Hvordan lage nettside?
Skrevet av: Isabelle

Når man vil lage nettside kan det være vanskelig å vite hva man trenger og hvordan man skal komme i gang. Denne artikkelen forteller deg alt du behøver å vite for å lage nettside og hvordan du sørger for at nettsiden blir den beste versjonen av seg selv. Enten det er en nettside for bedriften din, for hobbyen din eller en blogg.

Hva trenger jeg?

Domene

Det første du behøver er et domene. Dette er navnet på selve nettsiden, adressen man skriver i toppen av nettleseren eller søker etter. En bedrift har som regel firmanavnet som domene, for eksempel proisp.no. Er det en blogg har man gjerne fullt navn eller sitt «blogg navn».

Når du har bestemt deg for hvilket domene du vil kjøpe må du velge en TLD. Dette er det som kommer bak domenet. For eksempel .com, .no eller .org. Henvender du deg til Norge og norske forbrukere bør du velge .no mens for engelsk språklige og/eller internasjonalt vil det være naturlig med .com. Man kan også kjøpe TLD’er som skiller seg ut og som kan fungere godt sammen med domene. Hva med oslo.by, kakeprat.blog eller bradpitt.actor.

(Dersom bedriften du lager nettside for ikke er registrert i Brønnøysund registrene anbefales det å gjøre dette ETTER du har bestilt domenenavn.)

Webhotell

Når du skal lage nettside må den lagres et sted. Dette kaller vi et webhotell, som vil sørge for lagring av både nettside og epost. I tillegg til webhotell er det også mulig å benytte virtuelle og dedikerte servere. Disse krever mye kunnskap når det gjelder oppsett og drift sammenlignet med webhotell. Webhotell er derfor det enkleste og rimeligste alternativet.

Det finnes flere typer webhotell i forhold til lagringsplass. De aller fleste nettsteder vil klare seg med 1 GB eller 15 GB som du får med Pro Start eller Pro Medium, men dersom nettstedet krever ekstra høy ytelse og stabilitet er Pro Premium eller Enterprise det beste alternativet.

Du kan opprette eposter tilhørende domenet ditt som for eksempel ola@dittdomene.net. Alle webhotell hos PRO ISP blir daglig tatt backup av. Som kunde har man tilgang 24/7 til backup 30 dager bakover i tid.

Platform

Etter du har skaffet deg domene og webhotell må du velge hvilket verktøy du skal bruke for å skape nettsiden din. Mange av våre kunder benytter WordPress og Joomla. Begge disse kan man enkelt installere på webhotellet via kontrollpanelet du får tilgang til.

Et enkelt og bra alternativ er nettsidebyggeren. Dette verktøyet gjør det enkelt å lage profesjonelle nettsider uten at du behøver noe teknisk kunnskap. Du velger design, setter inn tekst og bilder (har du ikke egne bilder kan du benytte bildebanken i verktøyet) for å deretter publisere nettsiden. Fordelen med nettsidebyggeren er at du unngår sikkerhetsrisikoen som WordPress og Joomla innehar om man glemmer å oppdatere utvidelser og selve programvaren.

Videoen nedenfor viser hvordan du lager nettside med nettsidebyggeren (prøv GRATIS i 30 dager).

Hva skal nettsiden inneholde?

Nå som du har både domene, webhotell og plattform på plass bør du tenke gjennom hva nettsiden skal inneholde. Besvar disse spørsmålene:

– Hvem er jeg og hva tilbyr jeg?
– Hvem skal besøke nettsiden min?
– Hvordan vil de finne nettsiden min?
– Hva slags spørsmål vil de som besøker nettsiden min ha?
– Hvilke handlinger skal de besøkende utføre?

Svarene på disse spørsmålene vil gi deg viktig informasjon for å skape og tilpasse nettsiden til målgruppen din. Desto mer kunnskap du har om kundene dine, desto bedre kan du strukturere nettsiden for å lede besøkende dit du ønsker dem. Enten det er kjøp av ett produkt eller en tjeneste, deltakelse på et arrangement eller at de skal ta kontakt med deg for videre oppfølging.

Hvor ofte må jeg oppdatere?

Når det gjelder selvet innholdet bør du tenke på nettsiden som en levende organisme som må oppdateres og fornyes jevnlig for å være interessant. Ikke la besøkende se gammel eller utdatert informasjon på nettsiden. Dette ødelegger for troverdigheten din og kan forårsake at du mister besøkende. Enten det er linker som ikke fungerer lenger, gamle epostadresser eller annen utdatert informasjon. Sørg for at alt er oppdatert til enhver tid. Når du lager innhold bør det være uten «utløpsdato» når det er mulig. Uttrykk som «forrige måned» eller «forrige uke» bør unngås da det gjør innholdet gammelt etter kort tid.

lage nettside

For en nettside som selger produkter, bør nettsiden behandles som man ville gjort med en fysisk butikk. Tenk på vareplassering, vis frem nyheter og gi inspirasjon til besøkende.  Det samme gjelder for nettsider som selger fysiske eller virtuelle tjenester, skap innhold som du mener inspirerer og interesserer dine besøkere.

Når det gjelder den tekniske delen av vedlikeholdet avhenger det av hvilken plattform du benytter. For WordPress og Joomla må du jevnlig oppdatere selve plattformen og eventuelle utvidelser du har installert for å unngå misbruk/hacking av nettsiden din.

Dersom du vil unngå teknisk vedlikehold kan vi anbefale å bruke nettsidebyggeren vår. Den er 100 % vedlikeholdsfri!

Gode tips

  • Keep it short and simple

De som besøker nettsiden skal raskt skal finne ut om den inneholder det de søker etter. Det tar kun 10 sekunder før en besøkende har vurdert nettsiden din og velger om de skal bli eller forlate den. Navigasjonen bør derfor være enkel og tydelig slik at det er enkelt å finne frem på nettsiden din.

Hver side bør ikke være lengre enn nødvendig men samtidig inneholde nok informasjon og detaljer. Overskrifter, avsnitt og riktig avstand mellom setninger vil gjøre teksten din lett å lese og oppfatte. Anbefalt størrelse for tekst er 16 px (minst) mens en linje med tekst ikke bør være lengre enn 50-60 tegn.

  • Responsiv design er avgjørende

Bruk av mobil er en del av hverdagen og det er derfor avgjørende å ha en nettside som er mobilvennlig. Med responsiv design vil nettsiden din se bra ut på alle typer enheter (mobil, nettbrett og desktop) og samtidig også være brukervennlig. Bruker du nettsidebyggeren sørger denne for at nettsiden din har responsiv design.

lage nettside

  • Nettsiden må laste kjapt

Trafikken til nettsiden din påvirkes i stor grad av hastighet og lastetid. Vi ønsker å beholde besøkende på nettsiden så lenge som mulig. Oppleves lastetiden for lang øker risikoen for at de forlater nettsiden. Det finnes flere tiltak du kan utføre for å øke hastigheten for din nettside. Bruk av cache, komprimering av innhold og optimalisering av bilder vil utgjøre stor forskjell blant annet. Se hvordan du tester hastigheten og gjør nødvendige tiltak i  «7 tips for raskere nettside og lavere lastetid».

  • SEO gjør nettsiden din synlig

SEO står for «Search Engine Optimization» (Søkemotoroptimalisering) og er ett av de viktigste tiltakene du gjør for å skape trafikk til din nettside. Fokus på SEO kan bidra til at nettsiden vil være mer synlig i søkemotorer. Les mer om SEO «SEO – hva skal jeg med det?»

  • Gjør det enkelt å ta kontakt

Vis dine besøkende hvor enkelt det er å komme i kontakt med deg. Ha synlige linker til alle dine sosiale medier tilgjengelig på alle sider. Du kan gjerne benytte ett kontaktskjema på nettsiden din men ikke la det være lengre unna enn ett klikk. Husk å benytte captcha (test for å finne ut om brukeren er datamaskin eller menneske) for å forhindre spamming.

Oppsummering

For å lage en nettside behøver du domene, webhotell og en plattform. Når dette er på plass, må du skape en struktur sammen med innholdet ditt som gjør at besøkende utfører den handlingen du ønsker. Nettsiden må jevnlig oppdateres, både innholdsmessig og teknisk. Dersom du ønsker en løsning uten teknisk vedlikehold anbefaler vi å bruke nettsidebyggeren.

Kilder:
https://www.nngroup.com/articles/how-long-do-users-stay-on-web-pages/

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *