Hvordan starte nettbutikk
Skrevet av: Simon A. Skaar

Enten du selger produkter eller tjenester er det å viktig å være tilgjengelig på nett. Det finnes flere løsninger for å opprette nettbutikk, både for nybegynnere og mer erfarne brukere. I denne artikkelen tar vi for oss hvordan du går frem for å starte nettbutikk.

  • Sikre deg domener og brukernavn
  • Lag landingsside
  • SEO
  • Valg av løsning

Sikre deg domener og brukernavn

Det første du bør gjøre er å reservere de domene du ønsker å bruke for nettbutikken. Avhengig av hvilket marked du henvender deg til vil du gjerne behøve både .no, .com, .se og .dk for eksempel. Dersom nettbutikken har et navn med æ, ø eller å bør du ha alle varianter med ae, o og a/aa i tillegg slik at du er sikker på at dine kunder finner deg.

Utenom å sikre navnet på nettbutikken hos Brønnøysund og domeneleverandør bør du sikre deg navnet på sosiale medier. Salg foregår på nettsiden din mens mye av markedsføringen foregår via sosiale medier.

starte nettbutikk sosiale medier

Hvorvidt du bør bruke andre sosiale medier som Instagram, Pinterest og SnapChat avhenger om brukerne av disse mediene er i målgruppen din. Dersom du har planer om å vise produktvideoer bør du absolutt også få deg en YouTube-bruker. Det er viktig å opprette disse kontoene så kjapt som mulig for å sikre deg brukernavnet du ønsker.

Ikke overdriv. Vet du at du ikke klarer å vedlikeholde så mange kontoer så hold deg til kun Facebook. Det er viktigere at profilen blir oppdatert jevnlig med nye innlegg og henvendelser får svar raskt enn det at man er i så mange kanaler som mulig.

Lag landingsside

Når du har sikret deg domene(ne) du ønsker bør du få ut innhold på nettsiden. Det er viktig å begynne å bygge merkevaren din samtidig og la søkeroboter som Google begynne å finne deg. I påvente av nettbutikken skal bli klar bør du legge ut en landingsside. Denne siden gir besøkende muligheten for å melde seg på fremtidige nyhetsbrev. Slik begynner du å sanke inn potensielle kunder, før lansering til og med.

Alle webhotell (og domeneparkeringer) hos PRO ISP har mulighet for å opprette en gratis 1-side nettside hvor du kan sette opp en landingsside. Nedenfor ser du en enkel landingsside hvor besøkende kan legge igjen sin epost. Det tok ca. 5 minutter å sette opp siden.

starte nettbutikk eksempel

 

Gjør nettbutikken synlig for Google

For at nettsiden din skal være synlig for Google bør du optimalisere både nettsiden og nettbutikken din. Dette kalles SEO – «search engine optimization» eller søkemotoroptimalisering på godt norsk. Du bør gjøre det så enkelt som mulig for søkemotorer å koble siden din med potensielle kunder.

Søk på bedrifter som minner om din egen og se hvilke ord som skiller seg ut. Bruk disse når du skal optimalisere. Les mer om SEO: «SEO – hva skal jeg med det?».

 

Valg av løsning

Det finnes løsninger for å starte nettbutikk for alle typer brukere, uansett om du er helt ny i IT-verdenen eller har jobbet i tiår med nettsider og nettbutikker. Vi tar for oss noen av de største løsningen som er tilgjengelig på markedet og hvilke løsninger som passer for hvem. Alle alternativene kan brukes på våre webhotell og de fleste installeres enkelt med kun ett par klikk.

  • Nettsidebyggeren

    Dersom du er relativt ny når det gjelder nettsider vil vi anbefale å bruke PRO ISP sin nye nettsidebygger som inkluderer moduler for nettbutikk. Det finnes to ulike løsninger inn nettsidebyggeren, en veldig enkel og en mer avansert som kobles opp mot «Ecwid».

    I den enkle modulen vil du kunne administrere kategorier, produkter og frakt. Denne modulen gjør det også mulig å bruke PayPal som betalingsløsning. Modulen gjør det enkelt å få opp nettbutikken på noen få timer.

    Den mer avanserte modulen kobles opp mot Ecwid og vil gi mulighet for at nettbutikken kan ta imot bestillinger på få minutter. Design og oppsett gjør du via nettsidebyggeren mens administrering av produkter og bestillinger gjøres via Ecwid sine nettsider. Du kan koble Facebook siden til Ecwid slik at nettbutikken blir tilgjengelig via Facebook. OBS: Man får kun 10 produkter i gratisversjonen til Ecwid, om du har flere produkter enn dette kommer det ekstra kostnader fra deres side (se her).

    Nettsidebyggeren sørger for at du får en komplett webløsning uten behov for kunnskap eller vedlikehold da vi tar av oss all sikkerhet relatert til løsningen. Du kan teste nettsidebyggeren GRATIS i 30 dager.

    Eksempel på nettbutikk: https://dinbutikk.shop/

 

  • WooCommerce

    WooCommerce er i bunn og grunn en kraftig nettbutikkløsning pakket inn som en utvidelse til WordPress. 28% av alle nettbutikker verden over benytter seg av WooCommerce. Inkludert i løsningen finnes det mulighet for å bruke både PayPal, faktura, registrering av merverdi og opptil flere fraktmetoder som du selv enkelt setter opp. WooCommerce kan enkelt utvides med flere betalingsløsninger, frakt, rapportering og optimalisering. Alle utvidelsene henter du fra WordPress sitt bibliotek for utvidelser. Løsningen kan brukes av alle, både nybegynnere og erfarne brukere. Du kan lese mer om oppsett og bruk av WooCommerce i: «WooCommerce – Start nettbutikk på 1-2-3».

    starte nettbutikk woocommerce

  • Magento

    Magento har vært på markedet i flere år og er anbefalt for større bedrifter med egne utviklere og mye erfaring. Magento kan med ett par klikk settes opp på webhotell hos PRO ISP via cPanel. Med Magento får man tilgang til ett stort utvalg av tunge funksjoner. Installasjonen støtter omtrent alle krav man måtte ha, har god rapporteringsfunksjon og ett helt ok grensesnitt som gjerne tar litt tid å bli kjent med. Det meste du måtte ha installert som utvidelser i andre løsninger er allerede innebygd i Magento. Du får tilgang til å lage nyhetsbrev, full oversikt over alle salg og besøkende samt mulighet for å sette opp merverdi og fraktmuligheter. Butikken er laget for salg av fysiske varer, men kan også brukes for å selge tjenester. Vi har også egne Enterprise webhotell spesielt beregnet for Magento for å gi raske sidevisninger siden Magento ofte krever en del ekstra ressurser sammenlignet med andre løsninger.

    starte nettbutikk magento

    Magento krever generelt mer ressurser så du må ofte gå for et kraftigere webhotell enn de andre nettbutikkene, og vi anbefaler da spesielt Enterprise webhotell som har LiteMage for ekstrem ytelse.

  • Prestashop

    Denne løsningen for nettbutikk ble startet i 2005 og er en av verdens mest populære løsninger for nettbutikk. Over 250 000 nettsider i aktiv drift benytter Prestashop. Prestashop kan også installeres rett fra cPanel med ett par klikk og er beregnet for både små og store selskap. Med over 300 innebygde funksjoner er du dekket med det meste du trenger for å åpne en nettbutikk. Tema bør du kjøpe utenom da det som følger med kan være for enkelt og kjedelig for de fleste.

    starte nettbutikk prestashop

Oppsummering

Vi anbefaler å teste de forskjellige systemene for å se hva som fungerer best for deg. Avhengig av hvilke behov du har vil det være stor forskjell i pris.

I WooCommerce får du de fleste utvidelsene du måtte trenge (for eksempel Stripe som betalingsløsning), men mange av disse tilbyr også premiumversjoner. For PrestaShop og Magento kan kostnadene fort øke for å få de funksjonene du behøver. Magento krever generelt mer ressurser så du må ofte gå for et kraftigere webhotell enn de andre nettbutikkene, og vi anbefaler da spesielt Enterprise webhotell som har LiteMage for ekstrem ytelse.

Vurder hvor mye salg du skal ha, hvor mange produkter og test deg frem for å finne løsningen som passer best for deg.

Kundeundersøkelse 2017 – Se resultatene!
Skrevet av: Isabelle

650 kunder har deltatt i kundeundersøkelsen 2017 og vi takker alle sammen! Resultatene av undersøkelsen er viktig informasjon for oss i forhold til utvikling og forbedring av PRO ISP. Det er opp til kundene å avgjøre hva vi gjør bra og hva vi kan gjøre bedre.

 

«Hvorfor velger du PRO ISP?»

Det å vite hvorfor kunder velger oss forteller oss hvilke fordeler vi har og hvordan vi skiller oss ut. Vi har derfor spurt «Hvorfor velger du PRO ISP?» og deretter sett på hvilke ord som ble mest brukt om oss. Ordskyen nedenfor er en visuell fremstilling av ordene som gikk mest igjen av de 650 besvarelsen.

kundeundersøkelse 2017

 

«Hvordan foretrekker du å motta informasjon?»

PRO ISP har flere kanaler vi kan bruke når vi skal sende informasjon til kundene våre. Det som er viktig for oss er at vi både bruker de kanalene som kundene våre foretrekker og de kanalene som sørger for at vi når så mange som mulig.

Grafene nedenfor viser at kundene våre foretrekker å motta informasjon fra oss via epost, både når det gjelder nyheter og driftsmeldinger. Dette har ikke endret seg siden 2016 da vi fikk samme resultat på kundeundersøkelsen i fjor.

 

«Hvordan ønsker du å komme i kontakt med oss?»

Kundene våre har mulighet for å komme i kontakt med oss på flere måter. Ved å lære mer om hvilke kanaler kundene foretrekker kan vi forbedre disse og gjøre de mer tilgjengelig. Som det fremgår av grafen nedenfor er det epost og live chat som blir foretrukket fremfor telefon og Facebook. Vi fikk det samme resultatet på fjorårets undersøkelse også.

kundeundersøkelse 2017

 

Er kundene våre fornøyde med oss?

Det viktigste for oss som jobber i PRO ISP er at kundene er fornøyde med oss og produktene vi leverer. Kundeundersøkelsen inneholder derfor hvert år en rekke spørsmål som skal fortelle oss hvorvidt kundene er fornøyde både med oss, tjenestene våre og hvor enkelt det er å bestille hos oss.

kundeundersøkelse 2017

Klikk på bildet for større visning.

 

Hva synes du om PRO ISP?

Utenom kundeundersøkelsen har du mulighet for å fortelle hva du synes om oss, når som helst på Trustpilot. Her kan du se hva andre har skrevet om oss og hvordan de har vurdert oss.

kundeundersøkelse 2017

 

Oppsummering

Det å vite hvorvidt kundene våre er fornøyde er viktig for oss i PRO ISP. Oppsummert forteller kundeundersøkelsen oss at vi leverer produkter og tjenester som kundene våre er fornøyde med.

Fokumsområdene for oss fremover blir som tidligere; videreutvikle produktene våre, optimalisere kommunikasjonen mellom PRO ISP og kundene i tillegg til å fortsette å levere et høyt nivå av service!

SSL sertifikat – hvordan velge riktig?
Skrevet av: Jon Eivind Malde

De siste årene har vi sett en eksplosiv økning i etterspørselen av SSL sertifikat. Dette er kanskje forståelig med økt fokus på sikkerhet i forbindelse med at det stadig dukker opp nye tilfeller av hacking og andre typer angrep. Google og nettlesersamfunnet har også bidratt til dette med stadig strengere krav til bruk av SSL og at manglende bruk straffes ved at det vises advarsel i nettleseren. Vi får tilnærmet daglig disse spørsmålene fra våre kunder:

Hva er et SSL sertifikat?

SSL sertifikat blir brukt for å opprette sikre forbindelser på nettet slik at informasjonen som sendes mellom partene ikke kan avlyttes eller endres av andre. Kort og godt sikker kommunikasjon. Er det snakk om nettsteder så vil du se det i bruk i form av at det er en S i starten av adressen i nettleseren ved at det står https:// i stedet for kun http://.

SSL sertifikat benyttes ikke bare på web servere, men i alle typer tjenester der det er nødvendig med sikker kommunikasjon slik som e-post, FTP (FTPS) og mange andre tjenester. Det er imidlertid typisk SSL sertifikat som benyttes på nettsteder du legger merke til ettersom nettleserne tydelig viser hvorvidt det er et sikkert nettsted du befinner deg på.

SSL sertifikat har også en annen funksjon. Sertifikatene utstedes av sertifikatutstedere (CA – Certificate authority). Disse utstederne har faste regler for hva som må være oppfylt for at et sertifikat skal kunne utstedes – på samme måte som at det er regler for hvem som kan få et pass eller et førerkort for eksempel.

Det finnes per i dag 3 nivåer av SSL sertifikat og hvert nivå krever at kravene fra forrige nivå er oppfylt i tillegg til ytterligere krav. Kravene verifiserer kontroll over og eierskap av domene. Hvert nivå skal gi økt tillit for sluttbruker om at du er den du utgir deg for å være. Ettersom hvert nivå krever at mer informasjon skal verifiseres er det typisk dyrere for hvert nivå.

Nivåene er:
1. Domenevalidert (DV)
2. Organsasjonsvalidert (OV)
3. Utvidet validering (EV)

  1. Domenevalidert (DV – Domain validation)

De enkleste sertifikatene å få utstedt er domenevaliderte sertifikater. Det eneste som valideres er at du har kontroll over domenet, noe som kan gjøres via e-post, DNS og fil. Denne delen utfører vi automatisk for alle kunder som bestiller sertifikater og velger å installere dem på våre webhotell. SSL sertifikatet Basis SSL som GRATIS medfølger samtlige av våre webhotell er også av dette nivået. Disse sertifikatene tar kun noen sekunder å utstede dersom alt går som det skal.

Slik ser et DV sertifikat ut i en nettleser:

Domenevalidert SSL sertifikat i nettleser

Forskjellen på et gratis Basis SSL sertifikat og et betalt DV sertifikat er følgende:

  • Du får ikke med sidesegl som er inkludert i nesten samtlige betalte sertifikat. Du kan imidlertid legge til et sidesegl til ditt gratis Basis SSL noe rimeligere enn å kjøpe et betalt SSL sertifikat. Hvis du lurer på hvordan et sidesegl ser ut på en nettside kan du ta en kikk nederst på proisp.no. Dersom du klikker på ikonet vil du få mer informasjon om nettstedet og hva som er verifisert. Sidesegl benyttes for å tydelig vise at eier av nettstedet har sikret nettsiden og tydelig vise hva tredjepart har verifisert. På denne måten vil besøkende som kanskje aldri har besøkt nettsiden før, raskere etablere nok tillit til nettstedet til at de tar kontakt via kontaktskjemaet ditt eller kjøper noe i nettbutikken din. Sideseglene som medfølger sertifikatene inneholder typisk mer informasjon jo høyere nivå sertifikatet er, og typisk også jo dyrere. Vårt sidesegl er blant de med mest verifisert informasjon på markedet, samt fra verdens mest gjenkjent merke for sikkerhet på nettet.

Norton side segl

  • De betalte sertifikatene har en garanti som utsteder dekker opptil dersom utsteder har delt ut sertifikatet til svindlere og utsteder burde ha visst bedre. Sluttbruker er da dekket av garantien. Garantien er altså ment å være enda et insentiv for at besøkende skal ha tillit til nettstedet.
  • Ca. 5% av våre kunder nektes Basis SSL av sertifikatutsteder på grunn av informasjon på domenet, domenenavnet eller kontaktdata som anses som mistenkelig. I disse tilfellene kreves det en manuell gjennomgang av utsteder og da er du dessverre nødt til å kjøpe et betalt sertifikat i stedet.

2. Organisasjonsvalidert (OV – Organization validation)

Organisasjonsvaliderte SSL sertifikater må i tillegg til å domenevalideres også validere informasjon om organisasjonen/bedriften. Privatpersoner kan med andre ord ikke kjøpe disse. Kort oppsummert må det dokumenteres at organisasjonen:

  • Eksisterer
  • Eier/drifter domenet
  • Drives fra korrekt adresse
  • Kan kontaktes via offentlig tilgjengelig kontaktinformasjon

I nettleser ser adresselinjen ut nøyaktig som for DV sertifikat, men om du er mer enn gjennomsnittlig interessert kan du finne ut hvilken organisasjon og tilhørende adresse sertifikatet er utstedet til i selve sertifikatinformasjonen som vist under.

OV sertifikat i Chrome nettleser

Sideseglet for OV sertifikatene inneholder typisk litt mer informasjon (firmanavn), garantiene er noe høyere og du får kanskje noen ekstra funksjoner som skadevareskanning og PCI skanning i tillegg. Ettersom det er en del mer å verifisere for sertifikatutsteder så tar det typisk 1-2 dager fra du har bestilt til du får utstedt OV SSL sertifikater. Dette gjenspeiles naturlig nok også i pris.

3. Utvidet validering (EV – Extended validation)

EV SSL sertifikat krever mest validering av alle sertifikat før de blir utstedt. I bunn og grunn valideres mye av det samme som for OV sertifikat. Forskjellen er at færre kilder er godkjent som valideringsgrunnlag, samt sjekkene er grundigere og det kreves litt mer dokumentasjon. I forhold til OV sertifikat er det jevnt over noe mer på alle punkter. Den største og mest klare forskjellen ser du i nettleseren. Slik ser for eksempel vår adresse ut i nettleseren:

EV SSL sertifikat i Chrome nettleser

Du ser av eksempelet tydelig hvem som eier nettstedet ved at firmanavnet står ved siden av adressen.

Ettersom det er en del mer å verifisere for sertifikatutsteder så tar det typisk 2-7 dager fra du har bestilt til du får utstedt EV SSL sertifikater. Disse sertifikatene er typisk også dyrest.

Hvorfor trenger jeg SSL sertifikat?

  • Sikker kommunikasjon
    I dagens samfunn med stort fokus på både personvern og sikkerhet er det essensielt med sikker kommunikasjon for å ivareta begge deler.
  • Høyere rangering i søkeresultater
    Søkemotorer har lagt til SSL som en del av ranking algoritmen sin og det anslås at nettsteder med SSL har ca. 5% bedre resultater enn nettsteder uten.
  • Raskere lasting av nettsider
    Nettlesere har valgt å kun støtte den nye HTTP/2 protokollen ved bruk av SSL/TLS. HTTP/2 kan redusere lastetiden med 20-30%. Alle våre webhotell støtter HTTP/2, men det er først når du har et SSL sertifikat at nettsiden din benytter HTTP/2 i stedet for den eldre HTTP/1.1 protokollen.
  • Unngå advarsler i nettlesere
    Fra og med oktober i år vil nettlesere gi advarsel om at siden ikke er sikker dersom du begynner å taste inn data i et felt i et skjema og nettsiden ikke benytter SSL. Planen er til slutt å vise en slik advarsel for alle nettsider som ikke benytter SSL.
  • Øk antall konverteringer
    En konvertering er at en besøkende utfører en ønsket handling på siden din. Dette kan være å foreta et kjøpe, registrere seg eller annet. Alle betalte SSL sertifikat inneholder en rekke konvertingsfremmere som sidesegl, garanti, skadevareskanning og fremheving i søkeresultater. Disse er med på å øke tillit til nettstedet ditt samtidig som de tydelig viser at du tar sikkerhet på alvor.
  • Firmanavn synlig i nettleser
    EV SSL sertifikat viser tydelig hvem som eier nettstedet og at det er verifisert fra en sikker tredjepart. Det er et tydelig tegn på at du har gått igjennom den mest grundige sjekken og gir deg høyest tillit hos sluttbrukere.

Hvilket SSL sertifikat bør jeg velge?

Hvilket SSL sertifikat som passer deg kommer selvsagt an på hvilket nettsted du har og hvordan det skal brukes. Mange har gjerne flere domener og nettsteder med forskjellig bruk og behøver derfor en rekke forskjellige sertifikater.

På generell basis anbefaler vi at du tenker på hvem som er brukerne av nettsiden og hva du ønsker at brukerne skal gjøre på nettsiden. Disse spørsmålene bør du ha et svar på:

  • I hvor stor grad vil brukerne legge merke til om siden er sikret?
  • Hvor mye vil det bety for brukerne å se at du har sikret siden din?
  • Vil bruk av virkemidler for å vise at siden er sikret, eller som viser at du er den du er, øke tilliten til nettstedet ditt for disse brukerne?
  • Vil økt tillit til nettstedet øke sannsynligheten for at brukerne gjør det du ønsker?

Dersom brukerne i liten grad vil legge merke til om nettsiden er sikret, og det ikke vil ha noen økt sannsynlighet for at brukerne gjør det du ønsker, så behøver du ikke noe mer enn vårt gratis SSL sertifikat eller Start SSL (RapidSSL). Selv om det kanskje ikke betyr så mye, så vil det hvertfall ikke være negativt om du legger inn sideseglet du får med sertifikatet på nettsiden din.

Noen anbefalinger nedenfor vil være wildcard (pluss) og multi-domene sertifikater. Disse kan du lese mer om i «SSL sertifikater som dekker mer enn en adresse».

SSL anbefalinger for:

Enkelt personlig nettsted

Typisk er dette enkle blogger med personlig informasjon eller svært enkle nettsteder med få nettsider. For å unngå advarsler i fremtiden om at siden ikke er sikker er det et minimum å benytte SSL. Siden det ikke er noe behov for å øke tillit er det likevel ikke noe behov for å betale for sertifikat med mindre gratis ikke kunne utstedes til deg.

Anbefaling:

Enkelt nettsted for firma

Et lite nettsted med informasjon om firma og gjerne et kontaktskjema kan ha varierende behov for SSL. Avhengig av hvilken type kunder (relatert til IT og sikkerhet eller ikke relatert til IT som f. eks. murer og lignende) har vi ulike anbefalinger.

Anbefalinger for firma som ikke har kunder relatert til IT og sikkerhet:

Anbefalinger for firma som har kunder relatert til IT, sikkerhet, nettbutikk og lignende:

Større nettsted for firma

Et større nettsted med informasjon om firma og gjerne blogg, nettbutikk og tilsvarende.

Anbefaling:

 

Flere nettsteder for firma på flere domener

Her gjelder samme anbefalingene som over. Du bør vurdere hvert nettsted separat på samme måte som over.

Det er som regel best å bestille sertifikat for hvert enkelt nettsted, men har du god kontroll over domenene kan det lønne seg å vurdere Premium SSL multi-domene. Har du ikke behov for økt tillit anbefal/ssl-sertifikat/geotrust-true-businessid-ev-multi-domain/er vi Comodo Positive multi-domene SSL.

Dersom du ønsker sertifikat for aliasdomener på samme webhotell må du som nevnt benytte et multi-domene sertifikat for disse. Dette gjelder alle andre underdomener og domener som peker mot samme mappe på webserveren. Les mer om SSL sertifikat som dekker mer enn en adresse.

SSL sertifikat som ikke skal brukes på nettsted

SSL sertifikat som ikke skal benyttes på nettsider benyttes ofte på e-posttjenester. De brukes gjerne også på andre tjenester som FTP, API-er/apper og alle andre tjenester som krever SSL. Felles for dem alle er at samtlige kun behøver sikkerheten SSL medfører. Det er dermed ikke noe behov for bedre sertifikat enn DV sertifikater.

Ettersom du kun får benytte gratis basis SSL med våre webhotell betyr dette at du i de fleste tilfeller vil måtte kjøpe et DV sertifikat som Start SSL som dekker ett domene.

 

Har du noen spørsmål?

Vi håper denne informasjonen vil hjelpe deg å finne rett SSL sertifikat for din bruk. Skulle du fremdeles være usikker på hvilket sertifikat du bør bruke er det viktigst at du faktisk benytter SSL – ikke hvilket sertifikat du benytter.

Send oss gjerne tilbakemeldinger eller spørsmål. Er noe uklart eller om du har andre bruksområder enn det som er nevnt her er det bare å ta kontakt med oss.

Nettsidebygger – lag profesjonelle nettsider enkelt!
Skrevet av: Isabelle

Nettsidebyggeren gjør det mulig å lage profesjonelle nettsider enkelt og raskt. Den sørger for at nettsiden din ser like bra ut på mobil, nettbrett og desktop med responsiv design. Velg mellom over 400 forskjellige designmaler for å tilpasse nettsiden for ditt behov.

nettsidebygger

Passer nettsidebyggeren for meg?

Ja, Nettsidebyggeren passer for alle som ønsker å lage én nettside. Du velger design, legger inn tekst (og bilder om du ønsker) og deretter kan du publisere nettsiden din.

I tillegg til de 400 designmalene du kan benytte for å tilpasse nettsiden til ditt behov finnes det ett stort utvalg av utvidelser som du kan legge til. Du kan sette inn bildegalleri, kalender og kontaktskjema blant annet.

Hvordan komme i gang?

Avhengig av ditt behov velger du Lite eller Pro for nettsidebyggeren. Både Nettside Lite og Pro gir deg tilgang til alle designmalene mens antall utvidelser er begrenset i Nettside Lite og ubegrenset i Nettside Pro.

Etter du har bestilt (bestillingsguide) vil du finne en link til nettsidebyggeren under webhotellet ditt. Denne linken vil sende deg til kontrollpanelet slik du kan begynne å lage din nettside.

Det første du gjør er å velge en designmal. Her kan du velge mellom 400 forskjellige og disse kan sorteres etter kategori for å gjøre det enklere å finne én som passer for deg eller din bedrift.

Guiden «Hvordan bruke nettsidebyggeren» tar deg gjennom steg for steg.

nettsidebygger

Etter du har valgt design har du mulighet for å endre farger og skrifttyper. Når designet er klart kan du begynne å sette inn din egen tekst og bilder. Du kan benytte egne bilder eller velge fra det store utvalget som finnes i verktøyet. Så snart du har lagt til tekst og bilder så er du klar for å publisere nettsiden for besøkende.

nettsidebygger

Anbefalte utvidelser

Dersom du har Nettside Lite kan du legge til et begrenset utvalg utvidelser mens for Nettside Pro kan du legge til så mange du ønsker. Det finnes flere typer utvidelser å velge mellom, nedenfor er noen eksempler:

Facebookside
Har du én Facebookside som du ønsker å knytte til nettsiden din bør du benytte utvidelsen «Facebook Side». Denne kan bidra til at besøkende på nettsiden din også velger å følge deg på Facebook.

Del
Ønsker du at besøkende på nettsiden din deler innholdet kan du benytte utvidelsen «Del» som gjør deling på ulike sosiale medier enkelt.

Søk
Gi besøkende mulighet for å søke på nettsiden din. Denne utvidelsen anbefales for nettsider med større mengder innhold og spesielt for nettsider med artikler eller produkter.

Google Kalender
Viser arrangementer for dine besøkere og kan enkelt knyttes til din eksisterende Google kalender.

nettsidebygger

 

Få hjelp med din bestilling

Ønsker du hjelp med bestilling av Nettside Lite eller Nettside Pro? Ta kontakt med oss på support@proisp.no eller ring oss på 51 20 08 70 (man-fre 09-15).

Bestill nettsidebygger og kom i gang med din nettside i dag!

iOS Push Notifications
Skrevet av: Morten Malde

Serverene våre har blitt oppdatert til cPanel versjon 64. Med denne oppdateringen kom det flere nyheter og funksjoner som du kan lese om i dette innlegget. En annen nyhet som er kommet er iOS Push Notifications for epost på Apple produkter. Dette er blitt testet og er nå tilgjengelig på samtlige cPanel servere hos oss.

iOS Push Notifications

Med denne teknologien vil du kunne forbedre batterilevetiden på iOS enhetene dine og motta epost raskere.

For å starte å ta i bruk Push Notifications må du lukke epostprogrammet eller ta en restart av enheten. Se denne guiden for hvordan du kan lukke programmet på din iPhone, iPad eller iPod. Etterpå vil push for epost satt opp mot våre servere fungere umiddelbart. Epost som da blir levert vil gjøre at enheten vil vibrere når en ny epost mottas.

Denne teknologien er kun tilgjengelig hvis epost adressen er satt opp som IMAP. Bruker du POP3 så vil ikke dette fungere. Den fungerer i tillegg kun på Apple sin epost applikasjon.

Få skjermvarsler

Nye eposter vil ikke automatisk vises på den låste skjermen. Det er derimot mulig å konfigurere slik at man får varsler når spesifikke avsendere har sendt deg epost. Da må man gjøre følgende:

1. Åpne Mail app (programmet).
2. Trykk på «Postkasser» oppe i venstre hjørne.
3. Trykk på «i» symbolet til høyre for VIP menyen.
4. I VIP-liste så trykker du «Legg til VIP..»
5. Velg kontaktene som du ønsker skal vise på den låste skjermen når du får epost fra dem.

cPanel versjon 64
Skrevet av: Morten Malde

cPanel vil i løpet av de kommende ukene bli oppgradert til cPanel versjon 64 på samtlige servere. Slike oppdateringer utfører vi ett par ganger hvert år når disse blir testet og tilgjengelig. En slik oppdatering inneholder mye forskjellig, og i denne artikkelen vil du kunne lese litt om de viktigste forbedringene som vil ha innvirkning for våre kunder.

cPanel versjon 64

Fast Email Searching (IMAP Full Text Search)

Denne teknologien (Solr) vil bli aktivert på alle våre servere og vil fungere for alle som bruker epost med IMAP hos oss. Teknologien vil fungere på iOS enheter, Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird og samtlige webmail leserene vi tilbyr.

Hvordan fungerer det?
Når du søker etter en epost med tekst eller annet så vil serveren indeksere hele epost kontoen. Første gang du søker vil det gå litt tregere, men alle dine neste søk vil gå lynraskt i forhold til tidligere da den ble indeksert hver eneste gang ett søk ble utført.

Denne teknologien vil kreve litt mer ressurser fra serveren som CPU og diskplass. Dette vil ikke gå på diskplassen til kundene, men direkte på serveren.

Tidy Mailboxes

Det vil bli tilgjengelig ett nytt ikon i kontrollpanelet som vil gjøre det enklere å få oversikt over antall eposter og diskplass for de forskjellige epost kontoene. I tillegg blir det mulig å rydde opp i epost kontoene i form av:
– Fjerne eposter som er eldre enn 1 år i en bestemt mappe
– Fjerne alle eposter i en mappe som er mer enn 30MB i størrelse
– Fjerne alle epostene i en bestemt mappe

Se etter ikonet «Email Disk Usage» under kategorien «E-post».

Optimaliseringer

På servernivå blir det en del forbedringer når det gjelder epost serverene også.
Det vil i hovedsak gjøre at sending/mottak av epost vil gå raskere og i tillegg redusere batteri forbruket på iOS enheter.

Nye stiler (hvit/svart)

Samtlige kunder har gått over til Paper Lantern tema inne i kontrollpanelet. Nå er hvit og svart stil tilgjengelig for dem som ønsker å endre til dette.

cPanel versjon 64

Programvare

Viktigste og en svært etterlengtet oppdatering denne runden er phpMyAdmin som vil bli oppdatert fra versjon 4.0.10 til 4.6.6. Nåværende versjon (4.0.10) ble sluppet i 2013 og den nye er fra 2017. Fremtidige versjoner vil bli hyppigere oppdatert fremover.

SSL proxy subdomains

Nå blir det mulighet for å ta i bruk eget SSL på proxy subdomener (f.eks webmail.dittdomene.net / cpanel.dittdomene.net). Har du wildcard SSL sertifikat fra før kan du installere dette på disse subdomenene inne i cPanel.

DMARC

I sone editor er det nå mulig å legge til DMARC oppføringer i grensesnittet istedenfor manuelt.

cPanel versjon 64

WHD – World Hosting Days 2017
Skrevet av: Morten Malde

27.-31.mars deltok PRO ISP  på World Hosting Days i Rust, Tyskland.

Hva er World Hosting Days (WHD)?

Messen arrangeres i Europa-Park som er Europas største fornøyelsespark. Hvert år vokser messen og utvides med flere utstillere,foredrag og bedrifter. Årets WHD samlet over 6500 deltakere og hadde over 120 foredrag. 2500 bedrifter fra 84 forskjellige land deltok.

whd

Våre samarbeidspartnere

Mye av tiden PRO ISP er på messen brukes på møter med våre leverandører og deres kontakter for å diskutere nåværende løsninger såvel som fremtidens løsninger og utfordringer. Ut fra disse samtalene så får vi en bedre oversikt over planer våre leverandører har for sine tjenester og produkter.

whd whdwhd

7 tips for raskere nettside og lavere lastetid
Skrevet av: Morten Malde

Hastighet og lastetid for nettsider er ekstremt viktig og påvirker nettsidens trafikk i stor grad. Google legger stor vekt på hastighet når nettsider rangeres og i tilfeller med to ulike nettsider med det samme innholdet vil Google foretrekke den hurtigste av de to. Lastetiden av nettsiden din har i tillegg stor betydning for dine besøkende og dine potensielle kunder.

Fluktraten er mye større for trege nettsider enn for raske nettsider. PRO ISP er lidenskapelig opptatt av hastighet og lastetid på nettsidene til våre kunder. Vi gir deg derfor noen enkle og raske tips som vil kunne gi deg en raskere nettside.

Før du følger noen av tipsene våre kan det være interessant å se hvilken forskjell de utgjør. Under finnes det noen enkle verktøy som kan måle hvor «rask» nettsiden er idag:
Pingdom Tools (velg Stockholm før du kjører testen)
GTMetrix (du får ikke valgt lokasjon den skal teste fra uten å være registrert)

raskere nettside

Tips 1 – PHP versjon

Det kommer hele tiden nye versjoner av PHP. Disse har forbedringer for å redusere forbruk av ressurser som kreves for å drive en nettside som er bygget opp i PHP.

Det er flere fordeler ved å endre til nyere og høyere PHP versjon:
– De krever mindre ressurser og er mer effektive.
– Nettsiden vil ha kapasitet til mer trafikk og laste raskere.
– Sikkerheten er aktivt støttet. På PHP 5.6 så utgår sikkerhetstøtten 31 Desember 2018.
(På alle våre servere kjører vi «HardenedPHP» slik at eldre PHP versjoner holdes sikre.)

Versjonen kan endres frem og tilbake så mye du ønsker for å teste og se hvilken som fungerer best for din nettside. Det er selvfølgelig viktig at koden/skriptet du kjører på nettsiden ikke er utdatert, da kan du få problemer med nyere PHP versjon.

Så lenge alt holdes oppdatert i WordPress/Joomla! og andre skripter så kan de fleste idag kjøre PHP 5.6, men hvis nettsiden fungerer fint i PHP 7.0 eller høyere så er det enda bedre.
PHP versjon kan enkelt endres via cPanel (kontrollpanelet).

raskere nettside

Tips 2 – Komprimering av innhold

Det meste av innhold kan komprimeres før det sendes ut til den besøkende fra serveren. Ved komprimering vil det redusere hvor mye som må overføres til den besøkende og kraftig redusere lastetiden av nettsiden. Dette er noe som er tilgjengelig på alle våre servere og kan enkelt settes opp i .htaccess filen eller ved å aktivere det inne i cPanel slik denne guiden viser.

raskere nettside

Tips 3 – Cache (mellomlagring)

Det finnes flere måter og typer av cache, men i dette tipset så tar vi for oss cache av selve nettsiden på serveren. Ved cache aktivert på en nettside så vil data bli mellomlagret slik at nye forespørsler av samme nettside og innhold blir hentet ut fra cache og ikke selve webserveren. Det reduserer lastetiden betraktelig og gjør nettsiden betydelig raskere.

Ettersom en stor andel av våre kunder benytter WordPress på nettsidene så tar vi utgangspunkt i dette skriptet, men gjelder for alle andre typer skripter (Joomla!, Drupal og Magento) også.

Inne i WordPress så finnes plugins (utvidelser på Norsk). Der kan du laste ned og installere flere forskjellige cache plugins. Hvis ditt webhotell er plassert på en LiteSpeed server så kan du benytte deres cache plugin som også er raskest i våre tester.

Andre cache plugin som vil fungere bra er disse:
WP Super Cache
W3 Total Cache
Comet Cache
WP Fastest Cache

Når du har installert og aktivert en av disse så finnes det mange innstillinger og for de fleste er det ikke nødvendig å gjøre endringer på disse. Har du en nettside som ikke har mye besøk så kan det være smart å endre (TTL) for cache til høyere enn standard. Sett den gjerne til 432000 (12 timer).

raskere nettside

Tips 4 – Hold ting oppdatert og fjern ting som ikke er i bruk

Veldig mange installerer skripter på webhotellet og plugin/moduler i skriptene. Disse blir ofte «glemt» eller ikke tatt i bruk etter at de er testet. Selv om kanskje tanken er at de skal brukes senere så er det bedre å fjerne dem og heller installere når det skal tas i bruk.

Alt av plugin, theme/tema, extensions og moduler som ikke brukes er også en sikkerhetsrisiko i tillegg til at de bruker unødvendige ressurser og diskplass. Ved å alltid holde ting oppdatert så er man bedre beskyttet mot hackere og andre angrep. Skulle en oppdatering feile så kan man gjenopprette fra vår eksterne backup.

raskere nettside

Tips 5 – Optimaliser bilder

Bilder er en av de tyngre elementene på ett nettsted. Derfor er det viktig at disse blir optimalisert så godt som mulig. Googles egen Google PageSpeed fungerer bra til å analysere hva som kan forbedres og her får du også optimaliserte bilder i en .zip fil som du kan laste ned og bytte ut eksisterende bilder med.

For WordPress så finnes det plugins som fjerner overflødig informasjon fra bildene (kamera type etc.) som reduserer størrelsen og optimaliserer bildene. Ved å ta i bruk en plugin som er nevnt nedenfor vil disse kunne optimalisere samtlige bilder som er lagt ut på nettsiden idag:
LiteSpeed Cache
WP Smush
ShortPixel Image Optimizer
Imagify Image Optimizer
TinyPNG

raskere nettside

Tips 6 – SSL og HTTP/2

HTTP/2 er siste versjon av HTTP protokollen og vil for typiske nettsteder forbedre lastetiden betraktelig i forhold til 1.1 versjonen. Det er verdt å være klar over at alle de store nettleserne har valgt å kun støtte HTTP/2 over SSL (HTTPS), noe som innebærer at du må ta i bruk et SSL sertifikat på nettstedet ditt for å kunne benytte HTTP/2.

Samtlige av våre webhotell inkluderer et gratis SSL sertifikat som vil dekke minimumskravene i forhold til kryptering og HTTP/2. Du kan installere dette enkelt som vist i guiden Konfigurasjon av Basis SSL. Selv om vi tilbyr dette gratis alternativet anbefaler vi alle seriøse sider å gå for et betalt SSL sertifikat som har en rekke tilleggsfunksjoner for å øke tilliten til nettstedet ditt og derav også øke konverteringer (ønskede handlinger).

Alle våre servere støtter HTTP/2 så lenge SSL benyttes.

Tips 7 – Bruk LiteSpeed webserver

Fordelene ved å benytte LiteSpeed fremfor Apache servere:

  • Statisk innhold serveres opptil 5x raskere enn Apache
  • Dynamisk innhold serveres opptil 40x raskere enn Apache
  • HTTPS 3x raskere enn Apache
  • Bruker mindre av serverens ressurser, som medfører det skal mer til før CloudLinux sine grenser nås = det skal mer til før ressursbruken til siden din begrenses
  • Støtter LiteSpeed sin cache plugin til WordPress
  • LiteSpeed var den første kommersielle webserveren på markedet. Erfaringsmessig ser vi at ny funksjonalitet lanseres raskt og at det stadig gjøres forbedringer på ytelse.

Våre Apache servere benytter en modul som er basert på LiteSpeed (mod_lsapi) så forskjellene er ikke så dramatiske som nevnt over for våre webhotell, men de er fremdeles betydelige nok til at LiteSpeed absolutt anbefales fremfor Apache.

SSL sertifikat som dekker mer enn et domene
Skrevet av: Jon Eivind Malde

Wildcard SSL sertifikat

Dersom du har webhotell hos oss er det ikke bare nettsiden du bør tenke på i forhold til SSL. Du benytter i så fall høyst sannsynlig også e-post og kanskje andre tjenester som du ikke er klar over hvor det kan være greit å benytte SSL. Dette gjelder spesielt dersom det er mange brukere av disse tjenestene. Følgende adresser er nyttige å sikre med SSL på våre webhotell utenom selve nettsiden på eksempelvis dittdomene.net:

  • webmail.dittdomene.net
    Du kan koble til på http://webmail.dittdomene.net uten problem usikret, men vi anbefaler at du alltid benytter med https i stedet på den alternative adressen du har fått oppgitt. Den er imidlertid noe mer vanskelig å huske. Fordelen med SSL på webmail.dittdomene.net er at du da kan benytte den adressen med https og at den er lett å huske for alle e-postbrukere på domenet.
  • mail.dittdomene.net
    Denne adressen brukes typisk i epostklienter som vertsnavn når du setter opp epostadresser. Dersom du ikke har et sertifikat på denne adressen vil brukerne få opp en advarsel vedrørende SSL sertifikatet som ikke vil stemme med adresse. Den vil ikke vise dersom du har installert gyldig sertifikat og du unngår da en del forvirring hos epostbrukere. Vær imidlertid oppmerksom på at du like gjerne kan benytte dittdomene.net som vertsnavn i epostklienten. Årsaken til at mange fremdeles benytter mail.dittdomene.net er sannsynligvis at denne adressen tradisjonelt har blitt benyttet til dette.
  • cpanel.dittdomene.net
    Dette er adressen du kan logge inn i cPanel med. Dersom du ikke har sertifikat på denne adressen anbefaler vi at du alltid benytter med https i stedet på den alternative adressen du har fått oppgitt. Fordelen med SSL på cpanel.dittdomene.net er at du da kan benytte den adressen med https og at den er lett å huske.
  • ftp.dittdomene.net
    Mange benytter denne adressen til FTP (opp-/nedlasting av filer) tjenesten. Flere FTP klienter benytter nå SSL/TLS automatisk i utgangspunktet og disse vil da gi en advarsel i forhold til feil på sertifikatet med mindre du benytter eget sertifikat.

For mange av adressene over er det er ikke mulig å installere sertifikat som kun gjelder den enkelte adressen. Det finnes imidlertid en type SSL sertifikat som vil dekke samtlige av adressene over og som cPanel setter opp til å dekke alle adressene med; Wildcard SSL sertfikat.

Et slikt sertifikat dekker alle underdomener av domenet som sertifikatet gjelder for og vil i tilfellet over være *.dittdomene.net. Du vil med andre ord kunne bruke det på alle adressene over, samt andre underdomener som du måtte opprette som f.eks. nettbutikk.dittdomene.net, intranet.dittdomene.net eller annet.

Når bør du vurdere å benytte wildcard SSL sertifikat?

Vi anbefaler dette i to tilfeller:

  • Dersom du har mange underdomener du ønsker å sikre ettersom det blir både enklere å håndtere færre sertifikat, samt billigere enn mange enkeltsertifikat.
  • Dersom du har mange brukere som benytter webmail, e-postklienter, cPanel eller FTP ettersom du slipper en del forvirrende feilmeldinger, samt kan benytte enklere adresser for å nå tjenestene.

Vær oppmerksom på at det ikke finnes wildcard sertifikat for EV sertifikater.

Multi-domene SSL sertifikat

Som betegnelsen indikerer dekker multi-domene sertifikat flere adresser. Typisk dekker et slikt sertifikat totalt 3 eller mer adresser i utgangspunktet og det er mulig å kjøpe flere i tillegg. Fordelen med dette sertifikatet fremfor wildcard sertifikat er at du kan dekke flere forskjellige domener og underdomener i samme sertifikat. Eksempelvis kan du dekke følgende i ett og samme sertifikat:

  • dittdomene.net
  • abc.proisp.no
  • proisp.eu

Du kan normalt sett dekke opptil 100 adresser i ett og samme sertifikat (enda mer i visse tilfeller også).

Når bør du vurdere å benytte multi-domene SSL sertifikat?

Vi anbefaler dette i følgende tilfeller:

Samme anbefalingene som for wildcard sertifikat dersom det kun er noen få underdomener som skal sikres.

cPanel hindrer at du kan installere mer enn ett sertifikat på domener og subdomener som peker mot samme mappe i webserveren. Typisk møter våre kunder denne problematikken i forbindelse med aliasdomener hvor du kanskje har mittfirmanavn.no, mittfirmanavn.com, mittfirmanavn.se som peker mot samme mappe. Da må du benytte et multi-domene sertifikat for å dekke alle disse domenene – hvis ikke er det kun mulig å dekke ett av dem.

Når du ønsker å dekke flere (under)domener med et EV sertifikat.

Dersom du har god kontroll over dine domener vil et slikt sertifikat være veldig praktisk. I mange tilfeller ser vi imidlertid at det oppstår problemer i forbindelse med utstedelse, nyutstedelser og fornyelser dersom du har mange domener i ett sertifikat. Årsak kan være feil i informasjon registrert på ett domene, en konfigurasjon som kan ha blitt endret eller annet og at det dermed drar ut i tid.

På grunn av dette anbefaler vi at du unngår bruk av multi-domene sertifikat med mindre du:

  • Har god kontroll over domenene
    Ikke har problemer i forhold til mange adresser som peker samme sted på webserveren.

Har du veldig mange domener og underdomener? Det finnes også wildcard multi-domene SSL sertifikater også!

Digital markedsføring – hvordan bruke det?
Skrevet av: Isabelle

Digital markedsføring omgir oss alle i hverdagen via mobil eller nettbrett. Med et tastetrykk er all verdens informasjon tilgjengelig for alle og utav dette ble digital markedsføring skapt.

Hva er egentlig digital markedsføring?

Det å treffe dine kunder på rett sted og på rett tidspunkt er hva markedsføring handler om. Enkelt sagt er digital markedsføring et samlebegrep for all markedsføring som gjøres på nett, enten det er via sosiale medier, Google, epost eller egne nettsider for eksempel.

Fordeler med digital markedsføring:

•  Resultatene av din innsats vises i sanntid uansett om du er et stort eller lite selskap.
• Bruk av innhold på nettsider kobler deg til besøkende på nett 24/7.
• Mulighet for å følge kundenes handlemønster fra de besøker nettsiden.
• Oppnå høyere ROI sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsstrategier.
• Sanntidsdata gir mulighet for å kunne tilpasse og respondere raskt.
• Mulighet til å samhandle med mobilkunder når de bruker sine smarttelefoner eller andre mobile enheter.

Du behøver ikke et stort budsjett, spesielt dersom du har en egen nettside fra tidligere. Bruk av SEO, bygging av innhold eller bruk av sosiale media krever ikke store budsjetter. Imidlertid vil bruk av en SEO spesialist  og eventuell annonsering på nett medføre kostnader (eksempelvis Google AdWords). Fokuset bør være på å skape innhold som er relevant for dine kunder.

digital markedsføring

Skap relevant, nyttig og tilpasset innhold

Innhold spiller en viktig rolle i den digitale markedsføringen og bør fungere som en støtte underveis i kjøpsprosessen. Du må kjenne til de ulike kjøperne, identifisere hvilke mål og preferanser de har og skape innhold som er tilpasset. Kunder av en bilforhandler er gjerne interessert i artikler og videoer om bilpleie, mens en nettbutikk som selger skjønnhetsprodukter har sannsynligvis kunder som interesserer seg for skjønnhetstips.

Anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder er et eksempel på innhold som vil være relevant for alle dine kunder. Dette innholdet vil støtte nye kunder i kjøpsprosessen og derfor være verdifullt innhold både for kunden og for deg som avsender. Et eksempel er PRO ISP, som benytter Trustpilot og gir alle mulighet for å se hvilke vurderinger tidligere kunder har gitt dem.

Tilpasset innhold er også viktig i forhold til hvilke medier kundene dine bruker. Dersom mye av trafikken din kommer fra mobil, er det essensielt at du har en nettside som er mobiltilpasset. Dersom du er usikker på hvor mange av dine besøkende som ser nettsiden din via mobil eller datamaskin kan du enkelt sjekke det via for eksempel Google Analytics (les mer om dette her).

Taktikker for å øke salget

For de aller fleste bedrifter er som regel målet å øke salget av deres produkter eller tjenester. For å oppnå dette finnes det flere taktikker:

• Søkemotor optimalisering (SEO) – en metode for å optimalisere innhold slik at nettsiden rangeres høyere på søkemotorer (les mer om SEO her).

• Markedsføring på sosiale media – en markedsføringsmetode for å nyttiggjøre seg av sosiale media til å fremme merkebevissthet, samt øke trafikken til nettsiden og generere mer salg.

• Assosiert markedsføring – annonsering som baserer seg på at andre sider reklamerer for produktet mot provisjon.

• Betalt pr klikk (PPC) – det mest kjente eksempelet er Google AdWords, hvor selskaper betaler en formidler for hvert klikk deres annonse får.

• Automatisk markedsføring – dette er programvarebasert for å gjennomføre automatiske markedsføringsaktiviteter hver dag, som epost og andre funksjoner på sosiale media.

• Ordinær markedsføring – dette er reklame som er avhengig av innhold og som regel presenteres sammen med ikke betalt innhold.

• PR på nett – mange likheter med tradisjonell PR, men på den digitale arena; selskaper betaler for dekning på blogger, andre digitale publikasjoner og innholdsbaserte nettsider

• Epost markedsføring – selskapet benytter epost markedsføring for å kommunisere med sine kunder for å promotere hendelser, innhold og rabatter.

Uansett hvilken taktikk du velger for din bedrift, tenk på at det skal tilpasses dine kunder. Det vil gjøre markedsføringen mer effektivt, kostnads- og tidsbesparende.

Viktige forskjeller mellom B2B og B2C

Mens digital markedsføring fungerer bra for alle typer bedrifter, er det ulike måter det kan implementeres. Avhengig av om din bedrift er B2B (bedrift til bedrift) eller B2C (bedrift til kunde), må det lages ulike strategier.

B2B medfører at man markedsfører produktene til andre organisasjoner for videresalg til sluttbruker. Dette gjelder også markedsføring av produkter til bruk i produksjon av andre produkter. For B2B bør strategien for digital markedsføring fokusere på å skape «leads» på nett. Å skape konverteringer (salg) gjennom bedriftens nettside og andre kanaler som for eksempel LinkedIn. Dersom du er et B2C selskap er det å tiltrekke seg besøkende og gjøre dem til kunder hovedmålet. Dette krever ofte sterkere «call to action» for å handle enn B2B og sosiale media blir nødvendig.

digital markedsføring