WooCommerce: Start nettbutikk på 1-2-3
Skrevet av: Simon A. Skaar

Dersom du ønsker å starte nettbutikk er det flere forskjellige løsninger du kan velge mellom, som OpenCart, CSCart, Magento og WooCommerce. Alle disse er eCommerce plattformer (altså nettbutikkplattformer) hvor du kan drifte alt fra bestilling, produkt, lager, frakt og skatt. I denne artikkelen tar vi for oss WooCommerce, som er en av de største utvidelsene til WordPress.

Hva er WooCommerce?

I dag benyttes WooCommerce på flere millioner nettbutikker og ca 39% av alle nettbutikker som finnes. I Norge bruker 38% av alle nettbutikker denne plattformen. Det er mange gode grunner til å bruke WooCommerce. Det er (i bunn og grunn) gratis, basert på åpen kildekode, med muligheter for å kjøpe og legge inn utvidelser til alle formål. WooCommerce gir deg full kontroll over alle dine varer, kundedata, bestillinger osv. Du kan også selge alle typer varer, både fysiske, virtuelle, abonnements tjenester og andre typer.

I videoen nedenfor får du en enkel introduksjon til hvordan WooCommerce fungerer.

Hvordan installerer man WooCommerce?

Ettersom WooCommerce bruker WordPress som «base» vil det være nødvendig å allerede ha dette installert. Hos PRO ISP kan WordPress installeres enkelt ved et par klikk (følg denne guiden for installasjon). Ved oppsett av WooCommerce og WordPress så anbefaler vi bruk av Litespeed som følger med i våre Pro Medium/Premium-webhotell.

Når man er inne i WordPress sitt administratorpanel kan man installere og aktivere WooCommerce på følgende måte:

Utvidelser -> Legg til ny -> Søk etter WooCommerce -> Installer – Aktiver (se bildet nedenfor).

woocommerce proisp

Når WooCommerce er aktivert vil du få en steg-for-steg forklaring på de ulike funksjonene på nettsiden. Du vil også bli bedt om å sette opp selve butikken med de løsningene du ønsker. Etter installasjon kan du legge til flere typer utvidelser.

Hvordan bruke WooCommerce

For en grundig forklaring for bruk av WooCommerce vil vi anbefale WooCommerce sine egne steg-for-steg guider, både med bilder og videoer. Du vil kunne lære hvordan du setter opp nettbutikken og hvordan du administrerer den. Videoen nedenfor er en av opplæringsvideoene og gir deg en innføring i oppsett av WooCommerce.

Det følger som standard med diverse betalingsløsninger som PayPal, postoppkrav og lignende. I neste avsnitt vil du se tre betalingsløsninger vi anbefaler for deg som skal drive nettbutikk.

Betalingsløsninger i WooCommerce

Vi anbefaler at du i tillegg til betaling via faktura/bank tilbyr kundene dine muligheten for direkte betaling. Direkte betaling med VISA/Mastercard (kredittkort) kan utføres med blant annet PayPal. Kunden kan enten benytte sin konto hos PayPal hvor all kortinformasjon allerede er lagret eller uten konto.

Et annet alternativ for PayPal er STRIPE. Denne løsningen fungerer ganske likt som de fleste kortterminaler på nett. Kunden legger inn kortdetaljer og deretter trekkes beløpet fra kunde og blir overført til din konto i løpet av de neste dagene. Dette er til motsetning til PayPal hvor pengene blir liggende til du bestemmer når de skal brukes/overføres.

Dersom du ønsker å bruke faktura i WooCommerce kan vi anbefale å ta en titt på utvidelsen til Klarna. Her kan kundene enkelt velge mellom faktura og avdragsordning. I tillegg kjenner de fleste nordmenn allerede til Klarna så dette kan styrke salget ditt. For å bruke Klarna må du ha en egen avtale med dem. Merk at det kreves at man er et registrert selskap for å opprette kontoer for salg hos de fleste betalingsleverandører. Ulempen med å bruke fakturaordning fremfor direkte betaling er at faktura gjerne krever mer oppfølging via bank eller dyrere tjenester for mottak av KID og lignende.

Sikre din nettbutikk med SSL sertifikat

Man må ofte ha et SSL-sertifikat for kryptering. Dette anbefaler vi også på det sterkeste å ha aktivt på hele siden da det skaper god tiltro til kunder som vet at de er på en sikker og trygg nettside hvor eiere informerer om hvem de er.

SSL sertifikat kan øke konverteringer og sikkerhet for din nettbutikk samt gi dine kunder økt tiltro. PRO ISP tilbyr flere typer SSL sertifikat som du kan lese mer om her.

SEO utvidelse

SEO er en av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å skape trafikk til din nettside. SEO står for «search engine optimization» og vi anbefaler å lese «SEO – hva skal jeg med det?». Det finnes flere utvidelser som kan hjelpe deg med SEO for din nettside, blant annet Yoast SEO (gratis). I tillegg har WooCommerce en egen SEO utvidelse (ikke gratis) som for mange kan lønne seg.

Kilder:
Statistikk for bruk av WooCommerce

WordPress skole på norsk med onlinekurs!
Skrevet av: Isabelle

WP Skolen tilbyr onlinekurs på norsk innen WordPress for deg som vil lære å drifte din egen webside. Du kan velge om du vil delta på kurs eller skaffe deg medlemskap som gir tilgang til både kurs og personlig support innen webutvikling.

Gratis kurs

Det første kurset (WP Intro) er gratis og vil gi deg en enkel innføring i temaene:
– Hvordan kommer du i gang med din nettside og hva behøver du
– Gjennomgang av viktige utvidelser (plugins) for nettsiden din
– Hvordan publiserer du innlegg på siden din

wordpress skole proisp

PRO ISP kunder får rabatt

Som kunde hos PRO ISP vil du få 500 kr i rabatt på WP Basis kurs (kontakt support@proisp.no for å motta rabattkode). Dette er et kurs som fortsetter der gratiskurset WP Intro slapp og gir deg opplæring i hvordan du selv kan administrere din nettside i WordPress.

I tillegg til å lære hvordan du bygger en sikker webside lærer du også andre ting som er helt essensielt for å få utbytte av websiden, som det å sette opp:
•Google Analytics
•Verktøy for nettredaktører
•Opprette en Facebook App
•Legge inn Facebook pixel

Kurset er lagt opp som selvstudium, men om du ønsker tettere oppfølging kan du tegne et VIP medlemskap i tillegg. WP Basis har ingen utløpstid. Det betyr at du kan bruke kurset som et oppslagsverk så lenge du har behov for det.

Les om skolen og deres kurstilbud på WP Skolen.

wordpress skole proisp

PRO ISP presenterer: vegomedia.no
Skrevet av: Isabelle

Vi ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Blogg vil vi jevnlig presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss eller legge igjen link i kommentarfeltet.

vegomedia.no

Hva er vegomedia.no?

Vego Media er en bedrift som lager hjemmesider og webløsninger. De ble etablert i 2011 av Sondre Vego, som har utdannelse i Informatikk og har drevet med webutvikling i mer enn 10 år. Han startet med webutvikling og ansvar for hjemmesider først på frivillig basis, og har utviklet dette til å bli en inntektskilde og arbeidsplass.

Etter flere år i bransjen har de fått erfaring med ulike hjemmesideverktøy og er opptatt av å lage hjemmesider som er enkle i bruk, og enkle å vedlikeholde. Målet er at kunden skal ha god forståelse og kontroll over hvordan de bruker produktene deres. Måten det gjøres på er svært enkel. For Vego Media handler det om å se på hvert prosjekt individuelt, og sørge for god oppfølging både under bygging og etter en hjemmeside er lansert. Dette betyr at hvert prosjekt tilpasses mest mulig etter kundens behov og ønsker. På den måten får de en hjemmeside med den funksjonaliteten de trenger, og slipper å bli stresset av all mulig ekstra funksjonalitet.

Tett oppfølging underveis i et prosjekt, er en selvfølge. Men de er også opptatt av kunden etter at en hjemmeside er lansert. Kundene kan arbeide videre med siden på egenhånd men har også mulighet for å ta kontakt med Vego Media om de ønsker det med fri adgang til gratis kundesupport via telefon og e-post.

Hvem er kundene?

Kundene er små og mellomstore bedrifter og organisasjoner. De fleste holder til i Østfold, men de har også kunder ellers i landet. Kundene driver innen forskjellige bransjer, alt fra butikk, gårdsutsalg og håndverkere, til foreninger og menigheter.

vegomedia.no_2

Hvor viktig er nettsiden for bedriften?

Hjemmesiden vegomedia.no er hovedkanalen på nettet for Vego Media. Derfor er den også den viktigste kanalen. Hjemmesiden brukes som et salgsvindu, for å vise fram prosjekter de har jobbet med, til å fortelle om bedriften, tilgjengelige tjenester og hvordan de kan kontaktes.

Andre kanaler som benyttes (f.eks. sosiale medier) peker derfor mest mulig til hjemmesiden, for at så mange som mulig kan bli bedre kjent med Vego Media der.

Hvorfor valgte dere PRO ISP?

«Jeg har brukt PRO ISP som leverandør i rundt 8 år. Det første prosjektet jeg hadde hos PRO ISP, var et jeg drev med på fritiden, før Vego Media ble startet.» forteller Sondre Vego.

«På den tiden brukte jeg en annen leverandør, men var ikke fornøyd med deres tjenester og kundehåndtering. Det førte til at jeg var på utkikk etter en ny leverandør. Siden den hjemmesiden jeg hadde da var et hobbyprosjekt, var pris vesentlig. I tillegg ønsket jeg å finne noen som virket mer profesjonelle.

Etter å ha vært i kontakt med dere, opplevde jeg bedriften som svært profesjonell, og dere var blant de rimeligste på pris.

I dag er jeg svært glad for at det var PRO ISP jeg valgte den gangen. Våre tjenester påvirkes i stor grad av hvordan webhotell og domener fungerer. Derfor er valget av underleverandør her svært viktig for hvordan kundene opplever vår bedrift.

Erfaringen med PRO ISP gjennom flere år, er at dere leverer tjenester av høy kvalitet og strekker dere langt utover det mange andre gjør, når det gjelder service.»

Hvordan få mer trafikk til din nettside?
Skrevet av: Isabelle

Å skape trafikk til din nettside er ikke bare en viktig men en konstant pågående oppgave. Du må hele tiden jobbe for å opprettholde og skaffe mer trafikk. Vi har samlet noen enkle tips som kan gi deg økt trafikk til din nettside.

Optimalisering for søkemotorer

Optimalisering av din nettside for søkemotorer er en enkel og ikke minst gratis måte å øke trafikken til nettsiden din. Du bør sjekke om for eksempel Google finner din side like enkelt som den finner dine konkurrenters nettsider. Dette kan du enkelt gjøre via Google search console. Du kan lese mer om SEO og hvordan du bruker det i artikkelen vår «SEO – hva skal jeg med det?».

Oppdatert og nyttig innhold

Sørg for at innholdet på nettsiden din er av god kvalitet, nyttig og tilpasset til din målgruppe. Artikler som inneholder tips og råd for dine besøkere er en god måte å tilby nyttig innhold. Test gjerne ut hvilke temaer og type artikler som fungerer best. Det er kun slik du vil finne ut hva som skaper trafikk for din nettside.

Et eksempel på tilpasset innhold med god kvalitet er denne artikkelen fra Coop Extra:
«Denne sunne sjokoladekaken lager du på 16 minutter»
Artikkelen har relevant innhold og er tilpasset målgruppen for nettsiden. Den ble første gang publisert 1.oktober 2015 men brukes på nytt i mai måned, hvor temaet er aktuelt igjen. Du kan med andre ord benytte gamle artikler dersom de skulle bli aktuelle på nytt.

I tillegg til god kvalitet må nettsiden din ha oppdatert innhold. Er det kun gamle artikler eller produkter tilgjengelig vil kanskje besøkere tro at siden ikke oppdateres og de mister dermed interessen. Besøkere som kommer tilbake ønsker å se hva som er nytt og oppdatering av innhold vil også gjøre at søkemotorer foretrekker nettsiden din.

proisp blogg trafikk

Bruk sosiale medier

Sosiale medier er et godt virkemiddel for å skaffe mer trafikk til din nettside. Via de forskjellige mediene kan du dele innhold som artikler og bilder. Det er viktig å tilpasse og skreddersy innholdet til hver medie om du benytter flere.  Avhengig av din målgruppe og mediet kan det være bilder, tekst eller linker som engasjerer dine besøkere mest.

På Facebook bør du benytte «innsikt» for din side. Her finner du all statistikk og du vil kunne se hvilke innlegg som har vært mest populære, hvilke som har skapt mest aktivitet og hvilke som har generert mest klikk. Dersom du ikke har lagt ut noe tidligere bør du forsøke med flere typer og i etterkant se hvilke innlegg som fungerte bedre enn de andre.

For Instagram og Snapchat kan du dele bilder og videoer men du kan ikke dele linker. Dersom din målgruppe benytter dette medie bør du sterkt vurdere om du også skal ha en tilstedeværelse her.

Det viktigste med sosiale medier er tilstedeværelse. Finnes du på mediet målgruppen din bruker bør du være aktiv både når det gjelder å legge ut innlegg, bilder osv men også ved å svare på henvendelser. Dette vil til gjengjeld skape mer trafikk til din nettside.

proisp blogg sosiale medier trafikk

Link til din nettside på andre nettsider

Å ha en link til din nettside på andre nettsider med samme målgrupper er både positivt for SEO og kan samtidig gi deg økt trafikk. En link plassert på en nettside med høy trafikk kan gi deg tusenvis av besøkende fra den ene linken.

Forslag til hvordan du kan få en link til din nettside på andre nettsider:

  • Du kan inngå samarbeid med bedrifter/personer hvor dere gir en gjensidig anbefaling.
  • Kommentere på forum og blogger (legg link til nettsiden din i signaturen).
  • Få bloggere til å skrive om deg og linke til din nettside.
  • Har du flere nettsider eller blogger, link gjerne til andre artikler/produkter enten i artikkelen eller ved bruk av lignende produkter.

Nettsider på Enterprise webhotell – del 1
Skrevet av: Jon Eivind Malde

I denne bloggserien vil vi se nærmere på kunder som har byttet fra våre standard webhotell til Enterprise webhotell og hvilke forbedringer dette har medført. Vi vil også gå nærmere inn på hvilke endringer som er utført i skript dersom det er gjort forbedringer i forhold til dette.

Første kunde* vi ser nærmere på har flyttet www.trondheim.no og www.trondheim.com fra våre vanlige webhotell med Apache webserver til Enterprise webhotell. Nettsidene er basert på Joomla og det er ikke utført noen endringer i oppsettet i overgangen. Nettsidene er offisielle nettsider for Trondheim hvor kort og godt det meste om Trondheim er presentert på en oversiktelig måte på både norsk og engelsk.

Per dags dato tilbyr ikke LiteSpeed egen plugin for Joomla for caching (som de for eksempel gjør for WordPress), men dette skal være på planleggingsstadiet. Det skal være mulig å sette opp LiteSpeed caching for Joomla som beskrevet her:
Joomla LSCache

Vi har ikke satt på caching som nevnt over og nettsidene hadde ikke aktivert noen form for caching i perioden da nettsidene ble flyttet.

For å best mulig vise forbedringene flyttingen har medført har vi foretatt målinger før og etter flytting via følgende:

Ettersom resultatene er tilnærmet like for nettsidene og kun den norske versjonen var tilgjengelig på no.trondheim.com har vi foretatt alle tester mot den adressen.

Før flytting til Enterprise webhotell

ab fra Norge

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654
gt; Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/ Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/ Benchmarking no.trondheim.com (be patient) Completed 100 requests Completed 200 requests Completed 300 requests Finished 300 requests Server Software: Apache Server Hostname: no.trondheim.com Server Port: 80 Document Path: / Document Length: 21846 bytes Concurrency Level: 2 Time taken for tests: 77.225 seconds Complete requests: 300 Failed requests: 0 Write errors: 0 Total transferred: 6728100 bytes HTML transferred: 6553800 bytes Requests per second: 3.88 [#/sec] (mean) Time per request: 514.833 [ms] (mean) Time per request: 257.416 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 85.08 [Kbytes/sec] received Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 5 5 0.1 5 6 Processing: 341 507 76.3 523 1063 Waiting: 323 480 73.8 498 1038 Total: 346 513 76.3 528 1068 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 528 66% 540 75% 544 80% 548 90% 559 95% 573 98% 643 99% 867 100% 1068 (longest request)

ab fra Tyskland

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654
gt; Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/ Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/ Benchmarking no.trondheim.com (be patient) Completed 100 requests Completed 200 requests Completed 300 requests Finished 300 requests Server Software: Apache Server Hostname: no.trondheim.com Server Port: 80 Document Path: / Document Length: 21846 bytes Concurrency Level: 2 Time taken for tests: 88.542 seconds Complete requests: 300 Failed requests: 0 Write errors: 0 Total transferred: 6728100 bytes HTML transferred: 6553800 bytes Requests per second: 3.39 [#/sec] (mean) Time per request: 590.282 [ms] (mean) Time per request: 295.141 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 74.21 [Kbytes/sec] received Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 32 34 0.6 34 37 Processing: 377 553 119.3 562 1316 Waiting: 342 509 95.5 526 1058 Total: 411 587 119.3 596 1351 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 596 66% 606 75% 612 80% 618 90% 670 95% 801 98% 1000 99% 1136 100% 1351 (longest request)

Pingdom Website Speed Test

Pingdom før flytting til Enterprise webhotell

GTMetrix

GTMetrix før flytting til Enterprise webhotell

Etter flytting til Enterprise webhotell

ab fra Norge

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654
gt; Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/ Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/ Benchmarking no.trondheim.com (be patient) Completed 100 requests Completed 200 requests Completed 300 requests Finished 300 requests Server Software: LiteSpeed Server Hostname: no.trondheim.com Server Port: 80 Document Path: / Document Length: 21846 bytes Concurrency Level: 2 Time taken for tests: 35.143 seconds Complete requests: 300 Failed requests: 0 Write errors: 0 Total transferred: 6735600 bytes HTML transferred: 6553800 bytes Requests per second: 8.54 [#/sec] (mean) Time per request: 234.287 [ms] (mean) Time per request: 117.144 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 187.17 [Kbytes/sec] received Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 3 3 0.2 3 5 Processing: 217 231 15.5 228 380 Waiting: 208 220 14.7 218 369 Total: 220 234 15.5 231 383 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 231 66% 234 75% 235 80% 236 90% 240 95% 247 98% 273 99% 325 100% 383 (longest request)

ab fra Tyskland

# ab -n 300 -c 2 http://no.trondheim.com/
This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 655654
gt; Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/ Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/ Benchmarking no.trondheim.com (be patient) Completed 100 requests Completed 200 requests Completed 300 requests Finished 300 requests Server Software: LiteSpeed Server Hostname: no.trondheim.com Server Port: 80 Document Path: / Document Length: 21846 bytes Concurrency Level: 2 Time taken for tests: 47.443 seconds Complete requests: 300 Failed requests: 0 Write errors: 0 Total transferred: 6735600 bytes HTML transferred: 6553800 bytes Requests per second: 6.32 [#/sec] (mean) Time per request: 316.284 [ms] (mean) Time per request: 158.142 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 138.65 [Kbytes/sec] received Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 31 33 0.8 33 36 Processing: 269 282 10.4 281 386 Waiting: 237 249 10.3 248 353 Total: 301 315 10.5 313 420 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 313 66% 316 75% 317 80% 318 90% 322 95% 327 98% 337 99% 369 100% 420 (longest request)

Pingdom Website Speed Test

Pingdom etter flytting til Enterprise webhotell

GTMetrix

GTMetrix etter flytting til Enterprise webhotell

Forbedringer som følge av flyttingen til Enterprise webhotell

Det som er verdt å merke seg i forhold til forskjellene mellom før og etter for ab testene i Norge er at gjennomsnittlig lastetid er gått ned fra 513ms til 234ms, noe som tilsvarer en reduksjon på ca. 54%. Vi ser også at forskjellen på laveste lastetid til høyeste lastetid er gått fra 722ms til 149ms, noe som innebærer at besøkende til nettsiden nå ikke vil oppleve store variasjoner i lastetiden som de kanskje gjorde før.

Pingdom og GTMetrix testene viser også at innholdet som lastes ned er redusert fra ca. 1.9mb til 1.0mb. Dette skyldes i hovedsak at det ikke var satt på noen form for komprimering på forrige server, mens LiteSpeed er satt opp til å automatisk komprimere innholdet. Vi ser også at den totale lastetiden ca. 37% for Pingdom og 21% for GTMetrix. Årsaken til at reduksjonen er lavere for disse enn for ab testene er i hovedsak at ab testene kun laster ned HTML koden som vises på siden, mens de 2 andre laster ned alle elementer (bilder, CSS filer mm.) som inkluderer det som ligger på webhotellet hos oss og på eksterne servere.

Ab testene er relativt like med unntak av avstanden mellom Norge og Tyskland både før og etter flytting. Vi har tatt med ab fra 2 lokasjoner kun for å bekrefte resultatene fra mer enn en lokasjon.

Oppsummering:
Vi kan slå fast at det har vært en markant forbedring på lastetiden etter flytting til Enterprise webhotell, samt at den varierer i mye mindre grad enn før. Reduksjonen på størrelsen på det som lastes ned er også redusert markant, noe som er svært fordelaktig i forhold til enheter som befinner seg på tregere nett. Alle forbedringene kommer uten at noen endringer er utført på eksisterende løsning. Dersom vi hadde aktivert Joomla LSCache hadde lastetiden vært redusert ytterligere.

Ønsker du å flytte til Enterprise webhotell?

Har du en nettside du kan tenke deg å flytte til våre Enterprise webhotell? Ta kontakt så kan vi være behjelpelige i forhold til flytting, benyttelse av cache i LiteSpeed (om aktuelt) og presentere resultatet dersom nettsiden benytter en løsning som ikke allerede er presentert.

*Grunnet etiske prinsipper og retningslinjer kan vi ikke omtale kunden nærmere, noe vi kommer til å gjøre for andre nettsider i kommende blogginnlegg så sant ikke samme omstendigheter gjelder.

World Hosting Days!
Skrevet av: Isabelle

PRO ISP har deltatt på World Hosting Days 15.-17.mars for å lære om fremtidens løsninger og hvordan vi kan bli en enda bedre leverandør for våre kunder.

Hva er World Hosting Days (WHD)?

WHD er den største konferansen innen hostingindustrien. I løpet av tre dager samles over 6000 deltakere og det arrangeres messe, presentasjoner, seminarer og paneldiskusjoner. Eksperter innen flere typer fagfelt foreleser om viktige temaer som; fremtiden innen hosting, teknologiske nyvinninger og ikke minst cloudsolutions (eller skyløsninger som det heter på godt norsk).

world hosting days

Samtaler med samarbeidspartnere

En stor del av WHD dreier seg om «networking» mellom bedriftene og deltakerne. For PRO ISP er det viktig å ha et godt forhold til våre leverandører og  på messen møter vi dem for å prate om samarbeidet vårt og fremtiden. Noen av våre leverandører som deltok på WHD var cPanel, SpamExperts, LiteSpeed, R1Soft, CloudLinux, Odin, Dell, CloudFlare, Symantec og Microsoft.

Bilde 16.03.2016, 12.24.48

world hosting days

Foredrag om fremtidens løsninger

Hver dag på WHD arrangeres det over 50 forskjellige foredrag med forskjellige temaer. Det de har til felles er at de alle handler om fremtiden i bransjen, enten det er skyløsninger, spam eller fildeling bare for å nevne noen. Både skyløsninger og ikke minst nyheter som skjer innen SSL sertifikater var noen av de mest omtalte temaene på konferansen.

world hosting days

world hosting days

PRO ISP presenterer: henrikbeckheim.no
Skrevet av: Isabelle

Vi ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Blogg vil vi jevnlig presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss eller legge igjen link i kommentarfeltet.

pro isp

Henrik Beckheim er en portrett- og bryllupsfotograf som fanger øyeblikkene slik de naturlig utspiller seg. Uten å posere, eller dirigere. Han foreviger bryllupsdagen slik den er. Henrikbeckheim.no er portfolioen hans og et digitalt visittkort.

Hvem er kundene?

Kundene mine er brudepar fra hele Norge og utlandet som er på utkikk etter naturlig fotografering av bryllupsdagen.

Hvor viktig er nettsiden for bedriften?

Nettsiden er veldig viktig for bedriften, og er mitt ansikt utad. Det er viktig at den fungerer godt, er lett tilgjengelig for kundene, enkel å navigere, og gir dem god informasjon. Det skal også være lett å titte på min portfolio og bilder, så de kan danne seg et inntrykk av meg og mitt arbeide.

Hvorfor valgte du PRO ISP?

Jeg valgte Pro ISP etter å ha sett dere anbefalt mange steder, fordi dere er lokalisert i Norge, man har mulighet til å velge norsk server, at dere har gode pakker og prisløsninger, og fordi jeg med en gang fikk et solid inntrykk. Et inntrykk som fortsatt består, og jeg er meget fornøyd med tjenestene deres.

henrikbeckheim.no_3

henrikbeckheim.no_4

henrikbeckheim.no_5

PRO ISP ønsker å vise frem de flotte nettsidene som kundene våre skaper. I PRO ISP Bloggen vil vi presentere forskjellige nettsider fra våre kunder. Ønsker du å vise frem din side kan du ta kontakt med oss på isabelle@proisp.no eller legge igjen link i kommentarfeltet.

5 enkle tips for å gjøre bloggen din bedre!
Skrevet av: Isabelle

Vurderer du å starte din egen blogg, enten som privatperson eller for bedriften din? Eller har du kanskje allerede en blogg? Her er 5 enkle tips for å gjøre bloggen din bedre:

  • Post innlegg jevnlig

    Å poste innlegg daglig for å beholde interessen til leserne er en myte.
    Fokus bør ikke være på kvantitet men kvalitet. Med gode innlegg som publiseres med jevne mellomrom vil leserne dine beholde interessen fremfor om du publiserer dårlige innlegg hele tiden. Definisjonen av gode innlegg er relevant innhold og det er målgruppen din bestemmer hva som er relevant innhold. Følg med på hvilke innlegg som gir høy og lav respons. Dette vil gi deg en pekepinn på hva leserne dine vil lese mer om.

  • Bruk av SEO

    Bruken av nøkkelord og linker til andre nettsider er viktig i forhold til SEO (search engine optimalization) men det er også viktig at du ikke overdriver dette.  Google har avanserte algoritmer som vil fange opp overdreven bruk av nøkkel ord eller linker.

    Du kan lese mer om bruken av SEO i artikkelen «SEO – hva skal jeg med det?».
    Eller er et nyttig verktøy om du bruker WordPress Yoast SEO plugin.

  • Del bloggen din

    Selv om du har fokus på kvalitet i bloggen din betyr ikke dette at lesere vil strømme til av seg selv. Like mye tid som man bruker på å skape innhold må man bruke på å skaffe lesere. Deling på forskjellige sosiale medier vil være en måte å gjøre dette på. I tillegg til å dele de nye innleggene kan du dele gamle innlegg om de fortsatt er aktuelle eller underholdende. Eksperimenter med tidspunkt for deling og se hva som gir best resultater for deg.

    bloggen tips

  • Varier innholdet

Dersom du varierer innholdet i bloggen din holder du leserne dine interessert. Varier gjerne lengden på innleggene også, noen ganger korte innlegg og andre ganger lengre innlegg. Spør leserne dine spørsmål, vær aktiv og oppmuntre til dialog. Ved lengre innlegg kan det være lurt å ha noen huskeregler:
– Varier paragrafenes lengde og ha godt med mellomrom.
– Bruk overskrifter, sitater og gjerne bilder med bildetekst.

  • Vær deg selv

Hver enkelt blogg er forskjellig. Det som fungerer for en person eller bedrift fungerer ikke nødvendigvis for andre. Alt avhenger av leserne og målgruppen. Ikke forsøk å kopiere andre men finn din egen stil og vær deg selv. Det finnes ingen mal som passer for alle!

bloggen tips