.

Se på SEO-konsulenten som din digitale agronom. Han vurderer dine forutsetninger, konkurransenivået og kundepotensialet. Slik utpeker han dine mest lovende satsningsområder, og finner ut hvilke nøkkelverdier du bør finslipe for å vinne over andre digitalbønder innen samme spesialfelt som deg selv.

4: Husk verdien av lenker!

En SEO-konsulent slutter aldri helt å tenke på lenker inn til internettsider han forsøker å rangere i søkemotorene. For enkelhets skyld skal vi bare nevne at det er forskjell på lenker som går rundt på ditt eget nettsted, lenker som går ut til andre nettsteder, og lenker som kommer fra andre nettsteder til deg. Av disse tre typene er det lenker som kommer fra andre nettsteder som har størst verdi for din rangering.

En lenke til ditt nettsted fra et annet nettsted er det samme som et tegn på at noen liker ditt nettsted. Dette er noe en SEO-konsulent kan finne på å jobbe aktivt med å skaffe til veie. Der er nemlig slik at Google raskt får øynene opp for nettsteder som bli respektert i sin egen bransje.

Det betyr at det har mye å si hvem lenken kommer ifra. Om du får en lenke fra bloggen til morfar, blir ikke Google så imponert. Får du derimot en lenke fra Wikipedia, vil Google med en gang kikke nærmere på nettstedet ditt. Mest sannsynlig vil bedriften stige noen poeng på internett sin digitale respekt-skala, noe som gjerne kalles for bygging av autoritet.

Bonus: Autoritet

Om vi skulle tatt med et femte punkt på denne listen, ville det vært hensiktsmessig å forklare mer om autoritet. Dette er dog et stort tema som våre kollegaer i SEO-blogg har skrevet et godt forklarende blogginnlegg om. Vi henviser derfor til deres innlegg, og ikke minst til bloggen deres som er proppfull av gode SEO-tips.

Konklusjon

Dette har vært en overfladisk og grunnleggende innføring i søkemotoroptimalisering og de viktigste oppgavene til en on-page SEO-konsulent. Således har du fått en oversikt over hvordan SEO brukes for å styrke bedrifter på nett, og en liste over de viktigste kravene som stilles til nettsteder når det kommer til on-page SEO:

Fem on-page SEO-krav som gjør ditt nettsted konkurransedyktig!

  • Kvalitet gjør deg verdifull
  • Brukervennlighet gjør deg godt likt
  • Nøkkelord gjør deg tilgjengelig
  • Lenker gir deg godt rykte
  • Autoritet gir deg respekt

Kilder

Ahrefs: SEO Basics

Search Engine Land: What is SEO/Search Engine Optimization?

Moz: On-page SEO

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Del dette innlegget